Representations of the social movement against the Chilean dictatorship in Tengo Miedo Torero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/ayr.v3i2.5043

Keywords:

Pedro Lemebel, Tengo miedo torero, Chilean dictatorship, social movement, emotions

Abstract

This article explores the representations of the social movement against the Chilean dictatorship in Pedro Lemebel’s novel Tengo Miedo Torero (2001). Considering the potentialities of analyzing works of art to approach social phenomena and the increasing importance of the emotional dimension in the study of social movements, the analysis shows that the novel integrates representations of the social movement against the dictatorship that are coherent with the New Social History. These representations manage to highlight peripherical settings, unemployment, young people, and repression, among others. Furthermore, the emotions in Lemebel´s narrative (indifference, fear, courage) allow to tackle in depth the Chilean      dictatorship by exploring these emotional constructs not traditionally attended by historiography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, A. (28 de abril de 2001). Tengo Miedo Torero. El Mercurio. Recuperado de: http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-212525.htm

Almeida, P. (2020). Movimientos sociales. La estructura de la acción colectiva. Buenos Aires: CLACSO.

Almenara, E. (2016). Escritura, travestismo e izquierda en Pedro Lemebel. Nomadías, 21, 81-96. DOI: 10.5354/0719-0905.2016.42822

Alvarado-Borgoño, M. (2016). Apuntes sobre el neobarroco: de teorías y metalenguas. Cinta moebio, 57, 330-343.

DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300008

Antivilo, J. (2017). Pongo el culo compañero: Izquierda, disidencia sexual y performance. Vínculos, fisuras y rupturas en Chile. Arte y políticas de la identidad, 15, 91-110.

https://doi.org/10.6018/284431

Barrera, K. (2016). La Loca en el Frente. Nomadías, 21, 39-58.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Bourdieu, P. (1990). El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método. Criterios, 25-28, 20-42.

Bravo, V. (2012). Neoliberalismo, protesta popular y transición en Chile, 1973-1989. Política y Cultura, 37, 85-112. Recuperado de: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1171

Bravo, V. (2019). Etnografía histórica de la protesta urbana: las jornadas nacionales contra la Dictadura, Santiago de Chile, 1983-1986. Revista Antropologías del Sur, 6(12), 129-148.

https://doi.org/10.25074/rantros.v6i12.1547

Calhoun, C., y Wieviorka, M. (2013). Manifiesto por las Ciencias Sociales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 58(217), 29-60. Recuperado de: http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/42176/38315

Castro, R. (2021). Lemebel, el Neobarroco y la subversión del lenguaje: Tengo Miedo Torero contra el discurso de la transición chilena. 452°F, 24, 161-179.

https://doi.org/10.1344/452f.2021.24.11

Da Costa, J. (2020). Reelaborações da ditadura chilena na narrativa de um homossexual: Tengo Miedo Torero de Pedro Lemebel. Raído, 14(35), 92-101.

DOI: 10.30612/raido.v14i35.11256

Da Silva, W. (2012). Fronteras del deseo: melodrama y crítica social en Tengo Miedo Torero , de Pedro Lemebel. Castilla. Estudios de Literatura, 3, 181-204. Recuperado de: https://revistas.uva.es/index.php/castilla/article/view/110

De la Maza, G., y Garcés, M. (1985). La Explosión de las Mayorías. Protesta Nacional 1983-1984. Santiago: Educación y Comunicaciones. Recuperado de: http://www.ongeco.cl/multimedia/La-Explosion-de-las-Mayorias.pdf

Donoso, K. (2013). El "apagón cultural" en Chile: políticas culturales y censura en la dictadura de Pinochet 1973-1983. Outros Tempos, 10(16), 104-129. Recuperado de: https://outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/285/281

Fry, M. (2020). Los movimientos sociales latinoamericanos. Teorías críticas y debates sobre la formación. Revista de Ciencias Sociales, 33(47), 13-30.

http://dx.doi.org/10.26489/rvs.v33i47.1

Garcés, M. (2013). Las luchas urbanas en Chile el último tercio del siglo XX. Trashumante. Revista Americana de Historia Social, 1, 74-95.

https://revistas.udea.edu.co/index.php/trashumante/article/view/16567/14375

Garretón, M. (1993). La oposición política y el sistema partidario en el régimen militar chileno. Un proceso de aprendizaje para la transición. En P. Drake e I. Jaksic (Eds.), El difícil camino hacia la democracia en Chile 1982-1990 (pp. 391-454). Santiago: FLACSO.

