This is an outdated version published on 2019-01-18. Read the most recent version.

Between the interstices of democracy: student magazines, the uruguayan university in transition and contestations over the meaning of democracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/dtfrbv52

Keywords:

Students, University, Magazines, Alternative Media, Uruguay

Abstract

This paper analyzes the process of reorganization of the Uruguayan university student movement in the early years of the eighties and specifically during the period between 1980 and 1983. The work seeks to trace the genesis of the reconstitution of this social and political actor to through a careful analysis of the student magazines that emerged during this period, proposing an alternative look at democratic transitions beyond the political partisan spheres. The work concludes that the student magazines constituted alternative channels of expression, but also privileged spaces to forge and catalyze a generational and student identity and sensitivity during a period in which traditional channels of participation and activism were unavailable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araujo, Ana María, Gabriel Del Singore, C.B. Muñoz y J. Rodríguez Larreta. Jóvenes: una sensibilidad buscada. Nordan Comunidad, 1991.

Asociación Social y Cultural de Estudiantes de la Educación Pública (ASCEEP), “Manifiesto por una enseñanza democrática”, 25 de septiembre de 1983. Colección Trayectorias Universitarias, Archivo General de la Universidad de la República, pp. 1-11.

Bachrach, Peter y Morton S. Baratz. “The Two Faces of Power”. American Political Science Review, vol. 56, 1962, pp. 941–952.

Barone, Gustavo, Fernando Romano y Rosario Duce. “Para la Polémica: Una generación sin vanguardia”. Revista Diálogo, año 1, no. 5, junio de 1982, pp. 42-43.

Bayce, Rafael. Cultura política uruguaya: desde Batlle hasta 1988. Fondo de Cultura Universitaria, 1989.

Bresnahan, Rosalind. “Community radio and social activism in Chile 1990-2007: Challenges for grass roots voices during the transition to democracy”. Journal of Radio Studies, vol. 14, no. 2, 2007, pp. 212–233.

“Breve reseña”. Boletín Centro de Estudiantes de Ingeniería, año 2, no. 15, CEI-ASCEEP, Colección Trayectoria Universitaria, Generación 83 Foro Juvenil 1, Archivo General de la Universidad de la República, pp. 1.

Buchanan, Paul G. “Counterhegemonic strategies in neoliberal Argentina”. Latin American Perspectives, vol. 24, no. 6, 1997, pp. 113–132.

Caetano, Gerardo y José Rilla. Breve Historia de la Dictadura. Centro Latinoamericano de Economía Humana, 1987.

Caetano, Gerardo y José Rilla. La izquierda uruguaya: tradición, innovación y política. Trilce, 1995.

Calicchio, Leo. “El abandono del activismo universitario hacia fines de la década del ochenta. Notas para una historia de la ASCEEP FEUU”, Tesis de Maestría en Ciencias Sociales, FCS, Universidad de la República, 2002.

Dahl, Robert A. “The concept of power”. Behavioral Science, vol. 2, no. 3, 1957, pp. 201-215.

De Giorgi, Alvaro y Carlos Demasi, coord. El Retorno a la Democracia: Otras miradas. Fin de Silo, UdelarR, 2015.

Demasi, Carlos. “La «apertura democrática» como tema de análisis”. Revista La Gaceta, no. 3, abril de 2005, pp. 14.

“Democracia, autonomía y participación”. Revista Diálogo, año I, no. 3, marzo de 1982, pp. 4-5.

“¿De quién depende el futuro?”. Revista Diálogo, año II, no. 10, marzo de 1983, pp. 3.

“Diálogo: una experienciae participación”. Ponencia presentada en Simposio Los jóvenes y los medios de comunicación, Foro Juvenil, AMPU, Montevideo 1-3 de octubre de 1982. Colección Trayectoria Universitaria, Generación 83 Foro Juvenil, Archivo General de la Universidad de la República.

“Editorial”. Revista Encuentros Veterinarios, año 1, no. 1, noviembre de 1981, pp. 1.

“Editorial”. Revista Encuentros Veterinarios, año 3, julio de 1984, pp. 1

“El estado actual de nuestras calles”. Revista Diálogo, año 1, no. 5, junio de 1982, pp. 13.

Escobar, Arturo y Sonia E. Álvarez. The Making of Social Movements in Latin America: Identity, Strategy and Democracy. Westview, 1992.

Filgueira, Carlos. “Movimientos Sociales en la restauración del orden democrático: Uruguay, 1985”. Movimientos Sociales en el Uruguay de hoy, compilador Carlos H. Filgueira, CLACSO/CIESU/Ediciones Banda Oriental, 1985.

Foro Juvenil, Movimiento Estudiantil y Transición Universitaria, Departamento de Estudiantes del Foro Juvenil, coordinado por José Felipe Serrentino. Trabajo en base a servicios de documentación propios, 1985, pp. 1-55.

Foro Juvenil. “Simposio Sobre Jóvenes y los medios de comunicación”. AMPU, 1-3 de octubre de 1982. Documento disponible en el Archivo General de la Universidad, Carpeta G83203.

