Meta-analysis of Soft skills in the employability of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5464

Keywords:

Meta-analysis; Cross-cutting skills, employability, forest plot

Abstract

The objective was to determine the soft skills most required for the employability of university students. It began with the systematic review of 212 articles published in indexed journals; With six exclusion criteria, seven articles were selected, concordant in the two study variables, objectives, type of competences and quantitative approach. Then the meta-analysis was carried out, using the forest plot, considering the seven articles and the proportionality based on nine competencies required for employability, obtained from 20 articles. The results show statistically significant effects, at a 95% confidence interval for each publication and the overall result, homogeneity was found in the articles and publication bias was low. In conclusion, the transversal competences most required for employability and the need to reduce the gap between them were identified, so it is recommended to update the curriculum frequently.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Violeta Romero Carrión, Universidad Nacional Federico Villarreal

    Doctora en Educación. Docente Principal, Jefa de la Unidad de Investigación y Responsable del Grupo de investigación EcoDes de la Escuela de Posgrado en la Universidad Nacional Federico Villarreal. Lima, Perú.

  • Ysabel Bedón Soria, Universidad Nacional Federico Villarreal

    Doctora en Administración. Docente Principal, Jefa del Centro de Producción de Bienes y Servicios. Línea de investigación en Gestión en Recursos Humanos. Miembro del Grupo de investigación EcoDes. Pertenece a la Facultad de Administración de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Lima, Perú.

  • Jorge Franco Medina, Universidad Nacional Federico Villarreal

    Doctor en Administración, Ingeniero Industrial. Docente Principal, adscrito a la Dirección de Post-Grado de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional de Cañete. Lima, Perú.

References

Botella, J. y Zamora, Á. (2017). El meta-análisis: una metodología para la investigación en educación. Educación XXI, 20(2), 17-38. DOI: 10.5944/educxx1.19030.

Carrizaso, E. (2019). Las competencias transversales para la empleabilidad y su integración en la educación universitaria. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 7(1), 83-112. file:///C:/Users/51999/Downloads/helpdesk,+carrizosa_revista_n1_2019_def%20(1).pdf

Centro Cochrane Iberoamericano. (2012). Manual Cochrane de Revisiones Sistemáticas de Intervenciones, versión 5.1.0 Barcelona. Disponible en https://www.cochrane.es/?q=es/node/269.

CEPAL/OIT. (noviembre 2020). Coyuntura Laboral en América Latina y el Caribe. La dinámica laboral en una crisis de características inéditas: desafíos de política. Informe N° 23 CEPAL/OIT. https://www.cepal.org/es/publicaciones/tipo/informe-cepal-oit

CEPAL/OIT. (2017). Coyuntura Laboral en América Latina y el Caribe. La transición de los jóvenes de la escuela al mercado laboral. Informe N° 17 CEPAL/OIT. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/42250/1/S1700893_es.pdf

Chaibate, H., Hadek, A., Ajana, S., Bakkali,S. & Faraj, K. (2020). A Comparative Study of the Engineering Soft Skills Required by Moroccan Job Market. International Journal of Higher Education. 9(1), 142-152. DOI: 10.5430/ijhe.v9n1p142

Díaz, E. (2019). Educación para la empleabilidad: enfoque de la investigación educativa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 221-238. DOI: 10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.715

García, G., Novoa-Hernández, P., Serrano, R. (2018). Usabilidad en Moodle: un meta-análisis a partir de experiencias reportadas en WOS y Scopus. RISTI, 18(02), 108-121. http://www.risti.xyz/issues/ristie18.pdf

Glass, G.V. (1976). Primary, secondary, and metaanalysis of research. Educational Researcher,10, 3-8. DOI: 10.3102/0013189X005010003

Hinojo, F., Aznar, I., Romero, J., Marín, J. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 8(1), 9-18. https://www.revistacampusvirtuales.es

Ibañez, F. (2021, 13 de agosto). Estas son las habilidades más buscadas por los empleadores, según Coursera. Observatorio Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/habilidades-mas-buscadas-por-empleadores-pospandemia

Jariot-Garcia, M., Sala-Roca, J., Arnau-Sabatés, L. & Marzo, T. (2021). Análisis del Modelo Teórico del Test Situacional de Desarrollo de Competencias Básicas de los Trabajadores. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria 37, 23-38. https://hdl.handle.net/10366/145129

Jürgen, W. (2017). Las transformaciones tecnológicas y su impacto en los mercados laborales. CEPAL - Serie Macroeconomía del Desarrollo N° 190. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/42089/1/S1700686_es.pdf

Martelo, R.; Jiménez-Pitre, I. y Quintana, A. (2018). Determinación del Perfil Profesional de Estudiantes de Pregrado Aplicando la Técnica de Análisis Comparativo. Información Tecnológica. 29(2), 29-40. DOI: 10.4067/S0718-07642018000200029

Martínez, P.; González, C. y Rebollo, N. (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 57-73. DOI: 10.6018/rie.37.1.343891

Martínez, P., & González, N. (2019). El dominio de competencias transversales en Educación Superior en diferentes contextos formativos. Educação e Pesquisa,45. DOI: 10.1590/S1678-4634201945188436

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, DG. (2009) The PRISMA Group. Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med.2009; 6: e1000097. DOI: 10.1136/bmj.n160

Molina, M. (2018). Aspectos metodológicos del metaanálisis (1). Revista Pediatría Atención Primaria, 20 (79), 297-302. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322018000300020

Moreno, J. y Marcaccio, A. (2014). Perfiles profesionales y valores relativos al trabajo. Ciencias Psicológicas 8(2), 129-138. https://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v8n2/v8n2a03.pdf

Organización Internacional del Trabajo. (2015). Competencias para el empleo. Mejorar la empleabilidad de los jóvenes: La importancia de las competencias clave. Ginebra: OIT. https://www.ilo.org/skills/pubs/WCMS_371815/lang--es/index.htm

Pagés, C. & Ripani, L. (2017). El empleo en la cuarta revolución industrial. Integración & comercio, 42, 266-276. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6174376

Rodríguez, A., Cortés, A. y Val, S. (2019). Análisis de la mejora del nivel de empleabilidad de los universitarios mediante la mejora de competencias transversales y habilidades. https://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/26275 DOI: 10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26275

Rodríguez, A.; Sánchez, V.S.; Falcón, C.;Latorre, C.(2021). Key Soft Skills in the Orientation Process and Level of Employability. Sustainability, 13, 3554. DOI: 10.3390/su13063554

Rodríguez, J. (2009). Índice de empleabilidad de los jóvenes. Fundación Carolina. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2014/07/ Avance_Investigacion_32.pdf

Romero, V., García, S. y Palacios, J. (2021). Ecosistema con creatividad, investigación e innovación basado en las competencias transversales frente a las exigencias profesionales del siglo XXI. Apuntes Universitarios, 11(1), 386 – 400. DOI: 10.17162/au.v11i1.592

Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64. https://www.um.es/metaanalysis/pdf/5030.pdf

Tan, C., Abdullah, A. & Ali, A. (2021). Soft skill integration for inspiring critical employability skills in private higher education. Eurasian Journal of Educational Research, (92), 23 – 40. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1293643.pdf

Uriarte, J. (10 de marzo de 2020). Mercado laboral. Caracteristicas.co. Recuperado el 10 de octubre de 2021 de https://www.caracteristicas.co/mercado-laboral/

Additional Files

Published

2022-04-01

Issue

Section

People Management

How to Cite

Meta-analysis of Soft skills in the employability of university students. (2022). People and Technology Management Journal, 15(43), 23. https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5464