The Relevance of Science In The Ibañez´s Educational Counter-Reform (1929-1930): A Look at The Role of Girls in The School Press

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/9zedk494

Keywords:

Women, Science, School Newspapers, Press, Educational Reforms

Abstract

This article analyses how schoolgirls appropriated science in the context of Ibáñez’s Educational Counter-Reform (1929-1930), which prioritized teaching science following the Progressive Education model. We study the magazines and newspapers produced by schoolgirls throughout the country, which multiplied thanks to educational reforms that promoted the active participation of students in their formative processes. We conclude that, on the one hand, the schoolgirls became protagonists of the educational policies implemented during this period, and on the other, that the reforms encouraged the involvement of girls in scientific subjects and the development of specific areas of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Verónica Ramírez, Universidad Adolfo Ibáñez

    Doctor in Literature from the University of Chile and academic at the Faculty of Liberal Arts of the Adolfo Ibáñez University in Chile. Her latest research project focuses on the role of women as editors, writers, translators and readers of the press in Chile between the years 1860 and 1930. Some of her latest publications are: Astronomía, literatura y espiritismo: Camille Flammarion en América Latina, co-edited with Elisa Sevilla and Agustí Nieto-Galan (Santiago de Chile: RIL Editores, 2022); “Gabriela Mistral y su lectura de Camille Flammarion: ciencia, religión y educación (1904-1908)”, in co-publishing with Patricio Leyton. Anales de Literatura Chilena 36 (2021): 37-55; “Literatura, astronomía y política en la narrativa gráfica de magazines chilenos (1907-1915)”, in co-publishing with Lorena Valderrama. Estudios Filológicos 68 (2021): 7-29; and “Re-reading Maipina de la Barra: Scientific Observations in the First Travel Narrative by a Chilean Woman”. Studies in Travel Writing 24, n.°1 (2020): 1-19.

  • Patricio Leyton, Pontificia Universidad Católica

    Graduate in History from the Pontifical Catholic University of Chile. His interests are the history of physics, astronomy and the exact sciences in Chile and America. He is co-author of the book Una aproximación a las ciencias de la tierra en el Chile decimonónico (Santiago de Chile: Editorial Bravo y Allende, 2019), and has published articles in various academic journals in Mexico, Colombia, Spain, the United States and Chile, including: “El Instituto de Ingenieros y la enseñanza de la física en la reforma del plan de estudio de la Escuela de Ingeniería de la Universidad de Chile (1917-1922)”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación 15 (2021): 1-25; and, in co-publishing with Verónica Ramírez, “El rastro del cometa Halley: circulación y legitimación del saber astronómico en Chile (1910)”. Historia 54, n.°1 (2021): 247-278. Furthermore, he is the autor of “La física en la Escuela de Ingeniería de la Universidad de Chile (1914-1922): ingenieros, educación y ciencia”, en Zenobio Saldivia, comp., Una aproximación al desarrollo de la ciencia en Chile (1900-1950) (Santiago de Chile: Bravo y Allende, 2022, 77-110.

References

Alvarado, Marina, Revistas culturales y literarias chilenas de 1900 a 1920: Legitimadoras del campo literario nacional. Editorial Cuarto Propio, 2016.

Ayres, Peter. Women and the Natural Science in Edwardian Britain. In Search of Fellowship. Palgrave Macmillan, 2020.

Barr-Melej, Patrick. Reforming Chile. Politics, Nationalism and the Rise of the Middle Class. The Univsersity of North Carolina Press, 2001.

Brahm, Enrique. Carlos Ibáñez del Campo. El camino al poder de un caudillo revolucionario. Centro de Estudios Bicentenario, 2019.

Caiceo, Jaime. “La A Escola Nova No Chile: Relação Com As organizações Docentes E Com a conformação De Um Sistema Educativo democrático”. Acta Scientiarum Education, vol. 43, no. 1, 2021, pp. 1-12. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.51622.

Egaña, Loreto et al. La educación primaria en Chile 1860-1930: Una aventura de niñas y maestras. LOM, 2003.

Ibáñez, Adolfo. Herido en el ala. Estado, oligarquías y subdesarrollo en Chile: 1924-1960. Editorial Biblioteca Americana / Universidad Andrés Bello, 2003.

Jara, Jorge. “La lucha ideológica presente en la Reforma Educacional de 1927”. Revista Académica UC Maule, vol. 27, no 48, 2015, pp. 9-28.

Klimpel, Felicitas. La mujer chilena (el aporte femenino al progreso de Chile). Editorial Andrés Bello, 1962.

Lavrín, Asunción. Mujeres, feminismo y cambio social en Argentina, Chile y Uruguay, 1890-1940. Barros Arana, 2005.

Leyton, Patricio. “La física en la Escuela de Ingeniería de la Universidad de Chile (1914-1922): ingenieros, educación y ciencia”. Una aproximación al desarrollo de la ciencia en Chile (1900-1950), editado por Zenobio Saldivia, Bravo y Allende Editores, 2022, pp. 77-109.

