Chacabuco's simultaneous times: Space and Place Through the Documentary Films Yo fui, yo soy, yo seré and La sombra de Don Roberto
Keywords:
Chacabuco, Documentary Film, Space, Place, Time.Abstract
This essay analyzes the documentary films Yo fui, yo soy, yo seré (Walter Heynowski and Gerhard Scheumann, 1974) and La sombra de Don Roberto (Juan Diego Spoerer and Hakan Engström, 2007) in order to comprehend how the past and present of the nitrate town Chacabuco are reshaped through different visual languages. By applying Michel de Certeau’s conceptualization about space and place, both films can be analyzed as narratives that organize territory and configured memory, as a result of an intense dialogue between space, place and time. Therefore, the essay argues that the representations of Chacabuco breaks the time continuum and transform the place into a site in which history, memory and time come together simultaneously. Examining this issue helps to illuminate how different visual languages can represent places and reconnected them to a wide historical process, which embraces different narratives and experiences.References
CAMPO, Javier, “Documentary Film from the Southern Cone during Exile (1970-1980)”, Latin American Perspectives, vol. 40, no. 1, January (2013): 145-160
DE CERTEAU, Michel. 2000. La invención de lo cotidiano: I. Artes del Hacer. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
DE STEFANI C, Patricio. “Reflexiones sobre los conceptos de espacio y lugar en la arquitectura de siglo XX”, DU&P Revista de Diseño Urbano y Paisaje, vol. 6, N°. 16 (2009): 3.
MOUESCA, Jacqueline. 2005. El documental chileno. Santiago: Lom.
NICHOLS, Bill. La Representación de la Realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Editorial Paidós.
PINO Ojeda, Walescka, “Forensic Memory, Responsibility, and Judgment: The Chilean Documentary in the Postauthoritarian Era” Latin American Perspectives, vol. 40, N° 1, January (2013): 170-186.
RAMÍREZ, Elizabeth, “Estrategias para (no) olvidar: notas sobre dos documentales chilenos de la postdictadura”, Aisthesis, N° 47 (2010): 45-63.
Downloads
Issue
Section
License
- Los autores publicados en Palimpsesto aceptan las condiciones de publicación, distribución, preservación y uso de contenidos contemplados por esta revista a través de la licencia Creative Commons BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ que permite compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría original y publicación inicial en esta revista
- Los autores pueden hacer uso sin restricciones de su producción, cumpliendo siempre con lo exigido por la dicha licencia: citar la edición respectiva de esta revista como fuente original.
- Palimpsesto acoge y promueve el cumplimiento de acceso abierto sin ningún tipo de condición o restricción a los textos y datos dados a conocer por ella. Palimpsesto hace suya todas las declaraciones internacionales que favorecen el acceso abierto (Open Access), tales como las de Budapest, Berlín, Bethesda, entre otras.
- Como política de retribución, los autores, cuyos artículos hayan sido aceptados y publicados en PALIMPSESTO, aceptan formar parte del comité de revisores de nuestra revista.
- El autor/a, una vez enviado el artículo, acepta las condiciones de difusión de esta revista explicadas en este apartado.