The scientific-technological linkage policies of the “new” universities in the “conurbano bonaerense”. The case of the National University of Arturo Jauretche (UNAJ) in Argentina.
DOI:
https://doi.org/10.35588/aepdvs07Keywords:
linkage policies, territorial linkage, “conurbano” universitiesAbstract
The objective of this work is to analyze and characterize the scientific-technological linkage policy that has been implemented at the Arturo Jauretche National University (UNAJ) of Argentina to transfer knowledge to its socio-productive environment. This work is part of a broader line of research that explores the institutional linkage policies deployed by the “new” public universities located in the "conurbano bonaerense" (Province of Buenos Aires) that pose particular institutional and contextual dynamics in comparison with other provincial universities. In this framework, we begin by considering that these universities present linkage models more associated with social and/or territorial challenges than with technological challenges per se, from which an expansion of formats and/or devices is perceived to crystallize the function of bonding. In methodological terms, this research uses a qualitative strategy, based on primary sources and from the perspective of the university.
Downloads
References
Albornoz, M. (2014). La universidad iberoamericana en debate. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 9(27), 49-61. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132014000300004&lng=es&tlng=es
Benneworth, P., Pinheiro, R. y Sánchez-Barrioluengo, M. (2016). One size does not fit all! New perspectives on the university in the social knowledge economy. Science and Public Policy, 43(6), 731-735. https://doi.org/10.1093/scipol/scw018
Clark, B. R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities. Organizational pathways of transformation. Pergamon Press.
de Melo, P. (2009). A transferencia de conhecimentos da universidade para o segmento empresarial. N. Fernández Lamarra (Comp.), Universidad, Sociedad e Innovación (pp.128-144). UNTREF.
di Bello, M., Romero, L., Soca, F. y Sánchez-Macchioli, P. (2020). Gestión y conceptualización de las interacciones con el entorno en universidades argentinas. Ciencia y Educación, (3), 7-25. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.15877/pr.15877.pdf
di Meglio, F. y Harispe, A. (2015). Estrategias Institucionales de vinculación universitaria orientadas al desarrollo local: reflexiones a partir de un estudio de caso. Interações (Campo Grande), 16(1), 203-217. https://doi.org/10.1590/1518-70122015117
di Meglio, F. (2023). Sobre los perfiles y modelos de vinculación en las universidades argentinas. Ciencia, Tecnología y Política, 6(11), 104. https://doi.org/10.24215/26183188e104
di Meglio, F. (2024). Capacidades y perfiles de vinculación científico-tecnológica en las universidades de la Provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista Integración y Conocimiento, 1(13), 234-255. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44227
Estébanez, M., di Bello, M. y Versino, M. (2022). Universidad y “entornos”: reflexiones sobre la vinculación y el diseño de políticas universitarias en Argentina. Reflexiones, 101(1), 1-20. https://doi.org/10.15517/rr.v101i1.44367
Etzkowitz, H. y Leydesdorff, L. (1998). The Endless Transition: a Triple Helix of University, Industry, Government relation. Minerva, 36(3). http://www.jstor.org/stable/41821107
Etzkowitz, H. y Leydesdorff, L. (2000). The dynamic of innovation from National Systems of Innovation and “Mode 2” to Triple Helix of university-industry-government relations. Research Policy, 29, 109-123. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4
Fernández-de Lucio, I., Castro, E., Conesa, F. y Gutiérrez, A. (2000). Las relaciones Universidad-empresa: entre la transferencia de resultados y el aprendizaje regional. Revista Espacios, 21(2), 1-17. https://digital.csic.es/bitstream/10261/13382/1/Relaciones_universidad_empresa.pdf
Giangiacomo, G. (2014). Transformaciones en la Universidad: entre la tradición y la nueva agenda. I Encuentro Internacional de Educación, FCH-UNICEN. https://www.semanticscholar.org/paper/Transformaciones-en-la-Universidad%3A-entre-la-y-la-Giangi%C3%A1como/be5a6168bb5b3fa9c9cad5c7f370911a2faf7b49
INDEC. (2020). Anuario Estadístico de la República Argentina. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Argentina. https://www.indec.gob.ar/ftp/cuadros/publicaciones/anuario_estadistico_2020.pdf
INDEC. (2023). Encuesta Permanente de Hogares. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Argentina. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Institucional-Indec-BasesDeDatos-6
Jaramillo, A. (2002). La universidad frente a los problemas nacionales. Universidad Nacional de Lanús.