Lobato, Tatiana. “Botánica, una ciencia femenina en Latinoamérica”. La Ventana: Revista de Estudios de Género, vol. 4, no. 48, 2018, pp. 236-263. DOI: http://dx.doi.org/10.32870/lv.v6i48.6635.

Mayorga, Rodrigo. “Las grandes reformas pedagógicas”. Historia de la educación en Chile (1810-2010). Tomo III. Democracia, exclusión y crisis (1930-1964), editado por Sol Serrano et al., Taurus, 2018, pp. 209-253.

Mejías, Elizabeth. “Creatividad, colaboración y humor: producción y circulación de revistas escolares en Chile entre 1920 y 1938”. Museo

de la Educación Gabriela Mistral, 2019, pp. 1-28. www.museodelaeducacion.gob.cl/publicaciones/creatividad-colaboracion-y-humor-produccion-y-circulacion-de-revistas-escolares-en

Montero, Claudia. Y también hicieron periódicos. Cien años de prensa de mujeres en Chile, 1850-1950. Hueders, 2018.

Nieto-Galan, Agustí. Los públicos de la ciencia: Expertos y profanos a través de la historia. Marcial Pons, 2011.

–––––, Agustí. Science in the Public Sphere. A history of lay knowledge and expertise. Routledge, 2016.

Nocera, Raffaele y Angelo Trento. Crecer, obedecer, combatir hasta el fin del mundo. El fascismo italiano en Chile (1922-1950). Fondo de Cultura Económica, 2022.

Núñez, Iván. La producción de conocimiento acerca de la educación escolar chilena (1907-1957). CEIP, 2002.

–––––. “El preceptorado como actor social”. Historia de la Educación en Chile (1810-2010). Tomo II. La educación nacional (1880-1930), editado por Sol Serrano, Macarena Ponce de León y Francisca Rengifo. Taurus, 2013, pp. 253-289.

–––––. “El movimiento de los preceptores primarios (1923-1928)”. Historia social de la educación chilena. Tomo 3. Instalación, auge y crisis de la reforma alemana Chile 1880-1920, coordinado por Benjamín

Silva. Ediciones Universidad Tecnológica Metropolitana, 2017, pp. 20-55.

Orellana, María Isabel. El lugar de la ciencia en la educación de las mujeres. Tomo I. Enseñanza secundaria y superior (1870-1950). Museo de la Educación Gabriela Mistral, 2018.

Ortega, Luis y Hernán Venegas. Expansión productiva y desarrollo tecnológico. Chile 1850-1932. Editorial Universidad de Santiago, 2005.

Ossandón, Carlos y Eduardo Santa Cruz. El estallido de las formas: Chile en los albores de la cultura de masas. LOM, 2005.

Pérez, Camila y Analía Álvarez. “La Escuela Nueva en Chile. Una aproximación a partir del fondo fotográfico de la Escuela Experimental de Niñas de Santiago (1929-1949). Revista Cabás, no. 27, 2022, pp.137-158.

Pérez, Camila y Pablo Toro. “Ley de Instrucción Primaria Obligatoria: Discusión, implementación y primeros años de implementación”. A 100 años de la Ley de Educación Primaria Obligatoria: La educación chilena en el pasado, presente y futuro, editado por Alejandra Falabella y Juan Eduardo García-Huidobro. Facultad de Educación de la Universidad Alberto Hurtado, 2020, pp. 9-25.

Pérez, Camila. “Iniciativas, prácticas y límites de la experimentación pedagógica en la historia de la educación chilena (1927-1953)”. Bajo la Lupa, Subdirección de Investigación, Servicio Nacional del Patrimonio Cultural, 2020.

–––––. “Escuelas, proyecto social colectivo y renovación pedagógica: la experiencia de las Brigadas de Pequeños Maestros (Chile, 1929-1930)”. Espacio, Tiempo y Educación, vol. 9, no. 2, 2022, pp. 81-102.

Pérez, Francisca. “Los cursos de economía doméstica y educación para el hogar en la educación femenina. Chile 1920-1960”. Hybris. Revista de Filosofía, vol. 12, no. 2, 2021, pp. 193-222.

Pinto, Julio. “¡La cuestión social debe terminar! La dictadura de Carlos Ibáñez en clave populista, 1927-1931”. Historia, vol. 2, no. 53, 2020, pp. 591-630. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-71942020000200591.

Pyenson. Lewis y Susan Sheets-Pyenson. Servants of Nature. A History of Scientific Institutions, Enterprises and Sensibilities. Harper Collins Publishers, 1999.

Ramírez, Verónica y Patricio Leyton. “Apropiaciones divergentes: El fenómeno “Flammarion” en Chile”. Astronomía, literatura y espiritismo.

Camille Flammarion en América Latina, editado por Verónica Ramírez, Elisa Sevilla y Agustí Nieto-Galan. RIL Editores/Universidad Adolfo Ibáñez, 2022, pp. 71-103.

