Approaches to the University Bibliographical Heritage of the Universidad de Matanzas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/g2nn7b95

Keywords:

University library; scientific culture; vocational training; university bibliographic heritage; University of Matanzas

Abstract

The proposed topic responds to a doctoral research that is derived from the line of research that contributes to the project "Cultural heritage and training: University cultural heritage (PCU), history, heritage education and local development" is a current topic because it delves into an aspect little studied, but of great significance for universities: their libraries, the university bibliographic heritage and the scientific culture of the teachers. In this sense, the research aims to implement actions that contribute to the socialization of the university bibliographic heritage for the formation of the scientific culture of the teachers of the University of Matanzas

Author Biography

  • Urselia Ledesma Rodriguez, University of Matanzas, Cuba.

    B.A. in Spanish-Literature, Universidad de Ciencias Pedagógicas Juan Marinello Vidaurreta, Cuba. Master in Educational Research, Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos, Cuba. Middle School Library Technician, Primary Teacher Trainer, Cuba. Assistant professor at the University of Matanzas, Cuba.

References

Baujin, J. A. (2020). La editorial académica: un puente entre la universidad y la sociedad. Memorias UniSoC 2020 (1.0). Cuba: Editorial UM.

Carvajal, S., Pérez Soliz, G. S., & Sandoval Sarmiento, L. J. (2022). Miradas del patrimonio cultural y natural, el patrimonio como recurso de desarrollo de las comunidades. Aportes conceptuales a la Tesis doctoral: Tendencias sociales del diseño gráfico en Chile: Discursos sobre el patrimonio cultural, social y natural. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (159), 127-134. Recuperado de http://www.dialnet.unirioja.es

De Armas Gandaria, Y. (2009). Consideraciones en torno a la protección jurídica del patrimonio cultural de la Universidad de La Habana. Cuba: Universidad de La Habana.

Díaz Dunand, S., Rodríguez Pérez, R., & Hernández Parsons, V. (2021). El patrimonio bibliográfico como legado histórico del país. La Jiribilla, Revista de Cultura Cubana. Recuperado de https://www.lajiribilla.cu/el-patrimonio-documental-como-legado-historico-del-pais/

Diccionario panhispánico del español jurídico. (2023). Patrimonio bibliográfico. Recuperado de https://dpej.rae.es/lema/patrimonio-bibliogr%C3%A1fico

Doce Brito, S., & Rodríguez Castro, A. (2015). Proyecto Voces de la UH. Al rescate del patrimonio intangible de la Universidad de La Habana. Cuba: Universidad de La Habana.

Echeverri-Álvarez, J. C., & Castellanos Ascencio, M. D. (2022). Investigación doctoral en Educación: Propuestas, diálogos y difusión. Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.11912/10477

Felipe Torres, C., & Baujin Pérez, J.A. (2015). Patrimonio Cultural de la Universidad de La Habana. Editorial UH.

Felipe Torres, C. (2016). Patrimonio Cultural Universitario: valores y experiencias de gestión desde la Universidad de La Habana [Tesis de doctorado en Ciencias del Arte, Universidad de Granada]. España: Universidad de Granada.

Felipe Torres, C. (2018). Hacia una concepción integral del patrimonio universitario: el caso de la Universidad de La Habana. En Marcus Granato, Emanuela Sousa Ribeiro e Bruno Melo de Araújo (Eds.), Cadernos do Patrimônio da Ciência e Tecnologia: instituições, trajetórias e valores (pp. 49-81). Museu de Astronomia e CiênciasAfins, Rio de Janeiro.

Ferrer Entenza, W. (2021). El patrimonio cultural universitario como herramienta indispensable

para la enseñanza de la Historia de Cuba. Simposio Internacional “Habitat y desarrollo comunitario sostenible” HAB-COM.

Fonseca Martínez, A. & Brull González, M. (2020). Patrimonio cultural e identidad en las universidades. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 328-336. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n5/2218-3620-rus-12-05-328.pdf

Fonseca Martínez, A., Brull González, M., & Guerra Casanellas, A.M. (2021). Gestión de conocimiento y sostenibilidad del Patrimonio simbólico en las universidades. Estudios del Desarrollo Social, 9(3). Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v9n3/2308-0132-reds-9-03-e6.pdf

Herrera, D., Reyes, M.C., Madroñal, Y., Durán, G., & Albelay, A. (2018). Acercamiento al Patrimonio cultural de la Universidad Central «Marta Abreu» de las Villas. Cuba: Editorial Feijoo.

