DISPERSION AND TRACES: AUDIOVISUAL FILES IN CUATREROS (ALBERTINA CARRI, 2016)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rhsm.v24i1.4370

Keywords:

Archive, Movies, Memory, Children

Abstract

The article analyzes the uses of audiovisual and written archives in the film Rustlers (2016) by Argentinean filmmaker Albertina Carri. Years after The blonds (2003), she reflects once again on the memory of the authoritarian past of her country, but this time crossing a subjective search in voice over with the visual heritage of the 1970s. The book Isidro Velázquez: formas prerrevolucionarias de la violencia, published in 1968 by his father, the disappeared sociologist Roberto Carri, is the starting point around which personal questions and heterogeneous archival materials gravitate. Our hypothesis is that in Rustlers there is a dialectic between dispersion and aesthetic form, ruin and trace that unfolds in an archival kaleidoscope that reframes that history of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Gonzalo. Otros mundos: un ensayo sobre el nuevo cine argentino. 2. ed. Santiago Arcos Editor, 2010.

Arfuch, Leonor. El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Fondo de Cultura Económica, 2010. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2004.190.42443

Amado, Ana. La imagen justa: cine argentino y política (1980-2007). Colihue, 2009.

Benjamin, Walter. Sobre o conceito de história. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura, Brasiliense, 1994, pp. 222-232.

Berman, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Companhia das Letras, 1986.

Bernardet, Jean-Claude. “Documentários de busca: 33 e Passaporte húngaro”. O cinema do real, compiladores Maria Dora Mourão y Amir Labaki, Cosac Naify, 2005, pp. 142-156.

Bernini, Emilio. “Salir del cine”. Kilómetro 111, 27 de junio de 2017, http://kilometro111cine.com.ar/salir-del-cine.

Eco, Umberto. Los límites de la interpretación. Editorial Lumen, 1992.

---. Obra abierta. Planeta-Agostini, 1992.

Carri, Roberto. Isidro Velázquez: formas prerrevolucionarias de la violencia. Colihue, 2011.

Cercas, Javier. El monarca de las sombras. Penguin Random House, 2017.

Contreras, María Belén. “Estética y ética del fragmento en Cuatreros (2016) de Albertina Carri”. Comunicación y medios, vol. 28, nº 39, 2019, pp. 124-134. https://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2019.52962.

Del Valle Dávila, Ignacio. “La carta como elemento de la construcción de una memoria sobre la dictadura en el documental latinoamericano contemporáneo”. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, vol. 19, nº 3, 2019, pp. 327-346. https://doi.org/10.5209/arab.63478

Derrida, Jacques. Mal de archivo: una impresión freudiana. Editorial Trotta, 1997.

Didi-Huberman, Georges. Imágenes pese a todo: memoria visual del Holocausto. Paidós, 2004.

Elsaesser, Thomas. Cinema como arqueologia das mídias. Edições Sesc, 2018.

Kohan, Martín. “La apariencia celebrada”. Punto de vista, Buenos Aires, año 27, nº 78, 2004, pp. 24-30.

Kriger, Clara, y Pablo Piedras. “Vestigios de un pasado doliente: los archivos audiovisuales sobre la dictadura militar en el cine documental argentino”. Archivos de la Filmoteca, nº 70, 2012, pp. 93-106. https://doi.org/10.4000/books.eunrn.1301

Le Goff, Jacques. “Documento/Monumento”. História e memória. Editora Unicamp, 2003, pp. 525-541.

Quílez, Laia. La representación de la dictadura militar en el cine documental argentino de segunda generación. Tesis Doctoral, Universitat Rovira i Vigili, 2009. https://doi.org/10.15178/va.2019.149.45-66

Rivera, Marcela. “Acumular imágenes ¿es resistir?”. laFuga, nº 16, 2014, www.lafuga.cl/acumular-imagenes-es-resistir/701.

Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado: cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Siglo Veintiuno, 2005.

Seliprandy, Fernando. Documentário e memória intergeracional das ditaduras do Cone Sul. Tesis Doctoral, Universidade de São Paulo, 2018. https://doi.org/10.11606/t.8.2018.tde-25092018-125808

Soriano, Michèle. “Animación: distanciar, desnaturalizar, experimentar dispositivos híbridos de Albertina Carri”. De cierta manera: cine y género en América latina, editoras Laurence H. Mullaly y Michèle Soriano, L’Harmattan, 2014, pp. 219-252.

Taccetta, Natalia. “Archivo del tiempo recobrado: la forma de la imaginación”. Digithum, nº 20, 2017, pp. 1-11. http://dx.doi.org/107238/d.v0i20.3092.

Downloads

Published

2020-07-13 — Updated on 2024-05-27

Versions

How to Cite

DISPERSION AND TRACES: AUDIOVISUAL FILES IN CUATREROS (ALBERTINA CARRI, 2016). (2024). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 24(1), 5-30. https://doi.org/10.35588/rhsm.v24i1.4370 (Original work published 2020)