Professional skills required by employers from confinement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/gpt.v14i42.5283

Keywords:

Competencies, Labor flexibility, Employability

Abstract

This article aims to raise awareness among recently graduated students and professionals about the development of competencies currently required by employers originated by the global contingency. As such, the following research is focused on identifying and developing new competencies that young people can utilize during an interview process, which will ultimately help them find successful job opportunities. Throughout the article, some of these competencies are mentioned as part of a survey that was conducted with ten business executives.  To collect the information, an online questionnaire with ten questions was sent to each participant, and afterwards they were interviewed regarding these questions. The research tries to include underlying themes that were extracted from the discussions with the participants by referring to these new and necessary competencies, which will help graduates add professional value to their CV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Prisca Nahum Lajud, Universidad Veracruzana

    PhD. Professor Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales, Universidad Veracruzana. Mexico.

  • Martha Domínguez Chenge, Universidad Veracruzana

    PhD. Universidad de las Islas Baleares. Professor, Universidad Veracruzana. México.

  • Luz García Panes, Universidad Veracruzana

    PhD. Psyc. Professor Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales, Universidad Veracruzana. México.

References

Alles, M. (2006). Dirección estratégica de Recursos Humanos. Granica: Buenos Aires.

Barrero, N. (2003). Diseño de programas de orientación y formación en las empresas: Enfoque sistémico, metacognitivo y competencial, Ponencia presentada al I Congreso Internacional y Virtual de Intangibles. Disponible en: http://psicondec.rediris.es/interdisciplinariedad/Congreso_virtual

Castell, M. (2002): La era de la información. Vol. 1, Alianza Ed.: Madrid.

Declaración de la Sorbona. (1998). Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo La Sorbona, París, 25 de mayo de 1998. Disponible en http://eees.umh.es/contenidos/Documentos/DeclaracionSorbona.pdf Consultado 18 de mayo de 2021.

Fundación para el desarrollo de la función de Recursos Humanos (Fundipe). (2006). Encuentro sobre Empleabilidad organizado por Fundipe. Madrid, España. Disponible en http://www.fundipe.es/archives/INFORMEE_Seguro.pdf. Consultado 17 de mayo de 2021.

Gacel Ávila, J. (2017): Estrategias de internacionalización en la educación superior: implementación, evaluación y rankings. UNESCO-IESALC: México.

Knight, Jane (1994). Internationalization of Canadian Universities. PhD Thesis, Michigan State University.

Perrenoud, P. (1999). “Construir competencias desde la escuela”. Ediciones Dolmen: Santiago de Chile.

Porret, M. (2010). Gestión de personas, Manual para la gestión del capital humano en las organizaciones, ESIC Editorial: España.

OIT (2012). Los jóvenes y las competencias: trabajar con la educación. Informe de seguimiento de la EPT en el mundo. Ed. UNESCO. Francia. Disponible en https://www.fundacionhenrydunant.org/images/stories/biblioteca/ddhh-juventud/Empleo_Juventud_UNESCO.pdf Consultado 17 de mayo de 2021.

Williams, A. (2019). Las competencias de un facilitador efectivo. Disponible en https://www.amamex.org.mx/blog/las-competencias-de-un-facilitador-efectivo.html Consultado 17 de mayo 2021.

Downloads

Published

2021-12-01

Issue

Section

People Management

How to Cite

Professional skills required by employers from confinement. (2021). People and Technology Management Journal, 14(42), 18. https://doi.org/10.35588/gpt.v14i42.5283