Intercultural Education in Chile. Pedagogical Strategies in Head Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/pa.v13i22.6129

Keywords:

interculturality, pedagogical strategies, teaching, immigrants, Chile

Abstract

The article analyzes the pedagogical strategies of inclusion exercised by lead teachers in the educational community, from the stories of five teachers from municipal schools in the city of Talca, in Chile. The research question is: What pedagogical strategies of inclusion do head teachers use to articulate an educational community with the presence of immigrant students? It is suggested as a hypothesis that teachers use professional, institutional and experiential pedagogical strategies. The research —guided by a synthetic theoretical approach—is based on the multiple case study method, considering each teacher who works with foreign students as a case study. The research concludes that, although the head teachers value the inclusion of diversity to favor an intercultural educational community, their practices respond more to pedagogical strategies of cultural intermediation than to inclusion procedures. This fact reports a gap in initial teacher training to deal with culturally diverse educational communities.

Author Biographies

  • Adolfo Berríos Villarroel, Universidad Católica del Maule

    Adolfo Berríos Villarroel es docente e investigador de la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Chile, sede Talca. Tiene un doctorado en Ciencias de la Educación por la Universidad de Aix-Marsella y un Máster en Didáctica, Epistemología e Historia de la Ciencias por la Universidad de Montpellier. Además, es profesor de Historia y Geografía por la Universidad de Chile. Entre sus últimas publicaciones destaca: Berríos, A., Orellana, R., & Bastías, L. (2021). Sustainable Development and Secondary School Chilean Currículo: What do Scholar Programs Purpose?. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.18. Actualmente es investigador responsable del proyecto FONDECYT de Iniciación en Investigación N° 11220207 financiado por la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID) titulado: La educación para el desarrollo sustentable en la formación inicial docente: competencias para la enseñanza de temas controversiales en Historia, Geografía y Ciencias Sociales.

  • Lady Sthefany Bastías, Universidad de Talca

    Lady Sthefany Bastías Bastías, es doctoranda en Ciencias Humanas de la Universidad de Talca, Chile. Magíster en Pedagogía por la Universidad Alberto Hurtado; y Profesora de Educación General Básica con mención en Matemática. Posee experiencia como académica en la carrera de Pedagogía Básica y en coordinación de la Unidad de Formación Inicial Docente en la Universidad Autónoma de Chile. Sus líneas de investigación son: Políticas a la educación superior, Formación Inicial Docente y formación práctica. Entre sus últimas publicaciones destaca: Bastías-Bastías, Lady Sthefany, & Iturra-Herrera, Carolina. (2022). La formación inicial docente en Chile: Una revisión bibliográfica sobre su implementación y logros. Revista Electrónica Educare, 26(1), 229-250. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.13. En la actualidad es investigadora responsable del Proyecto N° DIUA 214-2021, “El conocimiento pedagógico: una discusión desde la experiencia de los docentes formadores”.

Downloads

Published

2023-07-05

How to Cite

Intercultural Education in Chile. Pedagogical Strategies in Head Teachers. (2023). Palimpsesto, 13(22), 97-116. https://doi.org/10.35588/pa.v13i22.6129