The MEXICAN 68 SEEN FROM THE SINALOENS PRESS
DOI:
https://doi.org/10.35588/rhsm.v23i1.3862Keywords:
Student movement, Political crisis, Sinaloense Press, Social ProtestAbstract
The Mexican 68 is analyzed as a historical process that was the result of the political crisis that the country experienced from the itineraries of a student movement that questioned the government and that in a short time moved the established order that did not allow social protests and demonstrations against the presidential figures and the single party. At the same time, these processes are auscultated from the Sinaloa press, taking as analytical newspapers El Sol de Sinaloa, El Sol del Pacifica and El Sol de Culiacán. To conclude, the press was an accomplice of the government by not showing the excesses of the police and army forces against the students, and instead, legitimizing the visions that equated the students with communists and traitors to the country.
Downloads
References
Acevedo, Álvaro y Jhon Jaime Correa. Tinta Roja, Prensa, política y educación en la República Liberal (1930-1946), El Diario de Pereira y Vanguardia Liberal de Bucaramanga. Universidad Industrial de Santander, 2016. https://doiorg/10.15446/historelo.v9n18.58122
Acevedo, Álvaro. 1968. Historia de un acontecimiento. Utopía y Revolución en la Universidad en Colombia. Universidad Industrial de Santander, 2017. https://doi.org/10.25100/hye.v14i51.7144
Acevedo, Álvaro. La experiencia histórica del cogobierno en la Universidad Industrial de Santander. Universidad Industrial de Santander, 2016. https://doi.org/10.19053/20275137.n19.2019.9365
Allier Montaño, Eugenia. “De conjura a la lucha por la democracia: una historización de las memorias políticas del 68 mexicano”. Las luchas por la memoria en América Latina. Historia reciente y violencia política, editores Allier Montaño, Eugenia y Emilio Crenzel, Universidad Nacional Autónoma de México, 2015, pp. 185-220. https://doi.org/10.31819/9783964564177-008
Almuiña, Celso. “Prensa y opinión pública. La prensa como fuente histórica para el estudio de la masonería”. Masonería, Política y Sociedad, editor José Antonio Ferrer, Centro de Estudios Históricos de la Masonería Española, 1989, pp. 245-280. https://doi.org/10.15517/rehmlac.v10i2.35680
Correa, Jhon Jaime, Anderson Paul Gil y Adriana Delgado. “Movilización y protesta estudiantil y profesoral en la Universidad Tecnológica de Pereira (UTP), 1961-2011”. ¡ A estudiar, a luchar! Movimientos estudiantiles en Colombia y México, Siglos XX y XXI, editores Álvaro Acevedo, Sergio Sánchez y Gabriel Samacá, Universidad Autónoma de Sinaloa, 2014, pp. 231-245. https://doi.org/10.18273/revanu.v23n1-2018005
Del Palacio, Celia. “El objeto de estudio. Búsqueda entre el periodismo y la historia”. Interin, vol.10, no. 2, 2010, pp. 1-13.
Del Palacio, Celia. “La prensa como objeto de estudio. Panorama actual de las formas de hacer historia de la prensa en México”. Comunicación y Sociedad, no. 5, 2006, pp. 11-34. https://doi.org/10.12795/rihc.2014.i03.02
Donoso, Andrés. “El movimiento estudiantil mexicano de 1968 en clave latinoamericana: aproximación a las nociones de educación y transformación social”. Historia Crítica, no. 63, 2017, pp.137-157, doi:10.7440/histcrit63.2017.07.
Donoso, Andrés. “Movimientos estudiantiles universitarios en la época contemporánea de América Latina: elementos para pensar un modelo de aproximación histórica”. Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina, coordina Renate Marsiske, Vol. V, Universidad Nacional Autónoma de México, 2017, pp. 57-86. https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2017.65.56953
Gil, Anderson Paul. “Miradas historiográficas a la relación prensa e historia en Pereira”, Ciencia Nueva. Revista de Historia y Política, vol. 2, no. 1, 2018, pp. 134-152. https://doi.org/10.22517/25392662.15911
Gil, Anderson Paul. “Prensa mexicana, problemas políticos latinoamericanos y anticomunismo: Cadena García Valseca y los soles, 1959-1974”. Tesis Maestría en Historia. Universidad Autónoma de Sinaloa, 2018.
Gilbaert, Céssar. El hábito de la utopía. Instituo Mora, 1993.
González, Pablo. Historia de América Latina. Siglo XXI Editores, 1998.
