Historical Audiovisual Fiction in Chile. Continuities and Ruptures (1960-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5861

Keywords:

Audiovisual, Fiction, Series, History

Abstract

The main objective of this article is to describe and analyze the historical evolution of the production of works of fiction on Chilean television throughout its history and its relationship with social, political, communicational, and technological contexts. To do this, an attempt is made to unveil a complex process of ruptures and continuities, ranging from black and white and live and direct to current media platforms as well as from mass TV produced in the country that is aimed at national audiences to audiovisual production that has an audience inserted in world markets as a specific segment of that offer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lorena Antezana, University of Chile

    Associate Professor at the Institute of Communication and Image of the University of Chile. Journalist, BA, and MA in Social Communication from the same university, and Ph.D. in Information and Communication from the Catholic University of Louvain, Belgium. Her main lines of research include television, memory, and gender studies.

  • Eduardo Santa Cruz, University of Chile

    Journalist, Graduate in Social Sciences and Diploma in Social Communication Research. Professor at the University of Chile. His line of research is limited to the relationship between cultural industry, mass culture, and popular culture, which includes studies on the history of journalism, audiovisual fiction, and football, among other topics.

     

     

     

References

Anderson, Benedict. Comunidades Imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica, 2000.

Antezana, Lorena, y Javier Mateos-Pérez. “Construcción de memoria: La dictadura a través de la ficción televisiva chilena (siglos XX y XXI)”. Historia Crítica, no. 66, 2017, pp. 109-128. DOI: https://doi.org/10.7440/ histcrit66.2017.06.

Antezana, Lorena, y Eduardo Santa Cruz. “Tecnología y poder: simula- cros de participación política”. Comunicación política y democracia en América Latina, editores Juan Pablo Arancibia y Claudio Salinas, Ediciones Ciespal- Gedisa, 2016, pp.125-140.

Barros Arana, Diego. Historia General de Chile. Editorial Universitaria, 2000.

Beltrán, Miguel. “Cinco vías de acceso a la realidad social”. El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, compiladores Manuel García Ferrando et al., Alianza, 1986, pp. 17-45.

Blázquez, Norma. “Epistemología Feminista. Temas Centrales”. Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales, coordinadores Norma Blázquez et al., UNAM, 2010, pp. 21-38.

Buonano, Milly. El drama televisivo. Identidad y contenidos sociales. Gedisa, 1999.

Burke, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Editorial Crítica, 2001.

Chicharro, María del Mar y José Carlos Rueda. “Televisión y ficción histórica: amar en tiempos revueltos”. Comunicación y Sociedad, vol. 21, no. 2, 2008, pp. 57-84, DOI: http://dx.doi.org/10.15581/003.21.36281.

Chile, Consejo Nacional de Televisión. Análisis de Audiencias Programas del Fondo CNTV 2007, 2007, https://www.cntv.cl/cntv/site/ar- tic/20110322/asocfile/20110322131447/informedeanalisisdeaudien- cia.pdf.

–––––. Estudio Estadístico de Televisión Abierta 2000-2007. 2011, https://www.cntv.cl/cntv/site/artic/20110322/asocfile/20110322124220/es- tadistico2007.pdf

–––––. Anuario estadístico consumo y oferta de televisión 2018. 2019, https://www.cntv.cl/cntv/site/artic/20190329/asocfile/20190329114753/anuario_estadistico_de_oferta_y_consumo_2018.pdf

Durán Escobar, Sergio. Ríe cuando todos estén tristes. El entretenimiento televisivo bajo la dictadura de Pinochet. LOM Ediciones, 2012.

Ferro, Marc. El cine. Una visión de la historia. Akal, 2008.

Fuenzalida, Valerio. Televisión. Padres-Hijos. CENECA-Ediciones Paulinas, 1984.

–––––. Televisión y cultura cotidiana. Corporación de Promoción Universitaria, 1997.

Fuenzalida, Valerio y María Elena Hermosilla. Visiones y ambiciones del televidente. CENECA, 1989.

Fuenzalida, Valerio y Pablo Julio, editores. I Panorama del audiovisual chileno. Pontificia Universidad Católica de Chile, 2011.

Gramsci, Antonio. Cuadernos de la Cárcel, Tomo III: El materialismo histórico y la filosofía de Benedetto Croce. Juan Pablos Editor, 1975. Hurtado, María de la Luz. Historia de la TV en Chile (1958 – 1973). Ediciones Documentas, 1989.

Julio, Pablo, et al. IV Panorama del Audiovisual Chileno. Pontificia Universidad Católica de Chile, 2015.

Kriger, Clara, y Elina Tranchine. Problemas y debates fundamentales en los estudios sobre cine e historia. Seminario de Doctorado, Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2009.

Larraín, Jorge. La identidad chilena. LOM ediciones, 2001.

Martin-Barbero, Jesús. De los medios a las mediaciones. Gustavo Gili, 1986.

Martin-Barbero, Jesús y Sonia Muñoz. Telenovela y melodrama. Tercer Mundo Editores, 1992.

Mateos-Pérez, Javier. “La producción de las series de televisión chilenas de éxito (2008-2014)”. Chile en las series de televisión. Los 80, Los archivos del Cardenal y El reemplazante, editores Javier Mateos-Pérez y Gloria Ochoa, Ril Editores, 2018, pp. 131-154.

Metz, Christian. Lo verosímil. Tiempo Contemporáneo, 1970.

Mujica, Constanza. “La telenovela de época chilena: entre la metáfora y el trauma”. Cuadernos de Información, no. 21, 2007, pp. 20-33.DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.21.102.

Pinto, Julio y María Luna Argudín. Cien años de propuestas y combates. La historiografía chilena del siglo XX. Universidad Autónoma Metropolitana, 2006.

Portales, Diego. Las dificultades de innovar. Un estudio sobre las empresas de televisión en América Latina. ILET, 1987.

Reyes, Patricia. Producción audiovisual independiente para televisión. Los altibajos de la industria chilena. Memoria de título, Santiago, Universidad de Chile, 2017.

Rodrigo Alsina, Miquel. La construcción social de la noticia. Paidós, 1998. Romero, José Luis. Latinoamérica. Las ciudades y las ideas. Siglo XXI Editores, 1986.

Salinas, Claudio, et al. “¿Géneros o estrategias? Discursos históricos y cinematográficos en el cine chileno de ficción”, Aisthesis, no. 63, 2018, pp. 9-25. DOI: https://doi.org/10.7764/aisth.63.1.

Santa Cruz, Eduardo. Las telenovelas puertas adentro. El discurso social de la telenovela chilena. LOM Ediciones, 2001.

–––––. “Entre goces y llantos: la TV chilena en la Dictadura”. Cuader- nos de la Red, no. 2, 2012, pp. 102-139.

–––––. “La producción mediática de la Guerra del Pacífico (del folletín a las series televisivas)”. Mapocho, no. 83, 1er semestre 2018, pp. 178- 211.

Silverston, Roger. Televisión y cultura cotidiana. Amorrortu Editores, 1996. Sorlin, Pierre. Sociología del cine. La apertura para historia del mañana. FCE, 1985.

White, Hayden. Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Prometeo, 2010.

Zubieta, Ana María, et al. Cultura popular y cultura de masas. Conceptos, recorridos y polémicas. Paidós, 2000.

Downloads

Published

2023-06-14

How to Cite

Historical Audiovisual Fiction in Chile. Continuities and Ruptures (1960-2020). (2023). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 27(1), 209-241. https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5861