Impact of Technification on Community Engagement: An Analysis in the Chilean Context

Authors

  • Diego Verdejo-Cariaga Universidad de Playa Ancha

DOI:

https://doi.org/10.35588/zp2xxe38

Keywords:

Community Engagement, Higher Education, Technification, University extension, Neoliberalism

Abstract

The article examines the process of technification of community engagement within the context of Chilean higher education, a phenomenon influenced by the prevailing neoliberal model. Community engagement, which initially emerged as a university extension aimed at society, has been reconfigured over the past decades as an institutional function with specific regulatory frameworks, responding to the demands of accreditation and quality control. This shift has led to the technification of practices and policies, distancing them from their original focus on free interaction with the community.

The text points out that this process is marked by tensions between market demands and the social mission of universities. Although greater formalization and standardization of engagement have been achieved, this has also generated the risk of denaturing its purpose, transforming it into a mechanism more oriented toward meeting external criteria rather than responding to the real needs of the community. Moreover, it is questioned whether technification has contributed to the distancing of universities from the territories in which they are embedded, weakening the possibility of generating a significant impact on local contexts.

References

Adán, L., Poblete, F., Angulo, C., Loncomilla, L., & Muñoz, Z. (2016). La función de Vinculación o Tercera Misión en el contexto de la Educación Superior Chilena. (Cuadernos de Investigación). Comisión Nacional de Acreditación (CNA-Chile).

Báez, F. (2020). El modelo neoliberal chileno. Una lectura sobre sus contenidos institucionales y sus consecuencias sociales: 1973-2019. Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria, 6(1), 8-35. DOI: http://doi.org/10.29035/pai.6.1.8

Bellei, C. (2015). El Gran experimento. Mercado y privatización de la educación chilena. Santiago: LOM

Bernasconi, A. y Rojas, F. (2003). Informe sobre la educación superior en Chile 1980-2003. Chile: Unesco.

Castro-Gómez, S. (2007). “Descolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes”. En: R, Grosfoguel y S, Castro-Gómez (eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá́ del capitalismo global, (pp. 79-91). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Cancino, V. y Schmal, R. (2014). Sistema de acreditación Universitaria en Chile: ¿cuanto hemos avanzado? Estudios Pedagógicos, N°1, 41-60.

Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultural. Vol. 1. México: Siglo XXI.

CNAP (2007). CNAP 1999-2007 El modelo chileno de acreditación de la educación superior. Santiago.

CNA (2021). Criterios y Estándares de Calidad para la Acreditación Institucional del Subsistema Universitario. Santiago.

Cruz-Coke, R. (2004). Evolución de las universidades chilenas 1981-2004. Revista médica, N° 12, 1543-1549.

Decreto con Fuerza de Ley n°2. Fija normas sobre universidades. (7 de enero de 1981). https://bcn.cl/2ql8k

Deleuze, G. y Guattari, F. (2014). El anti-edipo: Capitalismo y esquizofrenia. Buenos Aires: Paidós Básica.

Donoso, P. (2001). Breve historia y sentido de la extensión universitaria. Calidad en la Educación, (15). https://doi.org/10.31619/caledu.n15.454

Flores, M. y Cano, A. (2023). Tendencias de la Extensión Universitaria en América Latina: Chile, México, Uruguay y redes regionales. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 10(1), 36-53. Epub 01 de junio de 2023.https://doi.org/10.29156/inter.10.1.5

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2010). ¿Extensión o comunicación?: La concientización en el medio rural (1a.ed.). México: Siglo XXI.

Ley n°18.962. Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza. (7 de marzo de 1990). https://bcn.cl/3egxr

Ley n°21.091. Sobre educación superior. (29 de mayo de 2018). https://bcn.cl/3e701

Ley n°21.094. Sobre universidades estatales (5 de junio de 2018). https://bcn.cl/2f6x8

Miranda, D. (2022). ¿Discursos divergentes? Encrucijadas sobre política educativa y globalización. Los casos de Chile y Venezuela. Política y sociedad, 59 (1). DOI: https://dx.doi.org/10.5209/poso.61386

Muñoz, C. y Herrera, R. (2023). Vinculación con el Medio universitaria: Estado del Arte y reflexiones. Concepción: Editorial Universidad de Concepción.

Peters, B. (2003). El nuevo institucionalismo. Barcelona:Gedisa.

Pettit, P. (2003). Diseño institucional y elección racional. En R. Goodin (Ed.), Teoría del diseño institucional (pp.75-117). Barcelona: Gedisa.

Red de Vinculación con el Medio CUECH. (2022). Vinculación con el Medio. Marco de Referencia. Consorcio de Universidades del Estado de Chile.

Rolnik, S. (2019). Esferas de la insurrección: apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta y Limón

Serna, G. (2007). Misión social y modelos de extensión universitaria: del entusiasmo al desdén. Revista Iberoamericana de Educación, 43(3), 1-7. http://rieoei.org/1662.htm

Sousa Santos, B. de (2013). Descolonizar el saber, reiventar el poder. Santiago: LOM

Tommasino, H., y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, (67), 7-24.

Tünnermann, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México: Unión de Universidades de América Latina.

Von Baer, H. (2009). Vinculación con el medio: ¿función subalterna o esencial de la universidad? En N. Fleet (Ed.), Desafíos y perspectivas de la dirección estratégica de las instituciones universitarias (pp. 453–494). Santiago: Ediciones CNA-Chile.

Zapata, G. (2004). Acreditación institucional en Chile: una opción emergente. Revista Calidad en la Educación. El aseguramiento de la calidad de la educación superior, 21 (2), 141-154.

Wallerstein, I. (2005). Análisis de Sistemas-Mundo. Una introducción. México: Siglo XXI.

Downloads

Published

2025-01-16