Safe Classroom Law and Its Impact in Secondary Violence in Commune of Santiago. Public Policy of Failure?

Authors

  • Alex Ocampo

DOI:

https://doi.org/10.35588/pp.v16i1.6014

Keywords:

Student Violence, Safe Classroom, Secondary Students, Punitive Policy

Abstract

In 2018, it set out in political discussion the necessity of diminishing the violent acts occurring in the educational centers in the commune of Santiago, creating the intitled “Safe Classroom” Law. The problem emerges when a public security policy does not generate the expected outputs, increasing the radicalism facts through perpetration of physical and symbolical violence events. The aim of essay will focus on to verify if a punitive policy of penal persecution can solute a problem that goes beyond the public security. Finally, it will look for explaining the problems of political-social context prior to the rule and the impacts of “Safe Classroom” Law implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baeza, A. (19 de junio, 2019). Joven Resulta con Rostro Quemado con Molotov en medio de Desórdenes en Instituto Nacional. LT – La Tercera. www.latercera.com/nacional/noticia/joven-resulta-rostro-quemado-molotov-medio-desordenes-instituto-nacional/706179/

Biblioteca del Congreso Nacional. (2019). Historia de la Ley N°21.128. Aula Segura. https://www.bcn.cl/historiadelaley/fileadmin/file_ley/7604/HLD_7604_37a6259cc0c1dae299a7866489dff0bd.pdf

CIDH. (2017). Garantía Interamericana de Derechos Humanas. Hacia la Garantía Efectiva de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes: Sistemas Nacionales de Protección. Comisión Interamericana de Derechos Humanos.

CNN Chile. (15 de octubre, 2019). Así Quedó la Oficina de Inspectoría del Instituto Nacional que Fue Quemada. CNN Chile. https://www.cnnchile.com/pais/fotos-oficina-instituto-nacional-quemada_20191015/

Conferencia Mundial de Derechos Humanos. (2013). Declaración y Programa de Acción de Viena. 20 Años Trabajando por tus Derechos. 1993–Conferencia Mundial de Derechos Humanos. Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Events/OHCHR20/VDPA_booklet_Spanish.pdf

Cooperativa.cl. (3 de agosto, 2011). Hinzpeter Vinculó Peaks de Victimización a Manifestaciones Estudiantiles. Cooperativa. https://www.cooperativa.cl/noticias/pais/seguridad-ciudadana/hinzpeter-vinculo-peaks-de-victimizacion-a-manifestaciones-estudiantiles/2011-08-03/085807.html

Cooperativa.cl. (20 de agosto, 2019). Carabineros Se Instalaron en el Techo del Instituto Nacional para Evitar Incidentes. Cooperativa.cl. https://www.cooperativa.cl/noticias/pais/educacion/colegios/carabineros-se-instalaron-en-el-techo-del-instituto-nacional-para-evitar/2019-08-20/085834.html

Cruzat, L. (15 de octubre, 2019). Tres Colegios Concentran los Lanzamientos de Bombas Molotov, Detenciones e Ingresos de FF.EE. El Mercurio — Cuerpo C. https://digital.elmercurio.com/2019/07/11/C/2B3KIJ2H?fromSearch=1&q=instituto+nacional&GotoArticle=4B3L06NJ

Defensoría de los Derechos de la Niñez. (2019). Informe Anual 2019. Derechos Humanos de Niñas, Niños y Adolescentes en Chile. Equipo Defensoría de la Niñez. https://www.defensorianinez.cl/informe-anual-2019/docs/Cuenta_Publica_e_Informe_Anual_2019.pdf

Delgado, F. (6 de marzo, 2020). Incidentes en el Exterior del Instituto Nacional: Encapuchados Lanzan Molotov contra Carabineros. Biobiochile.cl. https://www.biobiochile.cl/noticias/nacional/region-metropolitana/2020/03/06/incidentes-en-el-exterior-del-instituto-nacional-encapuchados-lanzan-molotov-contra-carabineros.shtml

Foucault, M. (2018). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la Prisión. Siglo XXI Editores.

Ministerio de Educación. (19 de diciembre, 2018). Presidente Sebastián Piñera Promulga Ley Aula Segura. Ministerio de Educación. https://www.mineduc.cl/presidente-ley-aula-segura-promulgacion/

Müller, P. (2010). Las Políticas Públicas. Universidad Externado de Colombia.

Parsons, W. (2007). Políticas Públicas. Una Introducción a la Teoría y la Práctica del Análisis de Políticas Públicas. FLACSO.

Peters, B. G. (1992). Public Policy and Public Bureaucracy. In D. Ashford (ed.), History and Context in Comparative Public Policy, 283-316. University of Pittsburgh Press.

Polidano, Ch. (2001). Why Civil Service Reforms Fail? Public Management Review, 3 (3), 345-361. https://doi.org/10.1080/14616670110050039

Retamal, J. (2018) ¿Aula Segura o Aula Ciudadana? Revista Saberes Educativos, (2), 162-177. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2019.52121

Sabatier, P. (2010). Teorías del Proceso de las Políticas Públicas. Jefatura de Gabinete de Ministros de la Nación Argentina.

Shepsle, K. (2007). Estudiando las Instituciones: Algunas Lecciones del Enfoque de la Elección Racional. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 16 (1), 15-34.

Sour, L. (2008). El Enfoque Económico en el Estudio de las Políticas Públicas. Centro de Investigación y Docencia Económica.

Stiglitz, J. (2000). La Economía del Sector Público. Antoni Bosch Editor.

Torres, J., y Santander, J. (2012). Introducción a las Políticas Públicas. Instituto de Estudios del Ministerio Público.

Downloads

Published

2023-07-25

Issue

Section

Essays