Discourse analysis of Guidelines for the Inclusion of LGBTI People in the Educational System

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/ayr.v1i2.3933

Keywords:

Critical Discourse Studies, Appraisal theory, LGTBI, inclusion

Abstract

In 2017, the Chilean Ministry of Education launched Circular N°0768 on rights for trans students in schools. This paperwork was followed by the official document called Guidelines for Inclusion of Lesbians, Gays, Bisexuals, Trans and Intersex people in the Chilean Educational System. This document formally constructs a particular subject of inclusion in school settings regarding LGBTI students. This study analyses the text Guidelines through Critical Discourse Studies (Fairclough, 2003) that understand discourse as a fundamental element in social practices. The text has been analysed using Systemic Functional Linguistic and the APPRAISAL system (Martin & White, 2005; Oteíza, 2017). This qualitative research aims to identify the evaluative patterns of the official text Guidelines and relate them to the social practices that are therein encouraged. The findings highlight that adults in the Guidelines are valued discursively with high integrity but with low capacity regarding their relationship with LGTBI students at schools, which is expressed through negative JUDGEMENT of Capacity. By contrast, students whose evaluations convey positive Integrity JUDGEMENT and Negative Capacity, are considered responsible but inexperienced participants. The publication of this official document constructs a new inclusion individual through specific evaluative patterns: student (+) Capacity/ (+) Integrity. In turn, it is proposed that the inclusion process be generated by the students, reducing adults' participation and other excluding social factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ball, S. (2019). A horizon of freedom: Using Foucault to think differently about education and learning. Power and Education, 11(2) 132–144.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

Cisternas, F., Court, C., Herrera, F. y Olazo, D. (2017). Representaciones sociales de los docentes de primer ciclo de educación básica sobre estudiantes en transición de género (Tesis de pregrado). Universidad de Playa Ancha, Valparaíso.

Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Cambridge: Polity Press.

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse Textual analysis for social research. New York: Routledge.

Fairclough. N. (2013). Critical Dirscourse Analysis. En The Routledge Handbook of discourse analysis, 9-20, ed. Gee, P. & Handford, M. London: Routledge.

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI.

Foucault, M. (2012). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets.

Foucault, M. (2014). Historia de la sexualidad. Vol.1 Voluntad de saber. Buenos Aires: Siglo XXI.

Fundación Todo Mejora. (2017). Enseñando diversidad. Manual de apoyo a profesores, tutores y apoderadxs para enseñar sobre diversidad, orientación sexual e identidad y expresión de género a niñxs y adolescentes entre 9 y 12 años. Santiago, Chile.

Godoy, C. (2015). La ley de identidad de género y la construcción de identidades trans. Quaderns de psicología, 17(3), 111-121. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1288

Graham, L., & Slee, R. An Ilussory Interiority: Interrogating the discourse/s of inclusion. Educational Philosophy and Theory, 40(2), 277-293. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2007.00331.x

Guzmán, N., & Guzmán, M. (2016). Tiza de Colores: Hacia la Enseñanza de la Inclusión sobre Diversidad Sexual en la Formación Inicial Docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 73-91. DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-73782016000200006

Halliday, M.A.K. (1994). El lenguaje como semiótica social la interpretación social del lenguaje y del significado. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Halliday, M.A.K. (2013). Meaning as choice. En L. Fontaine, T. Bartlett y G, O´Grady (Eds.). Systemic Functional Lingüistics: exploring choice (pp. 15-36). Cambridge: Cambridge University Press.

Halliday, M.A.K., & Matthiessen, C. (2014). An introduction to functional grammar. (Fourth edition). New York: Routledge.

Hood, S. (2010). Appraising Research: Evaluation in Academic Writing. New York: Palgrave Macmillan.

Infante, M., Matus, C. y Vizcarra, R. (2011). Razonando sobre la idea de diferencia en las políticas educativas chilenas. Universum, 26(2) 143-163

Lemke, J.L. (1993). Textual Politics: Discourse and Social Dynamics. London: Taylor & Francis

Martin, J.R. & White, P. (2005). The Language of Evaluation. Appraisal in English. New York: Palgrave Macmillan.