Garretón, Antonio. “La posibilidad democrática en Chile”. FLACSO, Cuadernos de Difusión, 1989, pp. 7-61.

González, Luis Eduardo. “Transición y restauración democrática”. CIESU, Documentos de Trabajo, no. 105, agosto de 1985, pp.1-27.

González Vaillant, Gabriela. Building Counter-Power: A comparative study of student movements in Argentina and in Chile at the turn of the 21st century, Tesis de Doctorado, State University of New York en Stony Brook, mayo 2015.

“Juan y su generación”. Revista Diálogo, año 1, no. 8, septiembre de 1982, pp. 34-35.

Jung, María Eugenia. “La reorganización del movimiento estudiantil y la restauración democrática en la UDELAR. 1980-1983”. Encuentros Uruguayos, vol 4, no. 4, 2010, pp. 62-77.

“La Juventud universitaria y los medios de comunicación”. Revista Causa, año 1, no. 2, 29 agosto 1982, pp. 17-18.

“La Universidad es una institución política”. Revista Diálogo, año 1, no. 5, junio 1982, pp. 22-24.

“Marcha del Estudiante”, 1983. Letra: Juan Faroppa; Música Manuel Espasadín y Juan Faroppa. Cantada por Murga “La Entubada” (Facultad de Química), “No hay derecho” (Facultad de Derecho), “Contra la Fachada” (Facultad de Arquitectura), “Criticanto” (Facultad de Ciencias económicas), http://www.ivoox.com/marcha-del-estudiante-asceep-feuu-audios-mp3_rf_266964_1.html.

Lugo-Ocando, Jairo. “An introduction to the maquilas of power: media and political transition in Latin America”. The media in Latin America, editor J. Lugo-Ocando, Open University Press, 2008, pp. 1–12.

Lukes, Stephen. Power: A Radical View. 2nd expanded edition, Macmillan, 2005.

Marchesi, Aldo. “Una parte del publo uruguayo feliz, contento, alegre”. Los caminos culturales de consenso autoritario durante la dictadura”. La dictadura cívico militar. Uruguay 1973-1985, editores C. Demasi, A.Marchesi, V. Markarian, A. Rico, y J. Yaffé, Banda Oriental, 2009, pp. 337-398.

Markarian, Vania, María Eugenia Jung e Isabel Wschebor. 1983: La generación de la primavera democrática. Aniversarios Universidad de la Republica 1983-2008. Vol. 5, Archivo General de la Universidad de la República, 2009.

Mieres, Pablo y Nelson Argones. “La polémica en el Frente Amplio: ¿Pugna por contenidos organizacionales o institucionales?”. Cuadernos del CLAEH, no. 49, 1989, pp. 41-59.

“No somos vanguardia”. Revista Diálogo, año 1, no. 4, abril-mayo de 1982, Colección Trayectorias Universitarias. Archivo General de la Universidad de la República, pp. 33.

Perelli, Carina y Juan Rial. De Mitos y Memorias Políticas. EBO, 1986.

Porrini, Rodolfo. “A veintinueve años de la marcha del estudiante de 1983: Obreros y estudiantes”. Trabajo & Utopía (órgano de difusión del PITCNT elaborado por el Instituto Cuesta-Duarte), 2012, pp. 17-18.

Rilla, Juan. “URUGUAY 1980: Transición y democracia plebiscitaria”. Nueva Sociedad, no. 150, julio-agosto de 1997, pp.77-83.

Rodríguez, Jorge. “Estudiantes y jóvenes generaciones de la FEUU a la ASCEEPFEUU” en Jornadas a 40 años del Golpe de Estado y Dictadura, Mesa 12, 2013

Rodríguez, Jorge. Entrevista personal, 9 agosto 2018.

Rubianes, Edgardo. Entrevista personal, 27 de julio 2018.

Sempol, Diego. “Los ´mártires´ de ayer, los ´muertos´ de hoy: El movimiento estudiantil y el 14 de agosto 1968-2001”. El presente de la dictadura: Estudios y reflexiones a 30 años del golpe de Estado en Uruguay, Aldo Marchesi et. al., Trilce, 2004, pp. 169-183.

Serrentino, José Felipe. “Movimiento Estudiantil y Transición Universitaria”, Foro Juvenil, Trabajo en base a servicios de documentación propios. “Una causa que es nuestra”. Revista Causa, año 1, no. 1, 1982, pp. 1. “Una Revista Joven”. Diario La Democracia, abril de 1982, p. 5.

Wiley, Stephen B. Crofts. “Assembled agency: Media and hegemony in the Chilean transition to civilian rule”. Media, Culture and Society, vol. 28, no. 5, 2006, pp. 671–693.

Downloads

Published

2019-01-18

Versions

How to Cite

Between the interstices of democracy: student magazines, the uruguayan university in transition and contestations over the meaning of democracy. (2019). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 22(2), 73-102. https://revistas.usach.cl/ojs/index.php/historiasocial/article/view/3643