Chilean perpetrators in Chili-impressions: repression from a transnational perspective
DOI:
https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5828Keywords:
Television Series, Dictatorship, Documentary, PerpetratorsAbstract
This research dialogues with recent studies on the figure of the perpetrator to analyze how the agents of Chilean repression are represented in the audiovisual media. From methodologies from studies on the relationship between audiovisual and history, this article analyzes the narrative mechanisms used by the French public television documentary series Chili-impressions (1978), directed by the Spanish exile José María Berzosa, to construct an opposition to the Chilean military junta in the seventies. The audiovisual product studied is emblematic of having achieved great visibility at the time after its screening was initially suspended by the French justice system and for collaborating with the dissemination of a negative memory of the dictatorship abroad.
Downloads
References
Amaral de Aguiar, Carolina. “Noticias del “fin del mundo”: el Chile de la Unidad Popular y el golpe de Estado en la TV francesa”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, 11 jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.4000/nuevo-mundo.67986
–––––. “Los prisioneros y la muerte del poeta: el Chile de la dictadura ante las cámaras extranjeras”. Archivos de la filmoteca, no. 73, 2017, https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/ view/549
Aprea, Gustavo. Documentales, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Manantial, 2015.
Arendt, Hannah. Eichmann em Jerusalém - Um relato sobre a banalidade do mal. Companhia das Letras, 1999.
Bertonha, João Fábio. “Sobre fascismos e ditaduras: a herança fascista na formatação dos regimes militares do Brasil, Argentina e Chile”. Revista de História Comparada - Programa de Pós-Graduação em História Comparada-UFRJ, vol. 9, no. 1, 2015, pp. 203-231, https://revistas.ufrj.br/index.php/RevistaHistoriaComparada/article/view/2356
- :~:tex- t=João Fábio Bertonha,Resumo,três países durante as ditaduras.
Camacho Padilla, Fernando. “Los asilados de las Embajadas de Europa Occidental en Chile tras el golpe militar y sus consecuencias diplomáticas: El caso de Suecia”. European Review of Latin American and Caribbean Studies, no. 81, oct. 2006, pp. 21-41. DOI: https://doi. org/10.18352/erlacs.9646.
Comolli, Jean-Louis. “Mon ennemi préféré ?”. Images documentaires, 4o trimestre 1995, pp. 45-56.
Collas, Gérad. “Filmer l’ennemi? Un bien mauvais sujet.”. Images documentaires, 4o trimestre 1995, pp. 11-21.
De Baecque, Antoine. “Les formes cinématographiques de l’histoire”. 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, no. 51, 2007. DOI: https://doi.org/10.4000/1895.1312.
Del Valle Dávila, Ignacio. “‘Chili, Chili, Cuba te salue!’ La representation de U’Unité populaire et de la dictadure de
Pinochet.” Noticieros ICAIC: 30 ans d’actualités cinématographiques à Cuba, dirección Nancy Ber- thier y Camila
Arêas, INA Éditions, 2022, pp. 211-225.
Fillol, Santiago, et al. “Ejercicios anacrónicos. El cine de José María Berzosa como disputa del legado cultural del
franquismo”. Journal of Spanish Cultural Studies, vol. 18, no. 4, 2017, pp. 397-411. DOI: https://doi.org/10.1080/14636204.2017.1380154.
Gárate Chateau, Manuel. “El nacimiento de un monstruo”. Caravelle, no. 104, 2015. DOI:
https://doi.org/10.4000/caravelle.1588.
Lindeperg, Sylvie. El camino de las imágenes: Cuatro historias de rodaje en la primavera-verano de 1944. Prometeo Libros, 2018.
Niney, François. “Confondre l’ennemi sans se confondre avec lui”. Images documentaires, 4o trimestre 1995, pp. 23-35.
Peris Blanes, Jaume. “Usos del testimonio y políticas de la memoria. El caso chileno”. Kamchatka. Revista de análisis cultural, no. 6, 2015. DOI: https://doi.org/10.7203/KAM.6.7675
Rollet, Sylvie. “De gestos em olhares, ou a história ‘a contrapelo’ em dois filmes de Sergei Loznitsa”. Cinema:
estética, política e dimensões da memoria, dirección Carolina Amaral de Aguiar, et al, 2019, pp. 137-154.
Salvi, Valentina y Claudia Feld. “La construcción social de la figura del perpetrador: procesos sociales, luchas
políticas, producciones culturales”. Kamchatka, jun./2020. DOI: https://doi.org/10.7203/ KAM.15.17681.
Sánchez-Biosca, Vicente y Lior Zylberman. “Perpetradores de crímenes de masas a la luz de la imagen. A modo de introducción”. Papeles del CEIC, 2021/2. DOI: https://doi.org/10.1387/pceic.23018.
Sorlin, Pierre. Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. 1. ed. Fondo de Cultura Económica, 1985.
Zylberman, Lior. “Los marcos sociales del mal. Notas para el estudio de los perpetradores de genocidios”. Revista Colombiana de Sociología, vol. 43, no. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v43n2.72829.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Historia Social y de las Mentalidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.