Avant-Garde and Fuga. About the Attempt to Assemble Invensionismo and Tango
Keywords:
invencionism, tango, avant-garde, pop culture, poetryAbstract
Invencionismo was an Argentinian poetic avant-garde that arose in the mid-forties with concrete art, and received an important influence of cubism and constructivism. Even that, it tried to join tango esthetics as a way of connecting its poetics with pop culture. Some poems show tango rythm, retoric, and vocabulary as strange objects in the divergent avant-garde form of invencionism. This can be observed in the poems published in the Asociación Arte Concreto-Invención journal, and it is central in Conjugación de Buenos Aires, a little magazine directed by Edgar Bayley and Juan Carlos La Madrid in 1951. This magazine aimed to join avant-gard and tango. This paper analyze the way these two contemporary esthetics join in the Argentinean avant-garde poetry from the last mid-century, considering the complex relation between high art and mass culture, avant-garde and pop culture.
Downloads
References
Adorno, T.W. (1983). Teoría estética. Madrid: Hyspamérica.
Aguirre, R.G. et al. (2010). Poesía argentina. Selección del Instituto Torcuato Di Tella. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Bayley, E. (1952). “Realidad interna y función de la poesía”. poesía buenos aires 6 y 7, verano y otoño de 1952.
______. (1951). “Poema”. Conjugación de Buenos Aires 1(1), enero de 1951, 3.
______. (1946). “Introducción al Arte Concreto”, Boletín de la Asociación Arte Concreto Invención 2. Buenos Aires, diciembre de 1946.
Bayley, E. y Contreras, S. (1951). “De los editores”. Conjugación de Buenos Aires 1(1), 7.
Buck-Morss. (2004). Mundo soñado y catástrofe. La desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste. Madrid: Visor.
Bürger, P. (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.
de la Púa, C. (1954). “Floreo”. La crencha engrasada. Poemas bajos. Buenos Aires: Editorial Porteña.
Di Tullio, Á. (2009). Políticas lingüísticas e inmigración. Buenos Aires: Eudeba.
Grinstein, E. (2007). “El invencionismo, una utopía anti-realista”. Artefacto. Pensamientos sobre la técnica 6. Buenos Aires.
Groys, B. (2016). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja Negra.
Hauser, A. (1964). Historia social de la literatura y el arte. Vol. 2. Madrid: Ediciones Guadamarra.
Huyssen, A. (2006). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Koselleck, R. (1993). “Criterios históricos del concepto moderno de revolución”. Futuro pasado. Barcelona: Paidós.
La Madrid, J.C. (1958). Hombre sumado. Buenos Aires: Albatros.
______. (seud. Facundo Flores). (1951a). “Variaciones para un prontuario del tango”. Conjugación de Buenos Aires 1(1), enero de 1951, 1.
______. (1951b). “Rosa Buenos Aires. El tango”. Conjugación de Buenos Aires 1(1), enero de 1951, 4-5.
______. (seud. Simón Contreras). (1946a). “De Buenos Aires”. Orientación. Órgano oficial del partido comunista. 16 de enero de 1946.
______. (seud. Simón Contreras). (1946b). Sin título. Revista Arte Concreto 1, agosto de 1946, 11.
______. (seud. Simón Contreras). (1946c). “Poema 4”. “Suplemento poesía”, Revista Arte Concreto 1, agosto de 1946.
______. (seud. Simón Contreras). (1946d). “Sobre las artes aplicadas a la necesidad revolucionaria y el arte de la invención concreta”. Revista Arte Concreto 1, agosto de 1946, 4.
Longoni, A. y Daniela L. (2003-2004). “De cómo el ‘júbilo creador’ se trastocó en ‘desfachatez’. El pasaje de Maldonado y los concretos por el Partido Comunista. 1945-1948”. Políticas de la Memoria 4, verano de 2003-2004.
Lucena, D. (2015). Contaminación artística. Vanguardia concreta, comunismo y peronismo en los años 40. Buenos Aires: Biblos.
Maldonado, T. y Savloff, J. (2007). “Éramos jóvenes insoportables”. Perfil. Sección Cultura, 23 de diciembre de 2007.
Selles, R. (1987). “Poetas del vanguardismo. Juan Carlos La Madrid”. La historia del tango. Buenos Aires: Corregidor.
Spender, S. (1951). “Poetry since 1939”. Conjugación de Buenos Aires 1(1), enero de 1951, 1.
VVAA. (1944). Arturo n° 1. Buenos Aires.
Zonana, V.G. (2001). Orfeos argentinos. Lírica del 40. Mendoza: Ediunc.