–––––. “Mujeres de la elite y los saberes científicos en Chile: El Club de Señoras de Santiago y su rol en la ciencia (1916-1926)”. Arenal. Revista de historia de las mujeres, vol. 31, n.º 1, mayo de 2024, pp. 229-54. DOI: https://doi.org/10.30827/arenal.v31i1.23810.

Rinke, Stefan. Cultura de masas: Reforma y nacionalismo en Chile 1910-1931. DIBAM / Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2002.

Rinke, Stefan. Encuentros con el Yanqui: Norteamericanización y cambio sociocultural en Chile 1898-1990. Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2013.

Rojas, Jorge. La dictadura de Ibáñez y los sindicatos (1927-1931). DIBAM,1993.

Rosemblantt, Karin. “Por un hogar bien constituido: El estado y su política familiar en los Frentes Populares”. Disciplina y desacato. Construcción de identidad en Chile. Siglos XIX y XX, editado por Lorena Godoy et al. SUR-CEDEM, 1995, pp. 181-222.

Rossiter, Margaret. Women Scientist in America. Struggles and Strategies to 1940. The Johns Hopkins University Press, 1982.

San Francisco, Alejandro. “El Ejército de Chile, 1920-1938. De la vidainstitucional a la actividad política”. Tiempos convulsos. Chile en el período de Entreguerras (1920-1940), editado por Juan Luis Carrellán. Ediciones Historia Chilena, 2022, pp. 115-151.

Santa Cruz, Eduardo. Prensa y Sociedad en Chile, siglo XX. Editorial Universitaria, 2015.

Sater, William. Chile and The United States: Empires in Conflict. University of Georgia Press, 1990.

Scott, Harry. Pensando el Chile nuevo. Las ideas de la revolución de los Tenientes y el primer gobierno de Carlos Ibáñez, 1924-193. Centro de Estudios Bicentenario, 2009.

Secord, James. “Knowledge in Transit”. Isis, vol. 5, no. 4, 2004, pp. 654-672.

Serrano, Sol. “El Problema Educacional”. El Problema Educacional. Darío Salas. Biblioteca Fundamentos de la Construcción de Chile, 2011, pp. ix-xxviii.

Serrano, Sol et al. Historia de la Educación en Chile. Tomo II. La educación nacional (1880-1930). Taurus, 2012.

Shteir, Ann. Cultivating women, cultivating science. Flora’s Daughters and Botany in England 1760 a 1860. The Johns Hopkins University Press, 1996.

Subercaseaux, Bernardo. Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Tomo IV: Nacionalismo y cultura. Editorial Universitaria, 2007.

Sudy, Marta. “El Liceo Superior de Niñas-Aplicación”. Actividades Femeninas en Chile, editado por Sara Guerín. Imprenta y Litografía La Iustración, 1928, p. 128.

Torres, Isabel. El imaginario de las elites y los sectores populares. 1919-1922. Editorial Universitaria, 2010.

Ulloa, Erna. “La diversa y amplia prensa escrita durante el período entreguerras”. Tiempos convulsos. Chile en el período de Entreguerras (1920-1940), editado por Juan Luis Carrellán. Historia Chilena, 2022, pp. 223-249.

Undurraga, Verónica y Stefan Meier. Pioneras. Mujeres que cambiaron la historia de la ciencia y el conocimiento en Chile. Biblioteca Nacional /Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2022.

Valderrama, Lorena y Verónica Ramírez. Lo que auguran los astros. Espectáculos, maravillas y catástrofes en la prensa chilena (1868-1912). RIL / Universidad Adolfo Ibáñez, 2020.

Valdivia, Verónica. Subversión, coerción y consenso. Creando el Chile del siglo XX (1918-1938). LOM, 2017.

Valenzuela, Luis. Los orígenes de la matemática en Chile y su enseñanza hasta 1930. Universidad Central de Chile, 2013.

Vicuña, Pilar. “Muchachitas liceanas: La educación y la educanda del liceo fiscal femenino en Chile, 1890-1930”. 2012. Universidad de Chile. Tesis de Magíster.

Yáñez, Juan Carlos. La intervención social en Chile y el nacimiento de la sociedad salarial (1907-1932). RIL Editores, 2008.

Zárate, Soledad. “Al cuidado femenino. Mujeres y profesiones sanitarias, 1889-1950”. Historia de las mujeres en Chile. Tomo II, editado por Ana María Stuven y Joaquín Fermandois. Taurus, 2013, pp. 119-155.

Zemelman, Myriam e Isabel Jara. Seis episodios de la educación chilena, 1920-1965. Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Chile, 2006.

Downloads

Published

2024-07-25

How to Cite

The Relevance of Science In The Ibañez´s Educational Counter-Reform (1929-1930): A Look at The Role of Girls in The School Press. (2024). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 28(1), 115-152. https://doi.org/10.35588/9zedk494