Direct Cinema Tradition in Contemporary Argentinian Documentary

Authors

  • Pablo Piedras Universidad de Buenos Aires. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

Keywords:

Documentary, Direct Cinema, Argentina, Contemporary, Tradition.

Abstract

This paper studies the aesthetic and political implications on the recovery of Direct Cinema forms in contemporary Argentine documentary. First, the essay proposes an historical and theoretical examination of the most important Direct Cinema characters. Then, the article analyses two documentary films as El etnógrafo (Ulises Rosell, 2012) and La toma (Sandra Gugliotta, 2013) in order to review some of the tensions that observational documentary mode raised in the representations of marginalized or divergent social actors, as well as their capacity for social criticism when hegemonic mass media hold the rule of non-fictional audiovisual representations.

References

BADIOU, Alain. 1999. El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.

BARNOUW, Eric. 2005. El documental. Historia y estilos. Barcelona: Gedisa.

CAMPO, Javier. 2012. Cine documental argentino. Entre el arte, la cultura y la política. Buenos Aires: Imago Mundi.

DIDI-HUBERMAN, Georges. 2014. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

MARGULIS, Paola. 2014. De la formación a la institución. El documental audiovisual argentino en la transición democrática (1982-1990). Buenos Aires: Imago Mundi.

NICHOLS, Bill. 1997. La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.

ORTEGA, María Luisa. 2008. "Cine directo. Notas sobre un concepto", en Cine directo. Reflexiones en torno a un concepto, Eds. María Luisa Ortega y Noemí García. Madrid: T&B editores.

ORTEGA, María Luisa. 2005. “Documental, vanguardia y sociedad. Los límites de la experimentación”, en Documental y vanguardia, -eds.- Casimiro Torreiro y Josetxo Cerdán. Madrid: Cátedra.

PARANAGUÁ, Paulo Antonio. 2003. “Introducción”, en Cine documental en América Latina, -ed.- Paulo Antonio Paranaguá. Madrid: Cátedra.

PIEDRAS, Pablo. El cine documental en primera persona. Buenos Aires: Paidós.

PLANTINGA, Carl. 1997. Rhetoric and representation in nonfiction film. Cambridge: Cambridge University Press.

TARUDUCCI, Mónica. 2013. “Abusos, mentiras y videos. A propósito de la niña wichi”, Boletín de antropología y educación, Año 4, N° 5 (2013): 7-15.

WILLIAMS, Raymond. 2009. Marxismo y literatura. Buenos Aires: Las cuarenta.

WINSTON, Brian. 2008. Claiming the real II. Documentary: Grierson and Beyond. London: Palgrave MacMillan.

Downloads

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Direct Cinema Tradition in Contemporary Argentinian Documentary. (2017). Palimpsesto, 6(10), 001-011. https://revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/2828