ETHNOGRAPHIC NOTES FOR THE DEVELOPMENT OF FILES UNDER THE LOOK OF CRITICAL HERITAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rhsm.v24i1.4366

Keywords:

Archive, Cultural Heritage, Valuing, Community

Abstract

This article studies, from a descriptive perspective, the organization and finality of three different archives whose purpose is to preserve the memory of chores of the political-social and artistic world of the country. From these three case studies framed as a single unit of analysis, an ethnographic strategy is developed that, on the one hand, allows the visualization of the main problems faced by the documentation centers in both the rescue processes, registration, documentation and conservation of its funds and collections, and on the other, it allows to observe that the concept of value of the documents is split from the technical field that characterizes the archival work, defining this, for now, in the potential linkage of its memories with communities, audiences or users. In summary, a reflection is proposed that urges the archive to position itself not only as a repository of documents that arise in an earlier time to speak precisely of that past, but to understand it as a complex center of a memory of the past that makes sense in the Present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, Pablo. Notas de Campo. 2019.

Andrade, Pablo y Leonardo Mellado. Museología Mestiza. Dinamicidad Teórico Metodológica para enfrentar museos plurinacionales y poscoloniales. ICOFOM Study Series (journal) 2020 (en prensa).

Andrade, Pablo, Lorena Arenas y Hugo Valenzuela. Informe Final Fundación Salvador Allende. Santiago 2019.

Arditi, Benjamín. Las Insurgencias no tienen un plan. Ellas son el plan: performativos políticos y mediadores evanescentes. Revista Sul-Americana de Ciência Política, v.1, nº 2, 1-18. Brasil: Universidade Federal de Pelotas, 2013. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2012.46.933

Austin, John. Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós,1998.

Balme, Christopher. Introducción a los estudios teatrales. Santiago: Frontera Sur, 2013.

Conforti, Michael. Museums Past and Museums Present. Vol. 14. No. 4 Great Britain,1995.

Díez Ficher, Agustín. El museo desde el artista: estrategias institucionales en Lima y Buenos Aires. Intervención. Revista de Conservación, Restauración y Museología. Año 3. Núm. 5. Enero-junio. México, 2012. https://doi.org/10.30763/intervencion.2012.5.58

Dubatti, Jorge. Introducción a los estudios teatrales. Ciudad de México: Libros de Godot, 2011.

Foucault, Michel. La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI, 2002.

Geertz, Clifford. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 2000.

Hernández, Luis and Manuel Moro. Procedimientos de valoración documental. España, 2002.

Hurtado, María de la Luz, Angélica Martínez, Rodrigo Canales, et al. Santiago: Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, 2019.

International Council on Archives (ICA). Evaluación de Documentos en Iberoamérica. 2013.

Martín-Barbero, Jesús. Oficio de Cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Santiago: FCE, 2002.

Martínez, María Angélica. Notas de Campo, 2019.

Movimiento de Izquierda Revolucionaria. Declaración de Principios 15 de agosto de 1965. 15 agosto 1965. https://doi.org/10.2307/j.ctt22nmcsh.4

Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Santiago: LOM, 2009

Rebolledo, Rolando. Complejidad y azar. El búho. Revista Electrónica de la Asociación Andaluza de Filosofía. España, 2012.

Rivas, José. Diálogos. Revista Electrónica de Historia, 2000.

Sierra, Luis. Valoración, evaluación, selección y eliminación de similitudes y diferencias. Diccionario especializado en Archivistica, 2009.

Tambutti, Marcia. Entrevista evaluación CEDOC FSA Pablo Andrade. Santiago: Marzo, 2019.

Taylor, Diana. El Archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2015.

------------Performance. Buenos Aires: Asunto impreso, 2012

UNESCO. Recomendación relativa a la protección y promoción de los museos y colecciones, su diversidad y su función en la sociedad. París, Francia, 2015.

------------ Memoria del mundo directrices para la salvaguardia del patrimonio documental. París, Francia, 2002.

Downloads

Published

2020-08-31 — Updated on 2024-05-27

Versions

How to Cite

ETHNOGRAPHIC NOTES FOR THE DEVELOPMENT OF FILES UNDER THE LOOK OF CRITICAL HERITAGE. (2024). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 24(1), 381-412. https://doi.org/10.35588/rhsm.v24i1.4366 (Original work published 2020)