Young people, school experience and violence in the context of urban poverty

Authors

  • Eduardo Langer (UBA), UNSAM/CONICET
  • Nievas Agostina UNSAM

Keywords:

young boys, scholarship, experiences, violence, poverty

Abstract

This work aims to describe the experiences of youth violence in contexts of urban poverty, recoveringresults from an audiovisual production experience carried out in a secondary school of the San Martíndistrict (Buenos Aires, Argentina). The hypothesis is that although students experience violent situationsin their neighbourhoods as much as they suffer the deep conditions of poverty, inequality andenvironmental degradation in a daily basis, it is within the school space that they problematize their ownexperiences making them visible. We analyze this hypothesis using the results of three documentaries2 inwhich students describe in different ways the meanings of violence, its causes, how it affects them andtheir possibilities of thinking about the ways to improve their life situations.

Author Biography

  • Eduardo Langer, (UBA), UNSAM/CONICET
    Argentino, Doctor en Educación (UBA), UNSAM/CONICET

References

Agamben, G. (2011). Desnudez. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Appadurai, A. (2007). El rechazo de las minorías. Ensayo sobre la geografía de la furia. Barcelona: Ensayo Tus Quets editores.

Arendt, H. (2015). La condición humana. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Bourdieu, P. y Passeron, J. (1977). La reproducción. Barcelona: Laia.

Bowles, S. y Gintis, H. (1981). La instrucción escolar en la América capitalista. México: Siglo XXI.

Butler, J. (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. México: Editorial Paidós.

Carpentieri, Y., Dafunchio, S., Langer, E. y Machado, M. (2015). Producir saberes desde la experiencia de un Taller Audiovisual en una escuela secundaria en contexto de pobreza urbana. Novedades educativas, 294, pp. 27-32.

Caruso, M. (2005). La biopolítica en las aulas. Prácticas de conducción en las escuelas elementales del Reino de Baviera, Alemania. Buenos Aires: Prometeo.

Castorina, A. y Kaplan, C. (2009). Civilización, violencia y escuela. Nuevos problemas y enfoques para la investigación. En C. Kaplan (Coord.), Violencia escolar bajo sospecha (pp. 29-54). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Charlot, B. (2002). A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologías, 8, pp. 432-443.

Debarbieux, E. (1996). La Violence en Milieu Scolaire 1. État des lieux. París: ESF.

Deleuze, G. (2008). En medio de Spinoza. Buenos Aires: Editorial cactus.

Foucault, M. (1991). Espacios de Poder. Madrid: La Piqueta.

Foucault, M. (1996). ¿Qué es la Ilustración? Buenos Aires: Alción editorial.

Foucault, M. (1999). Obras esenciales III. Barcelona: Paidós Básica.

Foucault, M. (2000). Defender la Sociedad. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Foucault, M. (2002a). La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI editores

Foucault, M. (2002b). Historia de la Sexualidad I: la voluntad del saber. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Foucault, M. (2006). Seguridad, Territorio, Población. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la Biopolítica. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Glaser, B. y Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded. Theory strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Publishing Comp.

Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el siglo XXI. Gubernamentalidad y pedagogía en las sociedades de gerenciamiento. Buenos Aires: Miño y Dávila editores.

Grinberg, S. (2009). Políticas y territorios de escolarización en contextos de extrema pobreza urbana. Revista archivos de Ciencias de la Educación, N° 3, pp. 81-98.

Grinberg, S., Orlando, G., Bussi, E. y Mantiñan, M. (2015). Condiciones ambientales y cotidianeidad escolar. Reflexiones y experiencias en espacios urbanos de extrema pobreza. Novedades educativas, 294, pp. 22-26.

Hernández, T. (2001). Des-cubriendo la violencia. En L. R. Briceño (Comp.), Violencia, sociedad y justicia en América Latina (pp. 57-75). Buenos Aires: CLACSO.

Holston, J. (2009). La ciudadanía insurgente en una era de periferias urbanas globales. Un estudio sobre la innovación democrática, la violencia y la justicia en Brasil. En G. Delamata (Coord.), Movilizaciones sociales: ¿nuevas ciudadanías? Reclamos, derechos, Estado en Argentina, Bolivia y Brasil (pp. 45-65). Buenos Aires: Biblos.

Kaplan, C. (2010). La sensibilidad por la violencia como experiencia cultural y educativa en sociedades de desigualdad. El caso de los jóvenes. Cuadernos de Estudios Sociais, N° 1 (Vol. 25), pp. 45-52.

Kornblit, A. (2008) (Coord.). Violencia Escolar y Climas Sociales. Buenos Aires: Biblos.

Langer, E. (2013). Contraconductas y escolarización en contexto de pobreza urbana en Argentina. Magistro, 7(14), pp. 297-334.

Langer, E. (2014). Dispositivos pedagógicos en las sociedades de control: prácticas de resistencia de estudiantes y regulación de las conductas en escuelas secundarias en contextos de pobreza urbana del Partido de San Martín (Tesis Doctoral, no publicada). Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.

Lazzarato, M. (2006). Políticas del acontecimiento. Buenos Aires: Tinta Limón ediciones.

López, C. (2015). Cuerpos, almas, sujetos: una lectura en clave ontológica de Vigilar y Castigar. Buenos Aires: Universidad Nacional de Lanús (UNL).

Maffesoli, M. (2004). Juventud: el tiempo de las tribus y el sentido nómada de la existencia. Jóvenes. Revista de Estudios sobre Juventud, N° 20, pp. 28- 41.

Moreira, A. (2002). Investigación en educación en ciencias: métodos cualitativos. España: Burgos.

Rose, N. (1996). ¿The death of the social? Re-configuring the territory of government. Economy and Society, 25, pp. 327-356.

Segura, R. (2006). Segregación residencial, fronteras urbanas y movilidad territorial. Un acercamiento etnográfico. Cuadernos del Ides, N° 9, pp. 3- 25.

Spinoza, B. (2001). Etica. Madrid: Alianza ediciones.

Tenti Fanfani, E. (2000) (Comp.). Una escuela para los adolescentes: reflexiones y valoraciones. Buenos Aires: UNICEF/ Losada.

Vasilachis De Gialdino, I. (2003). Pobres, pobreza, identidad y representaciones sociales. Barcelona: Gedisa editorial.

Wieviorka, M. (2006). La violencia: destrucción y constitución del sujeto. Espacio Abierto, 1 (2), pp. 239-248.

Downloads

Published

2018-02-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Young people, school experience and violence in the context of urban poverty. (2018). Palimpsesto, 8(13), 001-016. https://revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/3005