Meta-analysis of Soft skills in the employability of university students
DOI:
https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5464Keywords:
Meta-analysis; Cross-cutting skills, employability, forest plotAbstract
The objective was to determine the soft skills most required for the employability of university students. It began with the systematic review of 212 articles published in indexed journals; With six exclusion criteria, seven articles were selected, concordant in the two study variables, objectives, type of competences and quantitative approach. Then the meta-analysis was carried out, using the forest plot, considering the seven articles and the proportionality based on nine competencies required for employability, obtained from 20 articles. The results show statistically significant effects, at a 95% confidence interval for each publication and the overall result, homogeneity was found in the articles and publication bias was low. In conclusion, the transversal competences most required for employability and the need to reduce the gap between them were identified, so it is recommended to update the curriculum frequently.
Downloads
References
Botella, J. y Zamora, Á. (2017). El meta-análisis: una metodología para la investigación en educación. Educación XXI, 20(2), 17-38. DOI: 10.5944/educxx1.19030.
Carrizaso, E. (2019). Las competencias transversales para la empleabilidad y su integración en la educación universitaria. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 7(1), 83-112. file:///C:/Users/51999/Downloads/helpdesk,+carrizosa_revista_n1_2019_def%20(1).pdf
Centro Cochrane Iberoamericano. (2012). Manual Cochrane de Revisiones Sistemáticas de Intervenciones, versión 5.1.0 Barcelona. Disponible en https://www.cochrane.es/?q=es/node/269.
CEPAL/OIT. (noviembre 2020). Coyuntura Laboral en América Latina y el Caribe. La dinámica laboral en una crisis de características inéditas: desafíos de política. Informe N° 23 CEPAL/OIT. https://www.cepal.org/es/publicaciones/tipo/informe-cepal-oit
CEPAL/OIT. (2017). Coyuntura Laboral en América Latina y el Caribe. La transición de los jóvenes de la escuela al mercado laboral. Informe N° 17 CEPAL/OIT. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/42250/1/S1700893_es.pdf
Chaibate, H., Hadek, A., Ajana, S., Bakkali,S. & Faraj, K. (2020). A Comparative Study of the Engineering Soft Skills Required by Moroccan Job Market. International Journal of Higher Education. 9(1), 142-152. DOI: 10.5430/ijhe.v9n1p142
Díaz, E. (2019). Educación para la empleabilidad: enfoque de la investigación educativa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 221-238. DOI: 10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.715
García, G., Novoa-Hernández, P., Serrano, R. (2018). Usabilidad en Moodle: un meta-análisis a partir de experiencias reportadas en WOS y Scopus. RISTI, 18(02), 108-121. http://www.risti.xyz/issues/ristie18.pdf
Glass, G.V. (1976). Primary, secondary, and metaanalysis of research. Educational Researcher,10, 3-8. DOI: 10.3102/0013189X005010003
Hinojo, F., Aznar, I., Romero, J., Marín, J. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 8(1), 9-18. https://www.revistacampusvirtuales.es
Ibañez, F. (2021, 13 de agosto). Estas son las habilidades más buscadas por los empleadores, según Coursera. Observatorio Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/habilidades-mas-buscadas-por-empleadores-pospandemia
Jariot-Garcia, M., Sala-Roca, J., Arnau-Sabatés, L. & Marzo, T. (2021). Análisis del Modelo Teórico del Test Situacional de Desarrollo de Competencias Básicas de los Trabajadores. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria 37, 23-38. https://hdl.handle.net/10366/145129
Jürgen, W. (2017). Las transformaciones tecnológicas y su impacto en los mercados laborales. CEPAL - Serie Macroeconomía del Desarrollo N° 190. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/42089/1/S1700686_es.pdf
Martelo, R.; Jiménez-Pitre, I. y Quintana, A. (2018). Determinación del Perfil Profesional de Estudiantes de Pregrado Aplicando la Técnica de Análisis Comparativo. Información Tecnológica. 29(2), 29-40. DOI: 10.4067/S0718-07642018000200029
Martínez, P.; González, C. y Rebollo, N. (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 57-73. DOI: 10.6018/rie.37.1.343891
Martínez, P., & González, N. (2019). El dominio de competencias transversales en Educación Superior en diferentes contextos formativos. Educação e Pesquisa,45. DOI: 10.1590/S1678-4634201945188436
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, DG. (2009) The PRISMA Group. Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med.2009; 6: e1000097. DOI: 10.1136/bmj.n160
Molina, M. (2018). Aspectos metodológicos del metaanálisis (1). Revista Pediatría Atención Primaria, 20 (79), 297-302. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322018000300020
Moreno, J. y Marcaccio, A. (2014). Perfiles profesionales y valores relativos al trabajo. Ciencias Psicológicas 8(2), 129-138. https://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v8n2/v8n2a03.pdf
Organización Internacional del Trabajo. (2015). Competencias para el empleo. Mejorar la empleabilidad de los jóvenes: La importancia de las competencias clave. Ginebra: OIT. https://www.ilo.org/skills/pubs/WCMS_371815/lang--es/index.htm
Pagés, C. & Ripani, L. (2017). El empleo en la cuarta revolución industrial. Integración & comercio, 42, 266-276. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6174376
Rodríguez, A., Cortés, A. y Val, S. (2019). Análisis de la mejora del nivel de empleabilidad de los universitarios mediante la mejora de competencias transversales y habilidades. https://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/26275 DOI: 10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26275
Rodríguez, A.; Sánchez, V.S.; Falcón, C.;Latorre, C.(2021). Key Soft Skills in the Orientation Process and Level of Employability. Sustainability, 13, 3554. DOI: 10.3390/su13063554
Rodríguez, J. (2009). Índice de empleabilidad de los jóvenes. Fundación Carolina. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2014/07/ Avance_Investigacion_32.pdf
Romero, V., García, S. y Palacios, J. (2021). Ecosistema con creatividad, investigación e innovación basado en las competencias transversales frente a las exigencias profesionales del siglo XXI. Apuntes Universitarios, 11(1), 386 – 400. DOI: 10.17162/au.v11i1.592
Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64. https://www.um.es/metaanalysis/pdf/5030.pdf
Tan, C., Abdullah, A. & Ali, A. (2021). Soft skill integration for inspiring critical employability skills in private higher education. Eurasian Journal of Educational Research, (92), 23 – 40. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1293643.pdf
Uriarte, J. (10 de marzo de 2020). Mercado laboral. Caracteristicas.co. Recuperado el 10 de octubre de 2021 de https://www.caracteristicas.co/mercado-laboral/