Respond and Adaptation of Chilean Institutionalism in Emergency State

Comprehensive Diagnosis of Learnings as Educative Respond Policy during Pandemic

Authors

  • Nicol Esperanza Jeria Orellana Universidad de Santiago de Chile

DOI:

https://doi.org/10.35588/qjs05t25

Keywords:

Comprehensive Diagnosis of Learnings, Education Quality Measurement System, Formative Evaluation, Summative Assesment

Abstract

In this research, the outcomes of Comprehensive Diagnosis of Learnings instrument are analysed with respect to its objectives realisation and coexistence with the Education Quality Measurement System. Through a mixed focus which matched qualitative and quantitative analysis, documentary review, and semi-structured interviews, it identified that Comprehensive Diagnosis is valued by its flexibility, voluntary nature, and usefulness for teachers. However, this Diagnosis deal with management challenges and articulation with SIMCE. Contemplating strategic plans, which strengthen coordination between both instruments, and assuring appropriate means for its performance are required. The study synthetises critical issues to optimise the Comprehensive Diagnosis and promote its effective coexistence into the educative system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (20 de agosto, 2021). Estudiantes de octavo básico serán evaluados en Formación Ciudadana. Diario Concepción. https://www.diarioconcepcion.cl/ciudad/2021/08/20/estudiantes-de-octavo-basico-seran-evaluados-en-formacion-ciudadana.html

Agencia de Calidad de la Educación (2013). Informe Técnico SIMCE. Publicaciones Agencia de Calidad de la Educación.

Agencia de Calidad de la Educación (2017a). Evaluación de la implementación de la marcha blanca del Subsistema de Evaluación Progresiva. Publicaciones Agencia de Calidad de la Educación.

Agencia de Calidad de la Educación (2017b). Evaluaciones Nacionales Estandarizadas. Publicaciones Agencia de Calidad de la Educación.

Agencia de Calidad de la Educación (2018). Balance de Gestión Integral 2017. DIPRES.

Agencia de Calidad de la Educación (22 de febrero, 2021a). Diagnóstico Integral de Aprendizajes 2021: colegios sabrán en qué situación inician el año escolar los estudiantes. Agencia de Calidad de la Educación. https://www.agenciaeducacion.cl/2021/02/

Agencia de Calidad de la Educación (2021b). Agenda de Calidad de la Educación suspende SIMCE 2021: se aplicará Diagnóstico Integral de Aprendizajes «a finales del segundo semestre». Revista de Educación. https://www.revistadeeducacion.cl/17287-2/

Agencia de Calidad de la Educación (2022). Informe Final. Estudio de Usabilidad y Valoración del Diagnóstico Integral de Aprendizajes (DIA). Publicaciones Agencia de Calidad de la Educación.

Agencia de Calidad de la Educación (2023a). Portal de Estudios — Bases de Datos. Agencia de Calidad de la Educación. https://informacionestadistica.agenciaeducacion.cl/#/bases

Agencia de Calidad de la Educación (2023b). Diagnóstico Integral de Aprendizaje. Agencia de Calidad de la Educación. https://diagnosticointegral.agenciaeducacion.cl/

Agencia de Calidad de la Educación (2023c). Marco de Evaluación de los Aprendizajes Socioemocionales. Publicaciones Agencia de Calidad de la Educación.

Arenas Caruti, D. (2021). Evaluaciones de Programas Públicos (Gestión Pública N°87). CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/7b12c44a-f142-4687-9122-71d8c5c41dc0/content

Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación. Editorial Episteme.

Banco Mundial (23 de junio, 2022). El 70% de los niños de 10 años se encuentran en situación de pobreza de aprendizaje y no pueden leer y comprender un texto simple. Banco Mundial. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2022/06/23/70-of-10-year-olds-now-in-learning-poverty-unable-to-read-and-understand-a-simple-text

Castillo Arredondo, S., y Cabrerizo Diago, J. (2010). Evaluación Educativa de Aprendizajes y Competencias. UNED-Pearson Educación.

Centro de Estudios MINEDUC (2022). Education at a Glance 2022. Revisión de indicadores con base en la agenda política contingente. CEM — Centro de Estudios MINEDUC.

Cizek, G. J. (2010). An Introduction to Formative Assessment: History, Characteristics, and Challenges. En H. Andrade y G. Cizek (eds.), Handbook of Formative Assessment (3-17). Routledge.

EMOL (23 de febrero, 2021). Estudio revela bajos aprendizajes en enseñanza básica y media por impacto de la pandemia. EMOL — El Mercurio Online. https://www.emol.com/noticias/Nacional/2021/02/23/1012983/pandemia-educacion-bajo-aprendizajes.html

Gallardo, R. (6 de julio, 2021). Agencia de Calidad de la Educación suspende SIMCE 2021: se aplicará Diagnóstico Integral de Aprendizajes a «finales del segundo semestre». LT — La Tercera. https://www.latercera.com/nacional/noticia/agencia-de-calidad-suspende-simce-2021-se-aplicara-diagnostico-integral-de-aprendizajes-a-finales-del-segundo-semestre/VXG4J7CDDFHFNGEL5N2BFUHZ4M/

Gobierno de Chile (2020). Estrategia Gradual 2020. Plan Paso a Paso. Publicaciones Gobierno de Chile. https://cdn.digital.gob.cl/public_files/Campa%C3%B1as/Corona-Virus/documentos/paso-a-paso/Estrategia-Gradual.pdf

Himmel, E., Olivares, M. A., y Zabalza, J. (1999). Hacia una Evaluación Educativa. Aprender para Evaluar y Evaluar para Aprender. PUC-MINEDUC.

Navarrete Yáñez, B., y Figueroa Rubio, P. (2013). Los problemas de la implementación Top-Down a nivel local. Un estudio de caso sobre Seguridad Ciudadana. Documentos y Aportes en Administración Pública y Gestión Estatal: DAAPGE, (20), 81-109.

Pierson, P. (2004). Politics in Time. Princeton University Press.

Pülzl, H., y Treib, O. (2007). Implementing Public Policy. En F. Fischer, G. J. Miller y M. S. Sidney (eds.), Handbook of Public Policy Analysis. Theory, Politics, and Methods (89-108). CRC Press.

Orozco-Jutorán, M. (2006). La Evaluación Diagnóstica, Formativa y Sumativa en la Enseñanza de la Traducción. En M-J. Varela Salinas (eds.), La Evaluación en los Estudios de Traducción e Interpretación. Bienza.

Unidad de Currículum y Evaluación (2023). Estándares y otros indicadores — Indicadores de Desarrollo Personal y Social. Currículum Nacional. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Evaluacion/Estandares-y-otros-indicadores/Indicadores-de-Desarrollo-Personal-y-Social/

Downloads

Published

2024-12-30 — Updated on 2024-12-30

Versions

Issue

Section

Main Body