Illapu in exile and its (pop) Andean paths
DOI:
https://doi.org/10.35588/crj5n794Keywords:
Andean music, exile, music styleAbstract
This article studies part of Illapu's history in exile, inquiring into the stylistic transformation and production of discourses informed by the transnational experience. In particular, I interrogate the strategies Illapu takes to update the place of "the Andean" in their music. On the one hand, it stresses the exploration of pop and Afro-Latin sonorities is addressed, through the incorporation of the electric bass and new rhythms. On the other hand, the production of self-promotional discourses in international tours is examined, observing the relativization of the political component and a reinvigoration of the Andean in the eyes of diverse audiences, where the reinvention of the local becomes crucial.
Downloads
References
Bendrups, Dan. “Latin Down Under: Latin American migrant musi- cians in Australia and New Zealand”. Popular Music, vol. 30, no. 2, 2011, pp. 191-207. https://doi.org/10.1017/S026114301100002X
Bowen, Martín. “El proyecto sociocultural de la izquierda chilena durante la Unidad Popular. Crítica, verdad e inmunología polí- tica,” Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Debates, 2008, (online). https://doi.org/10.4000/nuevomundo.13732
Campos, Marcy, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Transfonografías del exilio chileno”, Revista Musical Chilena, vol. 76, no. 237, 2022, pp. 9-43. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902022000100009
Donoso, Karen. Cultura y dictadura. Censuras, proyectos e institucionalidad cultural en Chile, 1973-1989. Ediciones UAH, 2019.
Farías, Martín. “Cueca Beat: Diálogos entre el Rock y la Nueva Canción Chilena”. Palimpsestos Sonoros. Reflexiones sobre la Nueva Canción Chilena, editores Eileen Karmy y Martín Farías, Ceibo Ediciones, 2014, pp. 139-161.
Gavagnin, Stefano, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Territorios y trayectorias de la Nueva Canción Latinoamericana. Introducción”. Cuadernos de Música Iberoamericana, vol. 35, 2022, pp. 11-15. https://doi.org/10.5209/cmib.83710
Gavagnin, Stefano, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Fronteras porosas, sonidos conectados: transnacionalidad de la Nueva Canción a través de sus escritos”. Cuadernos de Música Iberoamericana, vol. 35, 2022, pp. 39-71. https://doi. org/10.5209/cmib.80040
Gavagnin, Stefano, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Reporteros, pasadores y padrinos: (las otras) redes musicales del exilio chileno”. En Redes transatlánticas: intelectuales y artistas entre América Latina y Europa durante la Guerra Fría, Véronica Abrego y Thomas Bremer (edts.), Iberoamericana-Vervuert, 2023, pp. 237-265. https://doi.org/10.31819/9783968694665_010
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-25 (4)
- 2025-06-25 (3)
- 2025-06-25 (2)
- 2025-06-21 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Historia Social y de las Mentalidades

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.