Jabonero Lozano, D. del R. (2020). Buenas prácticas para la difusión del Patrimonio cultural desde las bibliotecas nacionales. Casos Colombia, Argentina y España [Tesis de Pregrado]. Colombia: Ciencia Unisalle, Universidad La Salle. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/sistemas_informacion_documentacion/758

Miguéis, A. (2020). ALMA MATER: acesso e preservação numa biblioteca de fundo antigo. Encontro Curadoria Digital – Estratégias e experiências: atas. Instituto de História Contemporânea da FCSH-UNL. Recuperado de https://hdl.handle.net/10316/43314

Osorio Antas De Barros, M. T., & Villén Rueda, L. (2007). Bibliotecas universitarias ibéricas y patrimonio histórico-documental: políticas y proyectos de salvaguarda de la memoria escrita. Anales de Documentación, (10), 297-315. Facultad de Comunicación y Documentación y Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. Recuperado de https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1211

Palma-Peña, J.M. (2013). El Patrimonio cultural, bibliográfico de la humanidad. Revisiones conceptuales, legislativas e informativas para una educación sobre patrimonio. Cuicuilco, 20(58), 31-57. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35130975003

Pérez Terry, N. (2016). El Patrimonio Universitario. Entre la teoría y la práctica. Cuba: Universidad de Matanzas.

Rodríguez Cruz, Y., Osorio Curbelo, N., & Cruz Cruz, E. (2017). Historia de la revista de las ciencias médicas de Las Tunas. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 42(4). Recuperado de https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1147

Rubio Muñoz, F. J. (2021). Una propuesta didáctica para la enseñanza del patrimonio universitario salmantino. El futur comença ara mateix: L'ensenyament de les ciències socials per interpretar el món i actuar socialment, 409-415. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/caplli/2021/259453/futurcomavu_a2021-409-415.pdf

Salse, M., Jornet-Benito, N., & Guallar, J. (2021). El patrimonio universitario desde una perspectiva GLAM. Análisis de los sitios web de las universidades europeas. Revista General de Información y Documentación, 31(2), 521-543. https://doi.org/10.5209/rgid.77215

Sánchez Galiano, C. (2021). El mundo de las bibliotecas: entre lo fascinante, lo mágico y lo desconocido. Revista PH, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, (106), 153-158. https://doi.org/10.33349/2022.106.5151

Santana Montes de Oca, A. (2015). Historia de la Educación Superior Pedagógica de Matanzas: un programa para contribuir a la formación profesional pedagógica en la Facultad de Ciencias Pedagógicas de la Universidad de Matanzas [Tesis de Pregrado]. Cuba: Universidad de Matanzas.

Santana Montes de Oca, A. (2016). Patrimonio cultural universitario de la Universidad de Matanzas: retos de su gestión. Cuba: Universidad de Matanzas.

Santana Montes de Oca, A. (2022). La formación integral de los estudiantes mediante el Patrimonio cultural universitario [Tesis doctoral en Ciencias de la Educación, Universidad de Matanzas]. Cuba: Universidad de Matanzas.

Santana Montes de Oca, A. & Jiménez-Sánchez, L. (2020). La impronta martiana en el patrimonio cultural de la Universidad de Matanzas. Maestro y Sociedad, Número Especial “José Martí: magisterio y trascendencia”, 127-137. Recuperado de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5268/4815

Santana Montes de Oca, A. & Jiménez Sánchez, L. (2021). El patrimonio arquitectónico de la Universidad de Matanzas en la formación del ingeniero civil. Revista de Arquitectura e Ingeniería, 15(2) 23 Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193968640004

Santana Montes de Oca, A. & Jiménez Sánchez, L. (2022). Atenas: del sueño de una revista, al patrimonio impreso. Revista Científica Pedagógica Atenas, 2 (58), 174-194. Recuperado de https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/19

Silva, R. (2011). El patrimonio bibliográfico documental como repertorio cultural significativo para un país. En Memorias del Segundo Simposio Nacional de Patrimonio Bibliográfico y Documental. Colombia: Ministerio de Cultura – Biblioteca Nacional de Colombia.

Soto Grant, G. (2021). Atípica. estrategia de comunicación para la divulgación del patrimonio bibliográfico del archivo nacional de costa rica en el público adolescente de 16 a 18 años en el 2022 [Tesis de Maestría en Comunicación, Universidad de Costa Rica]. Costa Rica: Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/4535096

Downloads

Published

2024-07-30

How to Cite

Approaches to the University Bibliographical Heritage of the Universidad de Matanzas. (2024). Palimpsesto, 14(24), 67-77. https://doi.org/10.35588/g2nn7b95