López-Hurtado, J. (2014). Modelos interpretativos de la relación estado-empresa-universidad. Clío América, 8(15). https://doi.org/10.21676/23897848.833
Lundvall, B. (1992). National Systems of Innovation. Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning. Pinter Publisher.
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva. (2021). Informe de Evaluación Externa. Programa de Evaluación Institucional (PEI). Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2018/04/universidad_nacional_arturo_jauretche.pdf
Mollis, M. (2019). Tendencias universitarias argentinas (2003-2015). Educar em Revista, 35(75), 31-59. https://doi.org/10.1590/0104-4060.66010
Nelson, R. (1993). National Systems of Innovation. A Comparative Study. Oxford University Press.
Pontificia Universidad Católica Argentina. (2022). Informe de Avance: “Pobreza multidimensional y pobreza por ingresos desde un enfoque de derechos sociales”. Observatorio de la Deuda Social Argentina. https://wadmin.uca.edu.ar/public/ckeditor/Observatorio%20Deuda%20Social/Documentos/2022/Memoria%20ODSA_2022_WEB.pdf
ORBITA (2023). Síntesis de indicadores de Ciencia y Tecnología para la provincia de Buenos Aires. Ministerio de Producción, Ciencia e Innovación Tecnológica de la Provincia de Buenos Aires. La Plata: Observatorio Regional Bonaerense de Innovación Tecnológica. http://nube.mcti.gba.gov.ar/index.php/s/N8xUujKJLjMj9Zi#pdfviewer
Pastore, R. (2019). Estrategias de vinculación universitaria para el fortalecimiento de la economía social y solidaria. Otra Economía, 12(21), 231-247. https://revistas.ungs.edu.ar/index.php/otraeconomia/article/view/937
Pérez-Rasetti, C. (2012). La expansión de la educación universitaria: políticas y lógicas. A. Chiroleu, M. Marquina, y E. Rinesi (comps.), La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades (pp. 119-152). Universidad Nacional de General Sarmiento.
Sturniolo, S. y Naidorf, J. (2007). Universidad, Investigación y Territorio: ¿Por qué hablar de una Dimensión Territorial en la construcción de conocimiento desde la universidad? IV Encuentro Nacional y I Latinoamericano. Tucumán, Argentina.
Sverdlick, I., Petrelli, L., Storino, S. y Austral, R. (2022). Pensar la enseñanza en las universidades nacionales del conurbano bonaerense: Los casos de UNAJ y UNPAZ. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 718-744. doi:10.54674/ess.v34i1.552
UNAJ. (2009). Proyecto Institucional. https://www.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/2024/06/Proyecto_Institucional_UNAJ.pdf
UNAJ. (2013). Acuerdo Marco Pasantías Educativas UNAJ-Municipio de Berazategui. https://www.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/2015/12/ConvenioPasant%C3%ADas-Mun-Beraza-Resol-REC-0063-13.pdf
UNAJ. (2014). Acuerdo Marco Pasantías Educativas UNAJ-LVC (SRL.) https://www.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/2015/12/Pasantias-Educativas-Acuerdo-marco.-Re.pdf
UNAJ. (2015). Acuerdo Marco Pasantías Educativas UNAJ-Municipio Florencio Varela. https://www.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/2015/12/Convenio-UNAJ-Muni.-F.-Varela-Pasant%C3%ADas-E.pdf
UNAJ. (2017). Plan Estratégico de la Universidad Nacional de Arturo Jauretche. https://drive.google.com/file/d/1AMaeyKVb7d3ykJbtn0GOl8lmH2zugQ1S/view
UNAJ. (2020). Informe de Gestión. https://www.unaj.edu.ar/banner-informe-gestion-01/
UNAJ. (2022a). Agenda Estratégica 2022-2025. https://planestrategico.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/sites/29/2023/10/AGENDA-ESTRATEGICA-UNAJ-2022-2025-V20231010vic-1.pdf
UNAJ. (2022b). Bases UNAJ Vincula.
UNAJ. (2023). Memoria Institucional. https://www.unaj.edu.ar/wp-content/uploads/2023/12/Memoria-18-12-23.pdf
UNM. (2010). Proyecto Institucional de la Universidad Nacional de Moreno. http://www.unm.edu.ar/files/ProyectoInstitucional.pdf
UNPAZ. (2022). Plan de Desarrollo Institucional de la Universidad Nacional de José C. Paz. https://www.unpaz.edu.ar/sites/default/files/inline-files/2022-09-12%20PDI-2022-2025.pdf
Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Sage Publications.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 People and Technology Management Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.