SPECIALIZED SUPPLEMENTS IN THE FIRST THIRD OF THE 20TH CENTURY: A CASE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.35588/7rvapt72Keywords:
history of the press, supplements, Las Noticias, Periodical PressAbstract
The modernization of newspaper companies during the first third of the 20th century pushed them to launch new initiatives, such as the creation of specialized supplements, in order to improve their income, broaden their readership and offer advertisers more segmented advertising space. This paper analyzes the five specialized supplements published by the newspaper Las Noticias with the aim of providing unpublished data on the appearance and evolution of these publications. For the analysis of the primary sources, more than 500 copies of the newspaper and a hundred supplements were consulted in the Historical Archive of the City of Barcelona, as well as secondary sources. The analysis of these supplements confirms their usefulness to reach new audiences and to maintain or increase subscriptions to the newspaper.
Downloads
References
Altés Rufias, E. Les periodistes del temps de la República. Collegi de Periodistes de Catalunya, 2007.
Berasategui Dolcet, M. L. “Datos para la historia de la prensa deportiva en Cataluña”. Revista General de Información y Documentación. vol. 10, núm. 1, 2000, pp. 153–169.
Elías, N. y Dunning, E. Deporte y ocio en el proceso de la civilización. Fondo de Cultura Económica, 2000.
Fe, A. Diario Oficial de la Exposición de Barcelona de 1930. Suplemento extraordinario de Las Noticias, 1930.
Figueres Artigues, J. M. Breu història de la premsa a Catalunya. Barcanova, 1994.
Gallego Ayala, J. Mujeres de papel. De Hola a Vogue: La prensa femenina en la actualidad. Icaria, 1990.
García-Nieto París, C. La prensa diaria de Barcelona de 1895 a 1910. (1958). (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Barcelona, Barcelona, 1958.
González Díez, L. Los suplementos semanales dirigidos a la mujer en la prensa diaria española: ‘Mujer Hoy’, ‘Yo Dona’ y ‘S Moda’. En: Pérez Cuadrado, P. (coord..). Revistas versus magazines. Universidad Rey Juan Carlos, 2011, pp. 15-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4161530
Greco, M. “Los suplementos culturales como objeto de estudio: el caso de La Nación (1929-1931)”. Revista de Literaturas Modernas, vol.46, núm. 2, 2016, pp. 139-173.
Guillamet Lloveras, J. El periodisme català contemporani. Diaris, partits politics i llengües, 1875-1939. Institut d’Estudis Catalans, 2022.
Hinojosa Mellado, M. P. La persuasión en la Prensa Femenina: análisis de las modalidades de la enunciación. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Murcia, Murcia, 2008. http://www.tesisenred.net/TDR-1219107-141758
Lorenci, M. 'Gente Menuda', un repaso a los pioneros de la línea clara. ABC, 3 de diciembre de 2012. https://www.abc.es/cultura/rc-gente-menuda-repaso-pioneros-201212030000_noticia.html
Marca número 72.800. BOPI (16 de septiembre de 1928), núm. 1.009, p. 1.939.
Marca número 72.801. BOPI (16 de septiembre de 1928), núm. 1.009, p. 1.939.
Martín Martínez, A. “Notas de acercamiento a BB, primer tebeo español para niñas, 1920-1925”. Revista de estudios sobre la historieta – Historietas, vol. 2, 2012, pp. 29-43.
Montero Díaz, M. “La publicidad española en el primer ensayo de sociedad de consumo (1920-1936). Un enfoque histórico”. Sphera Publica. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, vol. 11, 2011, pp. 351-368.
Pérez Martínez, J.E. “Mujeres en la radio española del siglo XX (1924-1989)”. Arenal, vol. 23, núm. 1, 2016, pp. 35-58.
Pérez Ruiz, M. A. La publicidad en España. Anunciantes, agencias y medios (1850-1950). Fragua, 2001.
Pujadas Martí, X. y Santacana i Torres, C. “El club deportivo como marco de sociabilidad en España. Una visión histórica (1850-1975)”. Hispania, vol. 63, núm. 214, 2003, pp. 505-521. https://doi.org/10.3989/hispania.2003.v63.i214.222
Rodrigo García, A. María Lejárraga. Una mujer en la sombra. Algaba, 1992.
Seoane Couceiro, M. C. y Saiz García, M. D. Historia del periodismo en España (vol.3). El siglo XX: 1898-1936. Alianza Editorial, 1996.
Serra Folch, C. La influencia de Rafael Roldós Viñolas en el nacimiento y desarrollo de la actividad publicitaria en España: su obra y su legado (1857-1957). (Tesis inédita de doctorado). Universitat Ramon Llull, Barcelona, 2015. https://www.tdx.cat/handle/10803/296438
Serra Folch, C. y Martorell Castellano, C. “El origen del diario Las Noticias: Fundación y primeros años. Historia y comunicación social, vol. 27, núm. 1, 2022, pp. 187-195.
Simón Sanjurjo, J.A. “Conquistando a las masas. El impacto del deporte en la prensa española, 1900-1936”. Recorde: Revista do História do Esporte, vol. 5, núm. 1, 2012, pp. 1-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7113020&orden=0&info=link
Solanas García, I. Orígenes de la publicidad moderna (1800-1925). Aparición de la dirección y la gestión de cuentas como función profesional en las agencias de publicidad modernas. (Tesis inédita de doctorado). Universitat Ramon Llull, Barcelona, 2011. http://hdl.handle.net/10803/32223
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-25 (2)
- 2025-06-21 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Historia Social y de las Mentalidades

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.