Historias mínimas of the structural neoliberal adjustment in Patagonia

Authors

  • Paz Escobar Universidad Nacional de la Patagonia. Universidad Nacional de la Plata.

Keywords:

History, Cinema, Representations, Patagonia, Carlos Sorín.

Abstract

Territories and regions are constantly constructed in a historical process that includes the representational. The analysis of films shot in Patagonia is of great importance since it deepens our knowledge of the region and of the way its identity is constantly re-shaping. The present paper analyses the representations about the Patagonia constructed by Historias Mínimas (Carlos Sorín, 2002). This film reclaims the little everyday stories showing images and subjects rejected by the entertainment industry. We conclude that, although the film discourse cannot be thought of as counter-hegemonic, it does presents critical features in that the Patagonia appears as a place in conflict where the ravages of neoliberalism are gone through and resisted.

References

APREA, Gustavo. 2008. Cine y políticas en Argentina. Continuidades y Discontinuidades en 25 años de democracia. Buenos Aires: Biblioteca Nacional.

CASETTI, Francesco y Federico Di Chio. 1991. Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

COMOLLI, Jean Louis. 2010. Cine contra espectáculo seguido de Técnica e ideología: 1971- 1972. Buenos Aires: Manantial.

ESCOBAR, Paz. “Escenas de la Patagonia neoliberal: las representaciones de las actividades económicas en películas argentinas filmadas en la región (1985-2006)”, Revista Estudios del ISHiR Vol. 4, núm. 8 (2014).

GILLY, Adolfo, Raquel Gutiérrez y Rhina Roux “América Latina: mutación epocal y mundos de la vida,” en Neoliberalismo y sectores dominantes. Tendencias globales y experiencias nacionales, Basualdo, Eduardo (comp.). 2006. Buenos Aires: CLACSO.

MANRUPE, Raúl y Alejandra Portela. 2011. Un diccionario de films argentinos (1930-1995). Buenos Aires: Corregidor.

RUIZ, Santiago y Ximena Triquell. “Cuando la forma es política: Dispositivos narrativos en Historias Mínimas (Sorín, 2002) e Historias Extraordinarias (Llinás, 2008),” en ¿Cómo nos contamos? Narraciones audiovisuales en la Argentina del Bicentenario. Savoini, Sandra y

Candelaria De Olmos (comp.). 2012. Córdoba: Ferreyra.

SORÍN, Carlos. 2003. “Entrevista al director,” en Historias mínimas Dir. Carlos Sorín, Transeuropa, Video Entertainment, DVD.

TRANCHINI, Elina “El imaginario literario sobre el mítico Sur en el road movie patagónico” Romance Quarterly, Vol. 5 N° 4 (Philadelphia, 2010): 257- 271.

ZAVATTINI, Cesare. 1970. Zavattini: sequences from a cinematic life. New Jersey: PrenticeHall.

Downloads

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Historias mínimas of the structural neoliberal adjustment in Patagonia. (2017). Palimpsesto, 6(10), 073-089. https://revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/2832