The Post-pandemic School: a Transitional World
DOI:
https://doi.org/10.35588/pp.v15i1.5552Keywords:
School, Post-pandemic, Socio-emotional, Coexistence, ViolenceAbstract
The school faced major problems at the time of return to classes: the lag in learning with students below the minimum level of the course they attend. The establishments had begun the leveling and recovery of learning when the difficulties of coexistence exploded and there was a shift from the pedagogical to the socio-emotional, the central focus of schools that serve students who did not have, for two years, socialization processes. Finally, teachers who were with virtual work, and who expected to meet the same students who stopped seeing in March 2020 and who think they do not have the necessary skills for it. The school will surely overcome this difficult situation, but it changed and will never be the same again. You have to think and write about the school that is coming. It cannot happen that, as happened with the face-to-face return, reality passes us by, while we watch impassively.
Downloads
References
Álvarez, E. y Reyes, l. (2013) La escuela sitiada: Violencia urbana y derecho a la educación (Colombia, Chile y México). Piso Diez Ediciones.
Baudrillard, J. (1987). Cultura y simulacro, Kairos.
Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Siglo XXI.
Byung Chul Han. (2012). Psicopolítica. Herder.
Bauman, Z. (2015). La Modernidad líquida. FCE.
Diario Concepción. Recuperado de https://www.diarioconcepcion.cl/pais/2022/03/02/colegio-de-profesores-denuncia-improvisacion-en-inicio-del-ano-escolar.html
Diario Usach. Recuperado de https://diariousach.cl/ministro-de-educacion-solicito-la-suspension-del-simce-durante-este-ano
Foucault, M. (1976). Clase del 14 de enero de 1976. pdf.
Foucault, M. (2008). Vigilar y castigar, Siglo XXI.
Foucault, M. (2019). Microfísica del poder. Siglo XXI.
La Tercera. Recuperado de https://www.latercera.com/nacional/noticia/presidente-pinera-da-inicio-al-ano-escolar-2022-con-retorno-a-clases-presenciales/MBVWIZNQBBFKNNBXDJAJCMKQYA/
La Tercera. Recuperado de https://www.latercera.com/nacional/noticia/ministro-de-educacion-considera-que-fue-una-equivocacion-mantener-los-colegios-cerrados-durante-la-pandemia-la-falta-de-socializacion-en-dos-anos-fue-muy-grave/MZ7PWWHAQRGL7N72ZPWVP75KXA/
León, Víctor et. als., ¿Vencidos?... Crónica de la UP en las Provincias, 2016. Autoedición
Martner, G. Estridencias. Recuperado de https://lamiradasemanal.cl/estridencias-por-gonzalo-martner/
Mejor Salud. Recuperado de https://mejorconsalud.as.com/que-significa-ser-nino-cristal/
Miller, J. (1995). La pasión de Michel Foucault. Antártida.
Ministerio de Educación (2022). Orientaciones para el reencuentro educativo, pdf.
Ministerio de Educación. Resolución Exenta N° 2092, 22 de abril de 2022.
Ministerio de Educación. Recuperado de https://www.mineduc.cl/actualizaciones-sobre-flexibilizacion-de-la-jec-y-umbral-de-vacunacion/
Ortiz, E. (2020). El Mostrador. Recuperado de https://www.elmostrador.cl/destacado/2020/05/24/de-tumbo-en-tumbo/
Ortiz, E. y Valenzuela, E. “Persistencia portaliana, opción presicrática-cooptadora de la Concertación/Alianza y fractura pro autonomías territoriales”. Revista de Políticas Públicas, Universidad de Santiago. Volumen 6, N°2, 2013.
Salazar, G. (1994). “La Historia Reversa de la Legitimidad”, Problemas históricos de la modernidad en Chile contemporáneo”. Proposiciones. Volumen 24. Ediciones SUR.
Superintendencia de Educación (2022). Circular 302. Recuperado de https://www.supereduc.cl/wp-content/uploads/2022/05/Circular-Covid_SIE-27-04-2022-edit.pdf
Unesco, “Un nuevo contrato social para la educación” (2021).