Guevara, Gilberto. La rosa de los cambios. Cal y Arena, 1990.
Ibarra, Guillermo. “Sinaloa de 1940 al 2000.” Sinaloa, 100 años. La gran aventura del siglo XX, coordinan Guillermo Ibarra y Arturo Carrillo, Universidad Autónoma de Sinaloa, 2003. https://doi.org/10.32870/cer.v0i123.7635
Krauze, Enrique. La presidencia imperial. Tusquets, 1997.
Mancebo, Deise. “Universidad del Estado de Río de Janeiro. Resistencia estudiantil y reacción universitaria”. Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina, coordina Renate Marsiske, Vol. I. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1999. https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2017.65.56953
Kircher, Mirta. “La prensa escrita: actor social y político, espcaio de producción cultural y fuente de información histórica”. Revista de Historia, no. 10, 2005, pp. 115-122.
Oikión, Verónica. “La Central Nacional de Estudiantes Democráticos, una historia de militancia juvenil”. Historia y memoria de los movimientos estudiantiles: a 45 años del 68, coordinan José Rivas, Ana Sánchez y Gloria Tirado, vol. 2. Gernika, Universidad Autónoma de México, FES-Aragón, 2017. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.3.1.2017.69.1-66
Ortega, Mario. Octubre dos. Historias del movimiento estudiantil. SIERPE, 2013.
Pensado, Jaime. “El movimiento politécnico de 1956: la primera revuelta estudiantil en México de los sesentas”, coordina Renate Marsiske, Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina, vol. IV, Universidad Nacional Autónoma de Mëxico, 2015. https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2017.65.56953
Pereyra, Carlos. “Estado y Sociedad.” México Hoy, editores Rolando Cordera y Enrique Florescano, Siglo XXI Editores, 1979.
Porres, Hernán. “El Gobierno usará todos los medios legales”. El Sol del Pácifico, 18 de septiembre de 1968, pp. 5-7.
Porres, Hernán. “Intervino el Ejército para Garantizar la Autonomía”. El Sol del Pácifico, 19 de septiembre de 1968, pp. 1-5.
Rodríguez, Ariel. “Los primeros días. Una explilcación de los origenes inmediatos del movimiento estudiantil de 1968”. Historia Mexicana, vol. 53, no. 1, 1968.
Ruíz, Florencio. “Les indica que la UNAM es parte de la nación”, El Sol del Pácifico, 20 de septiembre de 1968, p. 5.
Ruíz, Florencio. “Todo fue entregado cerrado y sellado y en perfecto orden”, El Sol del Pácifico, 1 de octubre de 1968, p. 6.
Sánchez, Sergio Arturo y Gil Anderson Paul. “La prensa mexicana en la justificación del anticomunismo, 1959-1970”. Historelo. Revista de Historia Regional y Local, vol. 10, no. 20, 2018, pp. 165-195. https://doi.org/10.15446/historelo.v10n20.66021
Sánchez, Sergio Arturo. Estudiantes en armas. Una historia política y cultural del movimiento estudiantil de los enfermos (1972-1978), Universidad Autónoma de Sinaloa, Academia de Historia de Sinaloa, 2012. https://doi.org/10.31836/lh.18.6329
Valencia, Leticia. La participación de las mujeres en los movimientos estudiantiles en la Universidad Autónoma de Sinaloa. Tesis de Maestría en Historia. Culiacán: Universidad Autónoma de Sinaloa, 2009. https://doi.org/10.31836/lh.12.1780
Valles Ruiz, Rosa María. 60 días que conmovieron Durango. México: UJED-UAEH, 2011.
Verdugo, Joel. El movimiento estudiantil en la Universidad en Sonora 1970-1974, Universidad de Sonora, 2013. https://doi.org/10.35537/10915/66182
Wong, Benjamín. “Dispararon desde las azoteas del Politécnico”, El Sol del Pácifico, 24 de septiembre de 1968, p. 5.
Zermeño, Sergio. México: Una democracia utópica. Siglo XXI Editores, 1985.
Zorrilla, Juan Fidel. “Las políticas de financiamiento de la educación superior y la moral académica”, coordina David Pantoja, Políticas de financiamiento a la educación superior en México, UNAM, Porrúa, 2000. https://doi.org/10.1787/9789264180710-12-es
Downloads
Published
Versions
- 2024-06-03 (2)
- 2019-10-19 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista de Historia Social y de las Mentalidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.