A jungle of voices and sounds

Authors

  • Fernando Moreno Centre de Recherches Latino-Américaines Archivos, Universidad de Poitiers, France

DOI:

https://doi.org/10.35588/ayr.v2i1.4103

Keywords:

Spanish American novel, J. E. Rivera, La Vorágine, jungle, voices

Abstract

Upon recalling some of the readings about the famous novel by José Eustasio Rivera, this article focuses on the presentation and how the meaning of the jungle of voices that unfold in the text is constructed. For this purpose, we place ourselves at the level of the textual space and in the chain of incessant readings of which La vorágine has been the object. We want to highlight how the protagonist Arturo Cova integrates, interprets and transcribes the voices, the worldviews of the other characters, of the other speakers and of other texts in his discourse and writing. In this way, and thanks to the work of the narrator, who is an auditor and a writer, an intricate and labyrinthine discursive space is realized, a vortex of voices, comparable to the jungle space itself displayed in the novel and in which even the smallest detail conveys meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegría, F. (1966). Breve historia de la novela hispanoamericana. México: Ediciones de Andrea.

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

___________. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

___________. (2012). Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.

Bellini, G. (1986). Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia.

Benso, S. (1975). La vorágine: una novela de relatos. Thesaurus, 30, 2, 271-290.

Benveniste, É. (1966). Problèmes de linguistique générale. Paris: Gallimard.

Crespi, R. S. (1987). La vorágine: cincuenta años después. En M. Ordóñez (Comp.). La vorágine: Textos críticos (pp. 417-429). Bogotá: Alianza Editorial.

De Chasca, E. (1987). El lirismo en La vorágine. En M. Ordóñez (Comp.). La vorágine: Textos críticos (pp. 239-257). Bogotá: Alianza Editorial.

de León Hazera, L. (1971). La novela de la selva hispanoamericana. Nacimiento, desarrollo y transformación. Estudio estilístico. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Espinoza, G. (2000). Modernismo y modernidad en La vorágine. Prólogo a José Eustasio Rivera, La vorágine (pp. 9-22). Bogotá: Panamericana Editorial.

Ford, R. (1976). El marco narrativo de La vorágine. Revista Iberoamericana, 96-97, 573-580. https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.1976.3181

Franco, J. (1987). Historia de la literatura hispanoamericana. Barcelona. Ariel.

Fuentes, C. (1969). La nueva novela hispanoamericana. México: Joaquín Mortiz.

Gálvez, M. (1990). La novela hispanoamericana (hasta 1940). Madrid: Taurus.

Genette, G. (1969). Figures II. Paris: Seuil.

Gomes, M. (1988). Quiroga, Rivera y la formación del canon mundonovista. Atenea, 477, 1, 135-162.

Gómez, F. (2008). Emergencia del mito americano en La Vorágine. Poligramas, 30, 241-268.

González, A. (1987). Elementos hispánicos y clásicos en la caracterización de La vorágine. En

M. Ordóñez (Comp.). La vorágine: Textos críticos. (pp. 191-197). Bogotá: Alianza Editorial.

Green, J. R. (1967). La estructura del narrador y el modo narrativo de La vorágine. Cuadernos Hispanoamericanos, 105, 101-107.

Gutiérrez Girardot, R. (1994). La vorágine de José Eustasio Rivera. Su significación permanente para las letras de lengua española del presente siglo. Casa de las Américas, 194, 117-127.

Loveluck, J. (1968). Estudio Preliminar. José Eustasio Rivera. La vorágine (6° ed.) (pp. 9-48). Santiago: Zig-Zag.

Martell, J. (1999). La vorágine como biografía de la escritura. Horizontes: Revista de la Universidad Católica de Puerto Rico, 41, 80, 129-61.

Mateo Palmer, M. (1988). Valor y función del mito de origen americano en La vorágine, Casa de las Américas, 167, 24-31.

Mauron, C. (1963). Des métaphores obsédantes au mythe personnel. Paris: J. Corti.

Mejías-López, A. (2006). Textualidad y sexualidad en la construcción de la selva: Genealogías discursivas en La vorágine de José Eustasio Rivera. Modern Language Notes 121, 2, 367-90. https://doi.org/10.1353/mln.2006.0054

Menton, S. (1987). La vorágine: el triángulo y el círculo. En M. Ordóñez (Comp.). La vorágine: Textos críticos (pp. 199-228). Bogotá: Alianza Editorial.

Molloy, S. (1987). Contagio narrativo y gesticulación retórica en La vorágine. Revista Iberoamericana, 53, 141, 745-766. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1987.4388

Morales, L. (1965). La vorágine: Un viaje al país de los muertos. Anales de la Universidad de Chile, 134, 148-170.

https://doi.org 10.5354/0717-8883.2012.22549

_____________ . (1992). La vorágine y la novela de caballerías. Revista Chilena de Literatura, 39, 75-96.

Neale-Silva, E. (1986). Horizonte Humano: Vida de José Eustasio Rivera. México: Fondo de Cultura Económica.

Olivera, O. (1987). El romanticismo en La vorágine. En M. Ordóñez (Comp.). La vorágine: Textos críticos (pp. 259-267). Bogotá: Alianza Editorial.

Ordóñez, M. (1987). La vorágine: Textos críticos. Bogotá: Alianza Editorial.

Oviedo, J. M. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana 3. Postmodernismo, Vanguardia, Regionalismo. Madrid: Alianza.

Perus, F. (1988). De selvas y selváticos. Ficción autobiográfica y poética narrativa en Jorge Isaacs y José Eustasio Rivera. Bogotá: Plaza & Janés.

Porras Collantes, E. (1968). Hacia una interpretación estructural de La vorágine. Thesaurus, 23, 241-271.

Quiroga, H. (1929, enero, 22). El poeta de la selva: José Eustasio Rivera. La Nación, Buenos Aires, pp. 17-18.

Richard, J-P. (1979). Microlectures. Paris: Seuil.

Rivera, J. E. (1990). La vorágine. Madrid: Cátedra [Edición crítica de Monserrat Ordóñez [LetrasHispánicas n°315].

Sáinz de Medrano, L. (1989). Historia de la literatura hispanoamericana (Desde el Modernismo). Madrid: Taurus.

Sklodowska, E. (1995). “Con indiscreta curiosidad les pregunté...”: El discurso heterólogo en La vorágine. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 21, 41, 193-211. https://doi.org/10.2307/4530804

Sommer, D. (2004). Ficciones fundacionales: las novelas nacionales de América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.

_____________. (1987). El género deconstruido: Cómo releer el canon a partir de La vorágine. En M. Ordóñez (Comp.). La vorágine: Textos críticos (pp. 465-483). Bogotá: Alianza Editorial.

Thomas, E. (1991). La vorágine: el marco narrativo y el retorno del héroe. Revista Chilena de Literatura, 37, 97-104.

Velasco, María Mercedes de. (1995). El mito de la Mapiripana y su valor estructural en La vorágine. Texto crítico, 1,1, 35-56.

Walker, J. (1988). Rivera, La vorágine. London: Grant & Cutler - Tamesis Books.

Downloads

Published

2020-06-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

A jungle of voices and sounds. (2020). Árboles Y Rizomas, 2(1), 19-32. https://doi.org/10.35588/ayr.v2i1.4103