Intercultural Education in Chile. Pedagogical Strategies in Head Teachers
DOI:
https://doi.org/10.35588/pa.v13i22.6129Keywords:
interculturality, pedagogical strategies, teaching, immigrants, ChileAbstract
The article analyzes the pedagogical strategies of inclusion exercised by lead teachers in the educational community, from the stories of five teachers from municipal schools in the city of Talca, in Chile. The research question is: What pedagogical strategies of inclusion do head teachers use to articulate an educational community with the presence of immigrant students? It is suggested as a hypothesis that teachers use professional, institutional and experiential pedagogical strategies. The research —guided by a synthetic theoretical approach—is based on the multiple case study method, considering each teacher who works with foreign students as a case study. The research concludes that, although the head teachers value the inclusion of diversity to favor an intercultural educational community, their practices respond more to pedagogical strategies of cultural intermediation than to inclusion procedures. This fact reports a gap in initial teacher training to deal with culturally diverse educational communities.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Los autores publicados en Palimpsesto aceptan las condiciones de publicación, distribución, preservación y uso de contenidos contemplados por esta revista a través de la licencia Creative Commons BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ que permite compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría original y publicación inicial en esta revista
- Los autores pueden hacer uso sin restricciones de su producción, cumpliendo siempre con lo exigido por la dicha licencia: citar la edición respectiva de esta revista como fuente original.
- Palimpsesto acoge y promueve el cumplimiento de acceso abierto sin ningún tipo de condición o restricción a los textos y datos dados a conocer por ella. Palimpsesto hace suya todas las declaraciones internacionales que favorecen el acceso abierto (Open Access), tales como las de Budapest, Berlín, Bethesda, entre otras.
- Como política de retribución, los autores, cuyos artículos hayan sido aceptados y publicados en PALIMPSESTO, aceptan formar parte del comité de revisores de nuestra revista.
- El autor/a, una vez enviado el artículo, acepta las condiciones de difusión de esta revista explicadas en este apartado.