Relationship between the Free-of-Charge Implementation and Redistribution of Enrollment in Superior Education Institutions in Chile (2016-2022)

Authors

  • María José Vásquez Estudiante

DOI:

https://doi.org/10.35588/pp.v16i2.6510

Keywords:

Education Free-of-Charge, Enrollment of Superior Education, Educative Funding System, Chilean Superior Education

Abstract

The present article aims at analyzing which effects have the free-of-charge public policy generated in the enrolment of the Superior Education in Chile, since its application in 2016 until 2022. According to this, it pretends both to estimate how have distributed the set of enrolled students in the Education Superior system, as new establishments are affiliated with this state benefit, as well as to compare the evolution of institutions and degrees which the with or without free-of-charge students get into. For this, it made a descriptive statistical analysis from the information gathering available in the Study Centre of Education Ministry. In this case, not only focused on universities, but also in Professional Institutes and Technical Education Centers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, A., Araya, L., Barrientos Oradini, N., Cornejo, C., Gambra, X., y Yáñez X. (2021). Gratuidad de la Educación Superior en Chile. Arandu UTIC, 7 (1), 163-188. https://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/97

Álvarez Valdés, C., y Sepúlveda Valenzuela, L. (2021). La Experiencia Universitaria de Estudiantes con Gratuidad en Contexto de Pandemia COVID-19. Última Década, 29 (56), 176-212. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362021000200176

Corrida, B., Espinoza, Ó., González, L. E., Larrondo, Y., Maldonado, K., y Sandoval, L. (2022). ¿Contribuye la Gratuidad a la Permanencia en la Educación Superior? Percepciones de Estudiantes acerca de su Experiencia Universitaria. Calidad en la Educación, (57), 67-100. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n57/0718-4565-caledu-57-67.pdf

Espinoza, O., y Luis, G. (2015). Equidad en el Sistema de Educación Superior de Chile: Acceso, Permanencia, Desempeño y Resultados. En A. Bernasconi (ed.), La Educación Superior de Chile: Transformación, Desarrollo y Crisis (517-580). Editorial UC.

Guzmán, J. A., y Riquelme, G. (20 de diciembre, 2011). CAE: Cómo Se Creó y Opera el Crédito que Le Deja a los Bancos Ganancias por $150 Mil Millones. CIPER – Centro de Investigación Periodística. https://www.ciperchile.cl/2011/12/20/cae-como-se-creo-y-opera-el-credito-que-le-deja-a-los-bancos-ganancias-por-150-mil-millones/

Mac-Clure, Ó., Pareja, C., y Pérez, C. (2021). Acceso a la Educación Universitaria y Gratuidad: Movilidad Educacional y Movilidad Territorial en una Región No Metropolitana de Chile. Calidad en la Educación, (55), 41-81. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n55.1021

Mifuturo.cl (28 de noviembre, 2023). Servicio de Información de Educación Superior – MINEDUC. Mifuturo.cl https://www.mifuturo.cl/sies/

MINEDUC – Ministerio de Educación. (16 de abril, 2023). Gratuidad. Subsecretaría de Educación Superior — Gobierno de Chile. https://portal.beneficiosestudiantiles.cl/gratuidad

Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (17 de julio, 2022). Data Social. Ministerio de Desarrollo Social y Familia. https://datasocial.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/portalDataSocial/catalogoDimension/47

Nesbet Montecinos, F., y Cárcamo Ulloa, L. (2020). Gratuidad en la Educación Superior Chilena: Análisis de Prensa Basado en Minería de Datos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (2), 9-30. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.2.69

OCDE. (2009). La Educación Superior en Chile. Organización para la Cooperación y el Desarrollo.

OCDE. (2017). Panorama de Educación 2017. Fundación Santillana.

Paredes, R. (2014). Reflexiones sobre las Propuestas de Gratuidad para la Educación Superior en Chile. Temas de la Agenda Pública, 9 (69), 3-20. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/4905

Rodríguez Ponce, E. (2012). La Educación Superior en Chile y el Rol del Mercado: ¿Culpable o Inocente? Ingeniare – Revista Chilena de Ingeniería, 20 (1), 126-135. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052012000100013

SIES. (2022). Informe Matrícula 2022. Servicio de Información de Educación Superior.

SIES. (2022). Informe Retención de 1er Año de Pregrado 2022. Cohortes 2017-2021. Servicio de Información de Educación Superior.

SIES. (2022). Matrícula en Educación Superior en Chile. Servicio de Información de Educación Superior. https://www.mifuturo.cl/wp-content/uploads/2022/10/Matricula_Educacion_Superior_2022_SIES_.pdf

Downloads

Published

2024-02-27

Issue

Section

Main Body