Qualifications for the Colombian Agricultural Sector, Instrument of Inclusion and Recognition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rivar.v9i26.5533

Keywords:

social capital, social confilct, academic qualification, social inequality, rural education

Abstract

The purpose of this research is to analyze the possibilities for the generation of academic offers based on the qualifications designed for the Colombian agricultural sector in the context of the post-agreement, as a possibility for the country to become a food pantry at the regional level. Under this premise, contexts aimed at closing gaps for the strengthening of productive chains, the reduction of informality and the strengthening of the agricultural sector as the main economic region are analyzed. For this, a qualitative research process was carried out, based on the implementation of the agreement for the design of qualifications in the agricultural sector, structured from the methodological route planted by the Ministry of National Education of Colombia for the design of qualifications. As a result, four training paths are configured by subsectors based on the qualifications designed, which enable the promotion of life projects in agriculture, supported by the educational supply and the labor demand. Likewise, they favor the formalization of work by levels as a factor associated with equity and economic recognition for the producers of this country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrero Arango, M. y González-Rodríguez, M. (2017). “La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas”. Praxis Pedagógica 16(19): 79-89. DOI https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89

Castro, OY. (2020). Una mirada al recorrido del marco nacional de cualificaciones para Colombia: avances y limitaciones 2008-2019. Tesis de magíster. Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana.

Corporación Colombiana de Investigación Agropecuaria (AGROSAVIA) (2019). Marco nacional de cualificaciones: área de cualificación agropecuaria. Bogotá, AGROSAVIA. En https://repository.agrosavia.co/handle/20.500.12324/35689 (consultado 20/05/2022).

Departamento Nacional de Planeación (2015). Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 Todos por un nuevo país. Bogotá, Departamento Nacional de Planeación. En https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND%202014-2018%20Tomo%201%20internet.pdf (consultado 20/05/2022).

Dupuy, KE. (2008). “Education in Peace Agreements, 1989-2005”. Conflict Resolution Quarterly 26(2): 149-166. DOI https://doi.org/10.1002/crq.228

Fisas, V. (2010). Quaderns de Construcció de Pau. El proceso de paz en Colombia. Barcelona, Escola de cultura de Pau. Generalitat de Catalunya. En http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/cd2/import/escolaculturapau/ecp0022.pdf (consultado 20/05/2022).

Fondo para el Financiamiento del Sector Agropecuario (Finagro) (2014). Perspectiva del sector agropecuario colombiano. Bogotá, Finagro. En https://www.finagro.com.co/sites/default/files/2014_09_09_perspectivas_agropecuarias.pdf (consultado 20/05/2022).

García-Molina, JL. (2011). “Los marcos de cualificaciones, clave de futuro en la modernización de los sistemas de educación y formación profesional”. Revista de Estudios Económicos 4(3): 219-248.

Gómez-Restrepo, C. (2003). “El posconflicto en Colombia: desafío para la Psiquiatría”. Revista Colombiana de Psiquiatría 32(2): 130-132.

Hernández, B. y Solis, C. (2015). Marco Nacional de Cualificaciones, consideraciones para su implementación. En https://oei.org.ar/wp-content/uploads/2016/12/Articulo_MNC_BHCS.pdf (consultado 20/05/2022).

Jaramillo, GPS. (2006). “Pobreza rural en Colombia”. Revista Colombiana de Sociología 27(2): 47-62.

Klerkx, L.; Aarts, N. y Leewuis, C. (2010). “Adaptive Management in Agricultural Innovation Systems: The Interactions between Innovation Networks and their Environment”. Agricultural Systems 103(6): 390-400. DOI https://doi.org/10.1016/j.agsy.2010.03.012

Latorre-Restrepo, S. (2018). Conflicto armado y transición hacia el posconflicto: una aproximación desde el Caribe. Barranquilla, Universidad del Norte.

Lozano Flórez, D. (2012). “Contribuciones de la educación rural en Colombia a la construcción social de pequeños municipios y al desarrollo rural”. Revista de la Universidad de La Salle 57(1): 117-136.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2017a). Introducción al Marco Nacional de Cualificaciones, Colombia. Bogotá, Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia. En https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-362828_recurso.pdf (consultado 20/05/2022).

____. (2017b). “El Sistema Nacional de Educación Terciaria”. Bogotá, Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia. En https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-355208.html?_noredirect=1 (consultado 20/05/2022).

Montoya, J. (2016). El campo de los estudios curriculares en Colombia. Bogotá, Uniandes.

Oficina del Alto Comisionado para la Paz (2017). “En Antioquia instalada primera Mesa Departamental de Reincorporación”. Bogotá, Presidencia de la República de Colombia. En http://es.presidencia.gov.co/noticia/171031-En-Antioquia-instalada-primera-Mesa-Departamental-de-Reincorporacion (consultado 20/05/2022).

República de Colombia (1994). “Ley 115 de febrero 8 de 1994. Capítulo 4, educación rural y campesina. Artículo 64 y 65”. Ley general de educación. Bogotá, República de Colombia. En https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf (Consultado 23/02/2021).

Tapella, E. (2007). El mapeo de Actores Claves. Documento de trabajo del proyecto “Efectos de la biodiversidad funcional sobre procesos ecosistémicos, servicios ecosistémicos y sustentabilidad en las Américas: un abordaje interdisciplinario”. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba.

Vergara Vergara, W. (2011). “Desarrollo del subdesarrollo o nueva ruralidad para Colombia. Cartografías del desarrollo rural”. Revista de la Universidad de La Salle 55(1): 33-66.

Downloads

Published

2022-05-29

Issue

Section

Articles