Ouroboros
The Dragon Body
DOI:
https://doi.org/10.35588/pp.v16i1.5832Keywords:
Climate Chaos, Democracy, Transparency, Ethics, Disruptive TechnologiesAbstract
The following lines are, almost without alteration —both to preserve its creative spontaneity and the principles which the oral transmission stays within—, the theoretical notes that go with the practical progresses of my three last classes of Transparency and Democracy subject in 2022. I do not intend to give a final shape to the matters that cover the syllabus. I hope the bibliography in the end works to the very good students who assist to my classes. Also, I think these words contribute to a political reflection about the cultural issues that,more insensitive than do not, the market education results in. Finally, this professor, when communicates his reflection in some lines about the theoretical scopes in the treatment of planned and broached in classes themes, hopes to reach a larger reader public than who goes to those, their travel companions.
Downloads
References
Anthropocene. (2022). Paul Crutzen and Eugene Stoermer Propose Earth Is in the Anthropocene. Anthropocene. https://www.anthropocene.info/anthropocene-timeline.php
Aristóteles (ca. 320 a.C.). Ars Rethoriki. Grecia.
Australian Government Defence. (2022). Rim of the Pacific. Australian Government Defence. https://www.defence.gov.au/exercises/rim-pacific#:~:text=Held%20across%20training%20areas%20in,by%20Commander%2C%20U.S.%20Pacific%20Fleet.
Bateson, G. (1972). Steps to an Ecology of Mind: Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology. University of Chicago Press.
Bulletin of the Atomic Scientists. (2002). Disruptive Technologies. Bulletin of the Atomic Scientists. https://thebulletin.org/disruptive-technologies/
Chomsky’s Philosophy. (7 de octubre, 2014). Noam Chomsky — The Crimes of U.S. Presidents [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=5BXtgq0Nhsc
Cleary, T., & Cleary, J. C. (1984). The Blue Cliff Record. Shambhala Publications.
CMNUCC. (2022). Global Warming of 1.5°C. IPCC. https://www.ipcc.ch/sr15/
Davis, F. (1973). La Comunicación No Verbal. Alianza Editorial.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1972). L’AntiŒdipe. Capitalisme et Schizophrénie I. Éditions de Minuit.
DiEM25. (8 de septiembre, 2022). Europe’s Electricity Market: The Scam of the Century? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=NicE0-N9ux0&ab_channel=DiEM25
Dumézil, G. (1932). Ouranos-Varuna. Essai de Mythologie Comparée Indo-Européenne. Éditions Maisonneuve.
DW. (2022). PE Aprueba que Energía Nuclear y Gas Se Consideren Verdes. DW. https://www.dw.com/es/parlamento-europeo-aprueba-que-energ%C3%ADa-nuclear-y-gas-se-consideren-verdes/a-62381134
Eliade, M. (1949). Le Mythe de l’Eternel Retour. Éditions Gallimard.
Foucault, M. (1966). Les Mots et les Choses — Une Archéologie des Sciences Humaines. Éditions Gallimard.
Galeano, E. (1971). Las Venas Abiertas de América Latina. Siglo XXI Editores.
Graves, R. (1972). The Greek Myths. Penguin Press.
Hauser, R. (2018). Tiempo de Humanidades: Notas de Campo (Climático). Revista de la Academia, (26), 62-79. https://doi.org/10.25074/0196318.0.1015
Hauser, R. (2020). Pewma. In Media Tez (En la Piel de los Media). http://in-media-tez.blogspot.com/2021/07/pewma.html
Hauser, R. (2021). El Caos Climático Está en la Tierra, No en el Cielo. Era Somos. Revista Políticas Públicas, 14 (2), 58-74. https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/politicas/article/view/5203
Heródoto. (ca. 480 a.C.). Historias — Libro IV.
Huxley, A. (1932). Brave New World. Chatto & Windus.
Kuhn, T. (1962). La Estructura de las Revoluciones Científicas. Fondo de Cultura Económica.
Larmagnac-Matheron, O. (30 de noviembre, 2020). “Syndémie”: Déjà Malades Avant de Tomber Malades? Philosophie Magazine. https://www.philomag.com/articles/syndemie-deja-malades-avant-de-tomber-malades
Leroi-Gourhan, A. (1965). Le Geste et la Parole. Albin Michel.
Lévi-Strauss, C. (1958). Anthropologie Structurale. Plon.
Lévi-Strauss, C. (1962). La Pensée Sauvage. Plon.
Lévi-Strauss, C. (1971). L’Homme Nu. Mythologiques IV. Plon.
Lévi-Strauss, C. (1983). Le Regard Eloigné. Plon.
Marx, K. (1980). Contribución a la Crítica de la Economía Política. Siglo XXI.
Marx, K. (1989). Introducción General a la Crítica de la Economía Política / 1957. Siglo XXI.
Marx, K., & Engels, F. (1932). Die Deutsche Ideologie. IMEL.
Mauss, M. (2009). Ensayo sobre el Don. Forma y Función del Intercambio en las Sociedades Arcaicas. Katz.
Mo-Neng, G. (29 de marzo, 2020). El Aseo de la Estatua y 12 Tesis sobre la Educación en el Neuroliberalismo. Crónica Digital. http://www.cronicadigital.cl/2020/03/29/el-aseo-de-la-estatua-y-12-tesis-sobre-la-educacion-en-el-neuroliberalismo-jeffrey-di-leo-2014/
Müller, M. (1900). The Sacred Books of the East. Vol. XV. Varnasi.
Ong, W. (1982). Oralidad y Escritura. Tecnologías de la Palabra. Fondo de Cultura Económica.
ONU. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos.
Orwell, G. (1932). 1984. Secker & Warburg.
Oxfam. (2022). Cada 30 Horas la Pandemia Genera un Nuevo Milmillonario, mientras que, al Mismo Ritmo, un Millón de Personas Podrían Caer en la Pobreza Extrema en 2022. OXFAM International. https://www.oxfam.org/es/notas-prensa/cada-30-horas-la-pandemia-genera-un-nuevo-milmillonario-mientras-que-al-mismo-ritmo-un
Portalanoa. (2019). Talanoa. Talanoa. http://portalanoa.blogspot.com/
Róheim, G. (1950). Psychanalyse et Anthropologie. Éditions Gallimard.
Sheldrake, R. (2009). Morphic Resonance: The Nature of Formative Causation. Inner Traditions — Bear & Company.
Sahlins, M. (1970). La Ilusión Occidental de la Naturaleza Humana. Fondo de Cultura Económica.
UNESCO. (2007). Kronberg Declaration on the Future of Knowledge Acquisition and Sharing. UNESCO Publishers. https://www.unesco.de/sites/default/files/2018-07/Kronberg%20Declaration.pdf
Voltaire. (1734). Lettres Philosophiques sur les Anglais. Édition Princeps.
Watzlawick, P., Bavelas, J., & Jackson, D. (1967). Pragmatics of Human Communication. W. W. Norton & Company, Inc.
Wengrow, D., & Graeber, D. (2021). The Dawn of Everything: A New History of Humanity. Allen Lane.