A disruptive itinerary. Transiting the spaces in Los amantes del London Park, Chicago chico, El río and Esto no es el paraíso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/ayr.v1i2.4093

Keywords:

brothel, dance hall, river, police station, city

Abstract

This study is a reading proposal that exposes some marginal spaces in four chilean novels The London Park lovers (Luis Cornejo, 1960), Small Chicago (Armando Méndez Carrasco, 1962),  The river (Alfredo Gómez Morel, 1962) y This is not the paradise (Luis Rivano, 1965). These spaces show the transit of characters which projects them as disturbing the dominant order. In this way, the evolution of them in the texts, the images and visions that appear and also the symbolisms that they encompass are relevant. Likewise, the water symbolism referred to the "essential bastardy" (Montecinos, 1996) and the following spaces will be analyzed: the brothel, the dancehall, the river, the police station, the school, the city, the London Park and the house.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alighieri, D. (2004). Divina Comedia, ed. de Abilio Echeverría. Madrid: Alianza.

Bajtín, M. (1998). Las formas del tiempo y el cronotopo en la novela. Estética de la creación verbal. Ciudad de México DF: Siglo XXI.

Bachelard, G. (2000). Poética del espacio. Buenos Aires: FCE.

Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Buenos Aires: FCE.

Cánovas, R. (2003). Sexualidad y cultura en la novela hispanoamericana. La alegoría del prostíbulo. Santiago, Chile: LOM.

Chevalier, J. (1986). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder.

Cornejo Gamboa, L. (1960). Los amantes del London Park. Santiago, Chile: Huelén.

De Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano. Tomo 1. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.

Estébanez Calderón, D. (2008). Diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza.

Foucault, M. (1996). Genealogía del racismo. Buenos Aires: Altamira.

-------------------- (2006). Vida de los hombres infames. Buenos Aires: Altamira.

-------------------- (2009). Vigilar y castigar. Ciudad de México: Siglo XXI.

Franz, C. (2001). La muralla enterrada. Santiago, Chile: Planeta.

Gómez Morel, A. (1997). El río. Santiago, Chile: Sudamericana.

Méndez Carrasco, A. (1965). Chicago chico. Santiago, Chile: Imprenta Astudillo.

Montecinos, S. (1996). Madres y huachos. Alegorías del mestizaje chileno. Santiago, Chile: Sudamericana.

Plath, O. (1997). El Santiago que se fue. Santiago, Chile: Grijalbo.

Pimentel, Luz Aurora. (2001). El espacio en la ficción. Ciudad de México: Siglo XXI.

-------------------- (2006). Visión autoral/visión figural: una mirada desde la narratología y fenomenología. Acta poética, 27(1), 245-271. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822006000100012&lng=es&tlng=es.

Rancière, J. (2017). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.

Rivano, L. (2010). Esto no es el paraíso. Narrativa reunida. Santiago, Chile: Alfaguara.

Rosenkranz, K. (1992). Estética de lo feo. Disponible en https://somoslxspiratas.files.wordpress.com/2017/09/estc3a9tica-de-lo-feo-de-karl-rosenkranz.pdf

Downloads

Published

2019-12-16

How to Cite

A disruptive itinerary. Transiting the spaces in Los amantes del London Park, Chicago chico, El río and Esto no es el paraíso. (2019). Árboles Y Rizomas, 1(2), 51-66. https://doi.org/10.35588/ayr.v1i2.4093