Martin, J.R. y Rose, D. 2007. Working with discourse. Meaning beyond the clause. London/New York: Continuum.

Martin, J.R. (2014). Evolving systemic functional linguistics: beyond the clause. Functional Linguistic, 1(3), 1-24.

Martin, J. (2016). “One of Three Traditions: Genre, Functional Linguistics, and the “Sydney School”. En Artemeva, N. & A. Freedman (Eds.) (2016). Genre around the globe: beyond the three traditions (pp. 31-77). Edmonton, AB: Trafford.

MOVILH. (2016). XV Informe Anual de Derechos Humanos de la Diversidad Sexual y de Género en Chile (Hechos 2016). Santiago, Chile: MOVILH.

Ministerio de Educación de Chile - MINEDUC. (2017). Orientación para la inclusión de las personas lesbianas, gays, bisexuales, trans e intersex en el sistema educativo chileno. Disponible en: https://www.supereduc.cl/prensa/mineduc-y-superintendencia-lanzan-orientaciones-y-circular-para-resguardar-el-derecho-a-la-educacion-de-ninos-ninas-y-jovenes-trans/

Ministerio de Educación de Chile – MINEDUC. (12 de septiembre del 2009). Establece la Ley General de Educación. [Ley 20.370 del 2009]

Ministerio de Educación de Chile – MINEDUC. (8 de junio del 2015). Ley núm. 20.845 de inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del Estado. [Ley 20.845 del 2015].

Ngo, T. & Unsworth, L. (2015). Reworking the appraisal framework in ESL research: refining attitude resources. Functional Linguistics, 2(1), 2-24. DOI: https://doi.org/10.1186/s40554-015-0013-x

Oliva, M.A. (2010). Política educativa chilena 1965-2009. ¿Qué oculta esa trama? Revista brasileira de educação. 15(44) 311-328. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782010000200008

Oteíza, T. & Pinuer, C. (2012). Prosodia valorativa: Construcción de eventos y procesos en el discurso de la historia. Discurso & Sociedad, 6(2), 418-446.

Oteíza, T. (2017). The appraisal framework and discourse analysis. En Bartlett, T. & Grady, G.O. (Eds). (2017) The Routledge Handbook of Systemic Functional Linguistics. pp. 457-472. New York: Routledge.

Oteíza, T. (2018). Prácticas de la memoria en clases de historia: construcción de la evidencia multimodal e intertextual del pasado reciente chileno. Discurso & Sociedad, 12(1), 112- 160.

OutRight Action International. (2016). Cartografía de derechos trans en Chile. Nueva York, U.S.A.

Platero, R.L. y Ortega, E. (2017). Investigación sociológica sobre las personas transexuales y sus experiencias familiares. Transexualia. Madrid, España.

Preciado, B. (2014). Testo Yonqui Sexo, Drogas y Biopolítica. Buenos Aires: Paidós.

Rojas, M., Fernández, M., Astudillo, P., Stefoni, C., Salinas, P. y Valdebenito, M. (2019). La inclusión de estudiantes LGTBI en las escuelas chilenas: entre invisibilización y reconocimiento social. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 56(1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.7764/pel.56.1.2019.3

Superintendencia de Educación. (2017). Circular Derechos de niñas, niños y estudiantes trans en el ámbito de la educación. N° 0768. Disponible en https://www.supereduc.cl/prensa/mineduc-y-superintendencia-lanzan-orientaciones-y-circular-para-resguardar-el-derecho-a-la-educacion-de-ninos-ninas-y-jovenes-trans/

UNESCO Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Abiertamente: Respuestas del sector educación a la violencia basada en la orientación sexual e identidad/ expresión de género. Paris: UNESCO.

Wodak, R. y M. Meyer (2015). Methods of Critical Discourse Studies (3rd edition). London and Washington D.C.: Sage.

Zappavigna, M. y Martin, J.R. (2018). Discourse and diversionary justice an analysis of youth justice conferencing. Gewerbestrasse: Palgrave Macmillan

Downloads

Published

2019-12-10

How to Cite

Discourse analysis of Guidelines for the Inclusion of LGBTI People in the Educational System. (2019). Árboles Y Rizomas, 1(2), 33-50. https://doi.org/10.35588/ayr.v1i2.3933