Invented traditions, forced unions. The case of bolivian salteña and Coca Cola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/wd0rtf05

Keywords:

Appropriation, tradition, street food, Coca Cola

Abstract

Bolivian gastronomy is distinguished by having a great and varied offer of street food, considered a fundamental part of society. Among the dishes offered, salteña is one of the most representative foods, not only for its history and exquisite flavor, but also for the way in which it has been appropriated by a transnational company such as Coca Cola, which tries to create a “gastronomic tradition” between carbonated and this special type of empanada. This article questions this forced link through an interview with experts, a popular consultation through a survey and the analysis of the last marketing campaign carried out by the company

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arauz, Marcela. Los Carritos Clandestinos: Un Giro Nutritivo a Nuestra Comida Callejera. https://marcearauz.blogspot.com/2020/12/los-carritos-clandestinos-un-giro.html?q=carritos.%202020

Arauz, Marcela. Comunicación personal (27 de abril de 2024).

Arámbulo, Primo; Almeida, Claudio: Cuellar, Juan y Belotto Juan. La venta de alimentos en la vía pública en América Latina. v118n2p97.pdf (paho.org)

Borrega, Yolanda. Comunicación personal. (2 de mayo de 2024)

Cajias, Guadalupe. De Noticias Fides, Agencia. La Coca Cola Pudo Ser Boliviana - ANF Agencia De Noticias Fides Bolivia. 2012. www.noticiasfides.com/nacional/sociedad/la-coca-cola-pudo-ser-boliviana--315520.

Calvimontes Diaz, Vanessa. “Los Destellos Rojos Del Folkmarketing. La Estrategia De Coca Cola Con La Salteña Boliviana.” Correspondencias & Análisis, no. 16, 2022, pp. 79–105. https://doi.org/10.24265/cian.2022.n16.04

Canedo, Julio. Comunicación personal. (20 de abril de 2024)

Canedo, Julio. Alta cocina andina y campo gastronómico. Tesis para Licenciatura. Universidad Mayor de San Andrés, UMSA. 2023

Cruz Camacho, Andrés Mauricio .“La Apropiación Cultural” Ub, 8 Oct. 2020,

Delgado Salazar, Ramiro. “Comida Y Cultura: Identidad Y Significado En El Mundo Contemporáneo”, Estudios De Asia Y África, 114, 2001. https://doi.org/10.24201/eaa.v36i1.1620

García Canclini, Néstor. Las culturas populares en el capitalismo. Nueva Imagen, 2002.

Han, Byung-Chul. Hiperculturalidad. Herder Editorial, 2018.

Klein, Herbert. Historia de Bolivia (3ra ed.). Librería Editorial Juvenil, 1982.

Stuart Hall y Paul du Gay. Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores S.A. 2003. Impreso

Lizarralde, Chema. “Estas Son Las Mejores Gastronomías Del Mundo Según Taste Atlas... Y España No Está En Su Sitio.” Gastronomía, 8 Mar. 2024, www.20minutos.es/gastronomia/productos/mejores-gastronomias-mundo-segun-taste-atlas-espana-5223424

Lorán Herrero, María Dolores. “El Uso Del Cortometraje Como Estrategia De branded Content” Miguel Hernández Communication Journal, vol. 8, Universidad Miguel Hernandez de Elche, July 2017. https://doi.org/10.21134/mhcj.v0i8.159

Lucena, Sérgio. A Festa Junina em Campina Grande-PB: uma estratégia de folkmarketing. Editora Universitária UFPB, 200

Martínez, Oscar. “La comida popular y callejera en La Paz. Un breve recorrido por las esquinas y esquinitas de comida popular y callejera en la ciudad de La Paz” Thakhi MUSEF. Caminos del MUSEF. Año 6. Número 6. 2023, pp. 60 – 67. http://www.musef.org.bo/pdf/thakhi/Thakhi_6.pdf

MUSEF EDITORES. Thakhi MUSEF. Caminos del MUSEF. Año 6. Número 6. 2023. http://www.musef.org.bo/pdf/thakhi/Thakhi_6.pdf

Pazzarelli, Francisco. “Notas acerca de una arqueología de la comida”. La Zaranda de Ideas. Revista de jóvenes investigadores en arqueología, vol. 4, 2008, pp. 157-162

Rocha Monrroy, Ramón. Critica de la sazón pura. Editorial El País. 2004

Rocha Monrroy, Ramón. Potosí 1600. Editorial Kipus. 2002.

Rossells, Beatriz. La gastronomía en Potosí y Charcas, siglos XVIII y XIX, 800 recetas de la cocina criolla. Editorial Khana Cruz. 1995

Rossells, Beatriz. “Su majestad, la empanada (salteña) boliviana: los enredos de las historias de la gastronomías”. Antología de la gastronomía Boliviana. 2018. pp. 93 – 95. http://www.musef.org.bo/pdf/thakhi/Thakhi_6.pdf

Rossells, Beatriz. “Bibliografía sobre alimentación en Bolivia”. Thakhi MUSEF. Caminos del MUSEF. Año 6. Número 6. 2023, pp. 13 – 28. http://www.musef.org.bo/pdf/thakhi/Thakhi_6.pdf

Santos, Cristiane Nunes Dos. “SOMOS LO QUE COMEMOS. Identidad Cultural, Hábitos Alimenticios Y Turismo.” Redalyc.org, 2007, www.redalyc.org/articulo.oa?id=180713889006.

Spedding, Alison. “Semiótica de la comida paceña andina, o “porquerías” que se hacen pasar por comida”. Revista UNITAS Nro. 50 (51-60). La Paz, Bolivia. 1993.

Tellería, Luis. “La asistencia de Estados Unidos a Bolivia en el siglo XXI. Entre la injerencia y la subversión”. Lajtman, S. Romano, M. Bruckmann y O. Ugarteche (Comps.), Bolivia y las complicaciones geopolíticas del golpe de Estado (1.a ed.). CLACSO. 2021

Tellez Herrero, Luis. Lo que se come en Bolivia. Imprenta Sanabria Colon 60. La Paz, 1946.

Villanueva Criales, Juan. “Arqueología de la comida y la alimentación en Bolivia: Estado de la Investigación”. Thakhi MUSEF. Caminos del MUSEF. Año 6. Número 6. 2023, pp. 29 – 41. http://www.musef.org.bo/pdf/thakhi/Thakhi_6.pdf

Published

2025-06-21 — Updated on 2025-06-25

Versions

How to Cite

Invented traditions, forced unions. The case of bolivian salteña and Coca Cola. (2025). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 29(1), 166-200. https://doi.org/10.35588/wd0rtf05 (Original work published 2025)