PUT ON SHOW: weft of meanings and social ties in the New Argentine Cinema

Authors

  • Esteban Dipaola Universidad de Buenos Aires. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica

Keywords:

New argentine cinema, Social ties, Experience, Realism, Expression.

Abstract

The main objective article develops a reflection on the modalities of expression of the social bond in the images and the aesthetic of the New Argentine Cinema. It was first proposed an introduction to the definition of that new cinema and its aesthetic and historical specificities and then linked to some theoretical indications of social and cultural transformations at the current time. It is developed a reflection that analyzes the images and narratives of the new Argentine cinema as means of expression of those cultural and social changes, which require defining a relationship between images and social experience that shows the flow of relations between individuals.

References

AGUILAR, Gonzalo. 2006. Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.

AMADO, Ana. “Cine argentino. Cuando todo es margen”, Confines N° 11, (2002): 87-94.

BAUMAN, Zygmunt. 2005. Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

BECEYRO, Raúl, Rafael Filippelli, David Oubiña, Alan Pauls. “Estética del cine, nuevos realismos, representación” en Punto de Vista N° 76 (2000): 1-9.

BECK, Ulrich. 2006. La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

COMOLLI, Jean-Louis. 2007. Ver y poder. Buenos Aires: Aurelia Rivera.

DELEUZE, Gilles. 2005. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Buenos Aires: Paidós.

DELEUZE, Gilles. 2005. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Buenos Aires: Paidós.

DERRIDA, Jacques. 1995. Dar el tiempo. Buenos Aires: Paidós.

DIPAOLA, Esteban. 2013. Comunidad impropia. Estéticas posmodernas del lazo social. Buenos Aires: Letra viva.

ESPOSITO, Roberto. 2006. Categorías de lo impolítico. Buenos Aires: Katz.

GARCÍA Canclini, Néstor. 2010. La sociedad sin relato. Buenos Aires: Katz.

GIDDENS, Anthony. 2008. Consecuencias de la modernidad. Madrid: Alianza.

MAFFESOLI, Michel. 2005. El instante eterno. El retorno de lo trágico en las sociedades posmodernas. Buenos Aires: Paidós.

NARBONI, Jean. “Las tres edades”, en de Baecque (comp). Nuevos cines, nueva crítica. El cine en la era de la globalización. 2006. Barcelona: Paidós.

SCHWARZBÖCK, Silvia. “Los no realistas”, El amante N° 115 (2001): 9.

XAVIER, Ismail. 2005. El discurso cinematográfico. Buenos Aires: Manantial.

Downloads

Issue

Section

Dossier

How to Cite

PUT ON SHOW: weft of meanings and social ties in the New Argentine Cinema. (2017). Palimpsesto, 6(10), 023-040. https://revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/2830