This is an outdated version published on 2025-06-25. Read the most recent version.

Illapu in exile and its (pop) Andean paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/crj5n794

Keywords:

Andean music, exile, music style

Abstract

This article studies part of Illapu's history in exile, inquiring into the stylistic transformation and production of discourses informed by the transnational experience. In particular, I interrogate the strategies Illapu takes to update the place of "the Andean" in their music. On the one hand, it stresses the exploration of pop and Afro-Latin sonorities is addressed, through the incorporation of the electric bass and new rhythms. On the other hand, the production of self-promotional discourses in international tours is examined, observing the relativization of the political component and a reinvigoration of the Andean in the eyes of diverse audiences, where the reinvention of the local becomes crucial.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bendrups, Dan. “Latin Down Under: Latin American migrant musi- cians in Australia and New Zealand”. Popular Music, vol. 30, no. 2, 2011, pp. 191-207. https://doi.org/10.1017/S026114301100002X

Bowen, Martín. “El proyecto sociocultural de la izquierda chilena durante la Unidad Popular. Crítica, verdad e inmunología polí- tica,” Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Debates, 2008, (online). https://doi.org/10.4000/nuevomundo.13732

Campos, Marcy, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Transfonografías del exilio chileno”, Revista Musical Chilena, vol. 76, no. 237, 2022, pp. 9-43. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902022000100009

Donoso, Karen. Cultura y dictadura. Censuras, proyectos e institucionalidad cultural en Chile, 1973-1989. Ediciones UAH, 2019.

Farías, Martín. “Cueca Beat: Diálogos entre el Rock y la Nueva Canción Chilena”. Palimpsestos Sonoros. Reflexiones sobre la Nueva Canción Chilena, editores Eileen Karmy y Martín Farías, Ceibo Ediciones, 2014, pp. 139-161.

Gavagnin, Stefano, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Territorios y trayectorias de la Nueva Canción Latinoamericana. Introducción”. Cuadernos de Música Iberoamericana, vol. 35, 2022, pp. 11-15. https://doi.org/10.5209/cmib.83710

Gavagnin, Stefano, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Fronteras porosas, sonidos conectados: transnacionalidad de la Nueva Canción a través de sus escritos”. Cuadernos de Música Iberoamericana, vol. 35, 2022, pp. 39-71. https://doi. org/10.5209/cmib.80040

Gavagnin, Stefano, Laura Jordán y Javier Rodríguez. “Reporteros, pasadores y padrinos: (las otras) redes musicales del exilio chileno”. En Redes transatlánticas: intelectuales y artistas entre América Latina y Europa durante la Guerra Fría, Véronica Abrego y Thomas Bremer (edts.), Iberoamericana-Vervuert, 2023, pp. 237-265. https://doi.org/10.31819/9783968694665_010

Downloads

Published

2025-06-21 — Updated on 2025-06-25

Versions

How to Cite

Illapu in exile and its (pop) Andean paths. (2025). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 29(1), 201-239. https://doi.org/10.35588/crj5n794 (Original work published 2025)