“Los anillos de la serpiente” (The snake rings) (Edison Cájas, 2020), audiovisual representation of the perpetrators and implicated subjects in a historical fiction short film

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5864

Keywords:

Memory, Perpetrators, Implicated subject, Fiction film, Chile

Abstract

The article analyses the Chilean short film Los anillos de la serpiente (2020), a historical fiction film that depicts a civilian perpetrator in the early post-dictatorship years in Chile. From the so-called “turn to the perpetrator” in the field of historical me- mory studies, Lior Zylberman’s analytical principles are used to study the representation of perpetrators in film and Michael Rothberg’s theory of the “implicated subject” to ad- dress the complexity of civilian complicity. Based on this theoretical-methodological for- mulation, the central issues of this short film reviewed, with an emphasis on the modes of verbal and discursive figuration of the perpetrators, as well as the cinematic problema- tization of key historical issues, such as impunity and pacts of silence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Omar Luis Sagredo Mazuela, Universidad Católica Silva Henríquez

    Omar Sagredo Mazuela is a PhD candidate in Interdisciplinary Studies on Thought, Culture and Society at the University of Valparaíso. He is a researcher and academic at the Juvenal Dho Institute of Philosophy at the Catholic University Silva Henríquez. His teaching experience and research interests include human rights, archives of political violence, sites of conscience and perpetrators of crimes against humanity. All his work is available on his academia.edu profile (https://ucsh.academia.edu/OmarSagredoMazuela).

References

Agüero, Felipe y Eric Hershberg. “Las Fuerzas Armadas y las memorias de la represión en el Cono Sur”. Memorias militares sobre la represión en el Cono Sur: visiones en disputa en dictadura y democracia, compiladores Felipe Agüero y Eric Hershberg, Siglo XXI Editores, 2005, pp. 1-34.

Albornoz, Ignacio. “‘Entre el espanto y la ternura’: voces de colaboración y resistencia en el Chile de la transición”. Ética y Cine Journal, vol. 9, no. 1, 2019, pp. 27-35. DOI: https://doi.org/10.31056/2250.5415.v9.n1.23891.

Aravena, Pablo. “La producción de verdad histórica en un film de ficción. (Machuca de Andrés Wood)”. Cine condicionado por el mundo contemporáneo, compilado por Esteban Mizrahi, Editorial La Cruija, 2011, pp. 113-140.

Aravena, Pablo. “La obturación del futuro en el cine chileno de inicios de los años 1990”. La mirada obediente. Historia nacional en el cine chileno, editores Claudio Salinas y Hans Stange, Editorial Universitaria, 2017, pp. 99-109.

Azcárraga, Bárbara. “Reflexiones en torno al cine documental como objeto de estudio para la historiografía. Un acercamiento a propósito de la figura de Augusto Pinochet en la sociedad postdictadura chilena”. Aproximaciones teóricas y conceptuales en estudios sobre cultura política, memoria y derechos humanos, editores Ximena Faúndez, Fuad Hatibovic y Jaime Villanueva, Ediciones del Centro de Estudios Interdisciplinarios sobre Cultura Política, Memoria y Derechos Humanos de la Universidad de Valparaíso, 2020, pp.169-190.

Bohoslavsky, Juan, Karinna Fernández y Sebastián Smart. Complicidad económica con la dictadura chilena: un país desigual a la fuerza. LOM Editores, 2019.

Busch, Christophe. “Some Remarks on the Complexity of Collective Violence: Understanding the Whole”. Journal of Perpetrator Research, vol. 2, no. 1, 2018, pp. 26-32. DOI: http://doi.org/10.21039/jpr.2.1.21.

Cabalin, Cristian y Antezana, Lorena. “Melodrama y pedagogía pública: La construcción de memoria desde la ficción televisiva”. Comunicación y Sociedad, Año 17, pp. 1-19. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7362.

Cájas, Edison y Daniela Contreras. “‘Proyecto Villa’. Teatro, testimonio y memoria”. Archivo Oral de Villa Grimaldi. Patrimonio ciudadano de testimonios y memoria, editores Omar Sagredo e Isidora Salaberry, Ediciones de la Corporación Parque por la Paz Villa Grimaldi, 2020, pp. 271-292.

Canet, Fernando. “Introductory Reflections on Perpetrators of Crimes Against Humanity and their Representation in Documentary Film”. Continuum, vol. 34, no. 2, 2020, pp. 159-179. DOI: https://doi.org/10.1080/10304312.2020.1737429.

Cápona, Daniela & Alicia del Campo. Figuraciones del mal. Agresores y violencia política en el teatro chileno contemporánea. FONDART, 2019. Cárcel, Irene y Juanjo Monsell. “Los restos documentales del perpetrador:

imágenes y textos”. Thémata. Revista de Filosofía, no. 65, enero-junio 2022, pp. 10-35. DOI: https://doi.org/10.12795/themata.2022.i65.01.

Chamorro, Andrea y Juan Donoso. Cine chileno y Derechos Humanos. Apuntes audiovisuales para hacer memoria. LOM, 2009.

Comisión Nacional de Prisión Política y Tortura. Informe de la Comisión Nacional de Prisión Política y Tortura. Ministerio del Interior, Gobierno de Chile, 2005.

Critchell, Kara, Susanne Knittel, Emiliano Perra y Ugur Üngör. “Editors’ Introduction”. Journal of Perpetrator Research, vol. 1, n° 1, 2017, pp. 1-27. DOI: http://doi.org/10.21039/jpr.v1i1.51.

Crownshaw, Richard. “Perpetrator Fictions and Transcultural Memory”. Parallax, vol. 17, no. 4, 2011, pp. 75-89. DOI: https://doi.org/10.1080/13534645.2011.605582.

Dalla Porta, Constanza & Omar Sagredo. “El estudio de los perpetradores de la dictadura en Chile. Una aproximación a las principales dimensiones de abordaje del problema chileno”. Sudamérica. Revista de Ciencias Sociales, vol. 16, 2022, pp. 76-108.

Dellarciprete, Rubén. “La verdad de la ficción y la verdad del discurso historiográfico”. Literatura: teoría, historia, crítica, vol. 15, no. 1, 2013, pp. 141-159. https://revistas.unal.edu.co/index.php/lthc/article/view/39808.

De los Ríos, Valeria y Catalina Donoso. “Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo”. Revista Nuestra América, vol. 10, 2017, pp. 207-220.

De Vivanco, Lucero y María Johansson. “Tendencias del presente en el paradigma de los derechos humanos en América Latina”. Pasados con- temporáneos. Acercamientos interdisciplinarios a los derechos humanos y las memorias en Perú y América Latina, editoras Lucero De Vivanco y María Johansson, Iberoamericana, 2019, pp.15-38.

Del Valle, Javiera. “La representación en la ficción televisiva del antagonista político en la dictadura chilena”. Comunicación y Medios, vol. 27, no. 38, 2018, pp.66-80. DOI: http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2018.49033.

Dunnage, Jonathan. “Perpetrator memory and memories about perpetrators”. Memory Studies, vol. 3, no. 2, 2010, pp. 91-94. DOI: https://doi.org/10.1177/1750698009355672.

Downloads

Published

2023-06-13

How to Cite

“Los anillos de la serpiente” (The snake rings) (Edison Cájas, 2020), audiovisual representation of the perpetrators and implicated subjects in a historical fiction short film. (2023). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 27(1), 160-208. https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5864