PACE Program Monitoring, O'Higgins Region
Findings and Learnings
DOI:
https://doi.org/10.35588/pp.v16i1.6087Keywords:
PACE, Monitoring, Educative Communities, O'Higgins Region, Superior EducationAbstract
There is scarce bibliography about the results of Superior Education Access Program (PACE in Spanish), especially in regions. It is less yet about monitoring to the implementation of this. The following text is an effort for systematizing information about the program in the O’Higgins Region, where three universities take part (of Santiago, Tecnológica Metropolitana and of O’Higgins), and identifying the opinion of educative communities who target this public policy. In this way, through a supervision funding, it collected by means of conferences, surveys, and focus group the opinion of various actors that compilates in a pioneering investigation in regions about the perception of this public policy.
Downloads
References
Bachelet, M. (2013). 50 Compromisos para Mejorar la Calidad de Vida en el Chile de Todos. 100 Primeros Días de Gobierno. Equipo de Campaña. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/btca/txtcompleto/50medidasMB.pdf
Bachelet, M. (2013). Programa de Gobierno de Michelle Bachelet. Equipo de Campaña. https://www.subdere.gov.cl/sites/default/files/noticias/archivos/programamb_1_0.pdf
Bravo, U., Del Pino, G., Donoso, G., Manzi, J., Martínez, M., y Pizarro, R. (2010). Becas de Excelencia Académica y Rendimiento Relativo del Primero Año en las Universidades del Consejo de Rectores. Comité Técnico Rector del Consejo de Rectores de Universidades Chilenas.
Dirección de Presupuestos. (2019a). Resumen Ejecutivo: Evaluación de Impacto del Programa PACE. https://www.dipres.gob.cl/597/articles-189322_r_ejecutivo_institucional.pdf
Dirección de Presupuestos. (2019b). Evaluación de Impacto del Programa PACE. Publicación de la Dirección de Presupuestos del Ministerio de Hacienda. https://www.dipres.gob.cl/597/articles-189322_informe_final.pdf
Faúndez, R., Labarca, J., Cornejo, M., Villarroel, M., y Gil, F. (2017). Ranking 850: Transición a la Educación Terciaria de Estudiantes con Desempeño Educativo Superior y Puntaje PSU Insuficiente. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 54 (1), 1-11. https://doi.org/10.7764/PEL.54.1.2017.2
Gil, F. J., y Del Canto, C. (2012). El Caso del Programa Propedéutico en la Universidad de Santiago de Chile (USACH). Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 49 (2), 65-83. https://doi.org/10.7764/PEL.49.2.2012.6
Gil, F. J., Paredes, R., y Sánchez, I. (2013). El Ranking de las Notas: Inclusión con Excelencia. Temas de la Agenda Pública, 8 (60), 3-19. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/4910
Grez, J., Cazenave, P., González, M., y Gil, F. (1994). Una Propuesta de Selección a las Universidades Chilenas. En S. Donoso y G. Hawes (eds.), 25 Años de la PAA ¿Un Proceso de Selección? (205-236). Corporación de Promoción Universitaria.
Gil-Llambías, F. J., Del Valle, R., Villarroel, M., y Fuentes, C. (2019). Caracterización y Desempeño Académico de Estudiantes de Acceso Inclusivo PACE en Tres Universidades Chilenas, Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13 (2), 259-271. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200259
Mineduc. (12 de enero, 2016). PACE. Ministerio de Educación — Educación Media Técnico Profesional. https://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/pace/
Santelices, M. V., Catalán, X., y Horn, C. L. (2018). Equidad en la Educación Superior. Diseño y Resultados de Programas de Acceso en Universidades Selectivas. Ediciones UC.
Subsecretaría de Educación Superior. (2022). Programa de Acceso a la Educación Superior (PACE). Acceso Educación Superior. https://acceso.mineduc.cl/admision-universidades-2023/portal-pace/
Reyes Espinoza, K. A. (2019). Experiencia de Inserción de la Primera Generación de Estudiantes PACE en la Universidad de Chile. Desafíos y Recomendaciones para la Institución y la Política Pública [Tesis de Magíster, Universidad de Chile]. E-Archivo. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/174771