María Zambrano and Pablo Neruda: The creation of poetry in the face of the Spanish Civil War
Keywords:
María Zambrano, Pablo Neruda, militant poetry, militant reason, poetic reasonAbstract
This article proposes a philosophical reading of a militant power of the creation of poetry, based on works by María Zambrano and Pablo Neruda in the face of the Spanish Civil War. This analysis is presented in three sections: the first reviews the poet’s development towards a militant writing based on his biography; the second presents the political-poetic relationship between Zambrano and Neruda, based on their involvement in the Alliance of Anti-Fascist Intellectuals for the Defense of Culture; and the third analyzes the production of the philosophy that refers to Neruda and his work based on these aesthetic-political bonds, which allows to describe the political power (potentiae) of the poetic creation.
References
Amoros, M. (2015). Neruda. El príncipe de los poetas. Editorial B: Barcelona.
Barquino Pérez, M. y Binns, N. (2011). “Una plaga de romances. El impacto de la muerte de Federico García Lorca en la poesía chilena”. América sin nombre, 16, 63-74.
Cano Reyes, J. (2016). “La lejana retaguardia: impacto y huella de la guerra civil española en Hispanoamérica. Conversación con Nill Binns”. Revista Forma,14, 2016,11-20.
De Rokha. P. (1937). “Imprecación a la bestia fascista”. Seguel, G. Madre España. Panorama: Santiago de Chile. En Zambrano, M. (2015). Obras Completas, I. Galaxia Gutemberg: Barcelona, 343-349.
Garrido, M. (2009). El legado filosófico español e hispanoamericano del siglo XX. Cátedra: Madrid.
Macias, S. (2014). Vida, amigos y amores de Pablo Neruda en la Guerra Civil española. Globo Editores: Santiago de Chile.
Moreno Sanz, J. (1998). “De la razón armada a la razón misericordiosa”. En Zambrano, M. Los intelectuales en el drama de España. Y escritos de la guerra civil. Trotta: Madrid, 9-41.
Moreno Sanz, J. (1998). “Cronología”. En Zambrano, M. Los intelectuales en el drama de España. Y escritos de la guerra civil. Trotta: Madrid, 42-55.
Neruda, P. (2016). Confieso que he vivido. Pehuén: Santiago de Chile.
Neruda, P. (2015). “Oda a Federico García Lorca”. Federico García Lorca. Antología. Panorama, Santiago de Chile. En Zambrano, M., Obras Completas, I. Galaxia Gutemberg: Barcelona, 446-450.
Neruda, P. (1937). “Canto a las madres de los milicianos muertos”. Romancero de la guerra española. Panorama, Santiago de Chile. En Zambrano, M. (2015). Obras Completas, I. Galaxia Gutemberg: Barcelona, 512-514.
Olivares, E. (2001). Pablo Neruda: los caminos del mundo. Tras la huella del poeta itinerante II (1933-1939). LOM: Santiago de Chile.
Osuna, R. (2010). “Prólogo” en Neruda, P. y Cunard, N. (1937). Los poetas del mundo defienden al pueblo español. Editorial Renacimiento: Sevilla, 13-26.
Soto García, P. (2004). “Chile: un inolvidable y decisivo viaje”. En Moreno Sanz (Ed.), J. María Zambrano 1904-1991. De la razón cívica a la razón poética. Residencia de Estudiantes: Madrid.
Soto García, P. (2017). “María Zambrano y Pablo Neruda: Un análisis estético-político de las categorías de cuerpo y materia”. Iberic@l. Revue d’etudes ibériques et ibéro-américaines del Institut d’Etudes Hispaniques,12, 223-232.
Neruda, P. (1997). Residencia en la tierra. Universitaria: Santiago de Chile.
Teltelboim, V. (2001). “Prólogo” en Olivares, E. Pablo Neruda: los caminos del mundo. Tras la huella del poeta itinerante II (1933-1939). LOM: Santiago de Chile.
VV.AA. (1936). “Entusiasta adhesión de la Alianza de Intelectuales españoles”. Heraldo de Madrid, 20 de Julio, 7. Recuperado: http://www.sbhac.net/Republica/Prensa/Diarios/Heraldo/Prensa_ELHeraldo_20-07-1936_Pagina_07.jpg
VV.AA. (1936). “Manifiesto de la alianza de escritores antifascistas para la defensa de la cultura”. Diario la Voz, 4854 (30 de julio), p. 3. Recuperado de: http://www.filosofia.org/hem/193/var/9360730.htm
Zambrano, M. (1998). Los intelectuales en el drama de España. Y escritos de la guerra civil. Trotta: Madrid.
Zambrano, M. (1998). “La alianza de intelectuales antifascistas”. (1937). En Los intelectuales en el drama de España. Y escritos de la guerra civil. Trotta: Madrid, 148-151.
Zambrano, M. (1998). “Tierra de Arauco”. (1938). En Los intelectuales en el drama de España. Y escritos de la guerra civil. Trotta: Madrid, 222-227.
Zambrano, M. (1998). “Pablo Neruda o el amor a la materia”. (1938). En Los intelectuales en el drama de España. Y escritos de la guerra civil. Trotta: Madrid, 251-257.
Zambrano, M. (2015). “A los poetas chilenos en «Madre España»”. (1937). En Zambrano, M., Obras Completas, I. Galaxia Gutemberg: Barcelona, 376-378.
Zambrano, M. (2015). “La poesía de Federico García Lorca”. (1937). Federico García Lorca. Antología. Panorama, Santiago de Chile. En Zambrano, M., Obras Completas, I. Galaxia Gutemberg: Barcelona, 381-391.
Zambrano, M. (2015). “Romancero de la Guerra”. (1937). Romancero de la guerra española. Panorama: Santiago de Chile. En Zambrano, M., Obras Completas, I., Galaxia Gutemberg: Barcelona, 453-456.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pamela Soto Garcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Los autores publicados en Palimpsesto aceptan las condiciones de publicación, distribución, preservación y uso de contenidos contemplados por esta revista a través de la licencia Creative Commons BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ que permite compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría original y publicación inicial en esta revista
- Los autores pueden hacer uso sin restricciones de su producción, cumpliendo siempre con lo exigido por la dicha licencia: citar la edición respectiva de esta revista como fuente original.
- Palimpsesto acoge y promueve el cumplimiento de acceso abierto sin ningún tipo de condición o restricción a los textos y datos dados a conocer por ella. Palimpsesto hace suya todas las declaraciones internacionales que favorecen el acceso abierto (Open Access), tales como las de Budapest, Berlín, Bethesda, entre otras.
- Como política de retribución, los autores, cuyos artículos hayan sido aceptados y publicados en PALIMPSESTO, aceptan formar parte del comité de revisores de nuestra revista.
- El autor/a, una vez enviado el artículo, acepta las condiciones de difusión de esta revista explicadas en este apartado.