Representation of the Mapocho River in the city invented (1646-1842)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/ayr.v2i2.4417

Keywords:

borders, river, culture, chronicles, literature

Abstract

We are interested in registering an analysis of some artistic texts representing border culture caused by the natural stream of the Mapocho River that as a result has created a geographical and cultural divide in the city of Santiago, Chile. This separation has been represented from different sources: historical, geographical, anthropological, architectural and public engineering works. Our purpose, and contribution, is to reflect on this otherness from the cultural memory hosted in the northern footprints of the city of Santiago. Traces that have been grasped by the language of literature and the history of the XVII and XIX centuries. From these internal and external borders created by the semiosphere (Lotman, 1996) we conceive the riparian area culture as leakages, exchanges and interferences

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, P. (2011). La chimba del valle Mapocho, historia de una alteridad en construcción (siglos XVI- XIX). Revista de Geografía Espacios, (1)19-42, Santiago: Academia de Humanismo Cristiano. https://doi.org/10.25074/07197209.1.317

Bajtín, M. (1990). Estética de la creación verbal. México: Siglo XX

Castillo, S. (2014). El Mapocho y sus riberas: Espacio público e intervención urbana en Santiago de Chile (1885-1918). Santiago: U. Alberto Hurtado

De Ramón, A. (2003). Historia de Chile. Desde la invasión incaica hasta nuestros días. Santiago: Catalonia

De Ramón, A. (2000). Santiago de Chile. 1541-1991: Historia de una sociedad urbana. Santiago: Sudamericana

De Ovalle, A. (2003). Histórica Relación del Reino de Chile. Santiago: Pehuén

Díaz Pla, R. (2011). Imaginario Social de la Cartografía Histórica de la Chimba. Poder, Significación y Simbolismo. Revista Chilena de Antropología Visual, 19, 1-19. Disponible en http://www.rchav.cl/2012_19_art01_diaz.html#

De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. I Artes de Hacer. México: Iberoamericana.

Godoy H. (1971). Estructura Social de Chile. Santiago de Chile: Universitaria

Gramsci, A. (1975). Cuadernos de la cárcel. Comentario crítico de Luciano Grupp “El concepto de hegemonía en Gramsci”. México. Ediciones de Cultura Popular. Capítulo I y V, pp. 7-24-89.

Lotman, I. (1996). La Semiósfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra.

Lotman, I. (1998a). La semiósfera II Semiótica de la cultura del texto de la conducta y del espacio. Valencia: Frónesis

Lotman, I. (1998b). Cultura y Explosión. Barcelona: Gedisa

Lastarria, J. (1885) El Mendigo. En Antaño y Ogaño. Novelas y cuentos de la vida hispanoamericana. Santiago: Biblioteca Chilena.

Márquez, F. (2013). Territorios de Frontera e Inmigrantes. Representaciones Translocales en La Chimba. Revista de Antropología Chilena Chungará, 45(2), 321-332. https://doi.org/10.4067/S0717-73562013000200008

Romero. L. (1997). ¿Qué hacer con los pobres? (Elite y sectores populares. Santiago de Chile 1840-1895). Buenos Aires: Sudamericana

Rosales, J. (1887). La Chimba antigua, Historia de la Cañadilla (1541-188). Santiago: Difusión

Rosales, J. (1888). Historias y Tradiciones del Puente de Cal y Canto. Santiago: Imprenta Estrella de Chile.

Spire, A. (2000). El pensamiento de Prigogine, La belleza del caos. Santiago: Andrés Bello

Subercaseaux, B. (2011). Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Santiago: Universitaria.

Sennet, R. (1994). Carne y Piedra: El cuerpo y la ciudad en la civilización Occidental. Buenos Aires: Alianza.

Williams, R. (1987). Drama from Ibsen to Brecht. London: The Hogarth Press.

Downloads

Published

2020-12-17

How to Cite

Favi Cortés, G. (2020). Representation of the Mapocho River in the city invented (1646-1842). Árboles Y Rizomas, 2(2), 15-27. https://doi.org/10.35588/ayr.v2i2.4417