Vanguard heritage: Isidora Aguirre and Her Network of Precursors from Ocho cuentos to Wai-Kii
DOI:
https://doi.org/10.35588/ayr.v6i1.6597Keywords:
Isidora Aguirre, precursors, María Tupper, Marta Brunet, Marcela PazAbstract
Before establishing herself as a playwright, Isidora Aguirre delved into writing Ocho cuentos (1938) at the request of Marta Brunet. A decade later, she presented her first novel, Wai-kii (1948), also aimed at a children's audience, but with a special coincidence: the same publishing house that welcomed her had published Marcela Paz's Papelucho (1947) a year earlier. The encounter with these two authors, Brunet and Paz, was facilitated by her mother, the painter María Tupper Huneeus, who not only acted as a hostess in a salon imbued with avant-garde, but also participated in spiritualist sessions with a group of women known as Grupo 7. These women, pivotal in Aguirre's life, foreshadowed her artistic path, acting harmoniously as precursors to her innovative poetics, following the exercise proposed by Jorge Luis Borges. This essay aims to provide an enlightening reading of the first steps in the career of Isidora Aguirre Tupper, focusing specifically on her works published between 1938 and 1948, that is, before her notable foray into playwriting.
Downloads
References
Aguirre, I. (1938). Ocho cuentos. Manuscrito. ZigZag.
Aguirre, I. (1948). Wai-Kii. Editorial Rapa-Nui.
Aguirre, I. (1964). Los papeleros. Mapocho, II(1), 57-93.
Aguirre, I. (1969). Los que van quedando en el camino. Imprensa Mueller.
Aguirre, I. (1982). ¡Lautaro! Epopeya del pueblo mapuche. Nascimento.
Aguirre, I. (1987). Doy por vivido todo lo soñado. Plaza y Janés Editores.
Aguirre, I. (1988). Diálogos de fin de siglo. Editorial Torgesel.
Aguirre, I. (1990). Carta a Roque Dalton. Plaza y Janés Editores.
Aguirre, I. (1997) (17 de mayo de 2024). Mi primo Federico. La Escena Chilena.https://escenachilena.uchile.cl/CDA/dr_obra_contenido/0,1501,SCID%253D15663%26OBRASID=14856,00.html#.
Aguirre, I. (1998). Santiago de diciembre a diciembre. Lom Ediciones.
Allende, I. (1989). La casa de los espíritus. Plaza y Janés Editores.
Andrade, E., & Cramsie, H. (1991). Estudio preliminar. En E. Andrade & H. Cramsie (Eds.), Dramaturgas latinoamericanas contemporáneas (pp. 15-68). Editorial Verbum.
Archivo Digital Isidora Aguirre. (10 de enero de 2024). https://isidoraaguirre.usach.cl
Borges, J. L. (2019). Inquisiciones y Otras inquisiciones. Debolsillo.
Brunet, M. (2017). Cuentos para Marisol. En N. Cisterna (Ed.), Obra narrativa 2. Cuentos (pp. 577-602). Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Calvino, Í. (1998). De fábula. Siruela.
Camboni, M (2004). Networking women. Subjects, Places, Links Europe-America: Towards a Rewriting of Cultural History, 1890-1939. Edizioni di Storia e Litteratura.
Campbell, J (1984). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. Fondo de Cultura Económica.
Cánovas, R. (2023). En Vidas y censuras. Letras chilenas y hispanoamericanas. Ediciones UC.
Cisterna, N. (2014). Marta Brunet y su campo cultural. En C. Alzate & D. Doll (Comp.), Redes, alianzas y afinidades. Mujeres y escritura en América Latina. Homenaje a Monserrat Ordóñez (1941-2001) (pp. 105-120). Ediciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad de Chile.
Concha, J. (2015). Gabriela Mistral. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Cortés Aliaga, G. (2017). Desacatos. Prácticas artísticas femeninas. (1835-1938). DIBAM – Museo Nacional de Bellas Artes.
Davenport, L. (2006). Las Testigos: La Historicidad en las novelas de Isabel Allende, Laura Restrepo y Angeles Mastretta. Chrestomaty. Annual Review of Undergraduate Research, College of Charleston, (5), 98-128.
Díaz Navarrete, W. (2014). En María y los espíritus. Diarios y Cartas de María Tupper. Ediciones UC.
Gálvez, K. (2019). Introducción. En Marta Brunet. Crónicas, columnas y entrevistas. La Pollera Ediciones.
Ibaceta, I. (2023). Dispositivos genéricos-discursivos en la articulación del niño como escritor en la serie de novelas Papelucho de Marcela Paz. Revista de Humanidades (48), 185-216. https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/733
Jeftanovic, A. (2009). Conversaciones con Isidora Aguirre. Editorial Cuarto Propio.
Miranda, P. (2012). Lo espacial en las poesía de vanguardistas chilenos y en Ecuatorial de Vicente Huidobro. Acta literaria (44), 105-120.https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100007
Munizaga, G & Hurtado M. L. (1980). Testimonios del Teatro. 35 años de teatro en la Universidad Católica. Editorial Nueva Universidad.
Paz, M. (1933). Tiempo, papel y lápiz. Imprenta Universo.
Paz, M. (1935). Soy colorina. Ediciones Ercilla.
Paz, M. (1947). Papelucho. Editorial Rapa Nui.
Piña. J. A. (2014). Historia del teatro en Chile, 1941-1990. Editorial Taurus.
Subercaseaux, B. (2000). Historia del libro en Chile: Desde la Colonia hasta el Bicentenario. LOM ediciones.
Subercaseaux, B. (2011). Historia de las ideas y la cultura en Chile (V. II). Editorial Universitaria.
Valle, R. H. (1947). Notas y noticias desde América. Filosofía y Letras. Revista de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México, (27), 183-201.
Vicuña, M. (2013). Voces de ultratumba. Historia del espiritismo en Chile. Taurus.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sergio Aliaga Araneda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.