Garretón, M. (2014). Las ciencias sociales en la trama de Chile y América Latina. Estudios sobre transformaciones sociopolíticas y movimiento social. Santiago: LOM Ediciones.

Grez, S., y Salazar, G. (1999). Manifiesto de Historiadores. Santiago: LOM Ediciones.

Heinich, N. (2002). La sociología del arte. Buenos Aires: Nueva Visión.

Hueso, S. (2013). Camp y Neobarroco en Tengo Miedo Torero de Pedro Lemebel. En M. Soler, y M. Navarrete (Eds.), Del lado de acá. Estudios literarios hispanoamericanos (pp. 397-406). Roma: Aracne.

Ímaz, C. (2017). Gitano. Sombra de la memoria viva. Santiago: Carlos Ímaz Gispert. Recuperado de:

https://www.marxists.org/espanol/tematica/guerrilla/chile/fpmr/gitano/gitano-por-carlos-imaz.pdf

Jara, I. (2020). ¿Cómo pensar a acción artístico-cultural de la dictadura chilena? Siete cuestiones para su interpretación. Latin American Research Review, 55(2), 338-351. http://doi.org/10.25222/larr.436

Jasper, J. (2013). Las emociones y los movimientos sociales: veinte años de teoría e investigación. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 4(10), 46-66. Recuperado de: http://www.relaces.com.ar/index.php/relaces/article/view/240/237

Lagos, R. (2008). Concertación de partidos por la democracia. Quórum. Revista de Pensamiento Iberoamericano, 20, 33-40. Recuperado de: https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/11342/concertaci%c3%b3n_lagos_QUORUM_N20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lemebel, P. (2001). Tengo Miedo Torero . Santiago: Seix Barral.

Lemebel, P. (2011). Manifiesto (hablo por mi diferencia). Revista Anales, 7(2), 218-221.

DOI: 10.5354/0717-8883.2011.19449

López, B. (2005). Tengo Miedo Torero, de Pedro Lemebel: ruptura y testimonio. Estudios Filológicos, 40, 121-129.

http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132005000100008

Manickam, S. (2010). La sexualidad desafiante frente al dictador en Tengo Miedo Torero. Hispanófila, 159, 39-51. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/43808605

Memoria Chilena. (2018). Tengo Miedo Torero. Recuperado de: http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-printer-96707.html

Moles, A. (2011). Principios y virtudes del kitsch. En T. Kulka (Ed.), El kitsch (pp. 49-62). Madrid: Casimiro libros.

Montes, C. (2020). Modalidades de violencia y resistencia política en Tengo Miedo Torero de Pedro Lemebel. En F. Blanco. (Ed.), La vida imitada: narrativa, performance y visualidad en Pedro Lemebel (pp. 177-200). Madrid: Iberoamericana Vervuert.

Neyret, J. P. (2007). Entre acción y actuación: La politización del kitsch en El Beso de la Mujer Araña de Manuel Puig y Tengo Miedo Torero de Pedro Lemebel. Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 36. Recuperado de: http://www.ucm.es/info/especulo/numero36/puiglebe.html

Otano, R. (1995). Crónica de la transición. Santiago: LOM Ediciones.

Pérez, C. (2019). Reficcionar la crueldad: teatralización y travestismo en Tengo Miedo Torero de Pedro Lemebel. Revista Chilena de Literatura, 99, 303-316. Recuperado de: https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/53027/55606

Pinto, D. (2016). Secretos viscerales: transgresión y cuerpo en Tengo Miedo Torero de Pedro Lemebel. Textos Híbridos, 5, 93-108.

DOI: 10.15691/textoshibridos.v5i1.63

Poma, A., y Gravante, T. (2015). Las emociones como arena de la lucha política. Incorporando la dimensión emocional al estudio de la protesta y los movimientos sociales. Ciudadanía Activa, 3(4), 17-44. Recuperado de: https://www.academia.edu/20843805/Las_emociones_como_arena_de_la_lucha_pol%C3%ADtica_Incorporando_la_dimensi%C3%B3n_emocional_al_estudio_de_la_protesta_y_los_movimientos_sociales

Poma, A., y Gravante, T. (2017). Emociones, protesta y acción colectiva: estado del arte y avances. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 74, 32-62. Recuperado de: http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/apoma.pdf

Rovira, C. (2007). Chile: transición pactada y débil autodeterminación colectiva de la sociedad. Revista Mexicana de Sociología, 69(2), 343-372. DOI: http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2007.002.6095

Ruiz, C. (2019). El tiempo de la dictadura en Tengo Miedo Torero de Pedro Lemebel. Pizarrón Latinoamericano, 10(8), 73-88.

Ruiz, M. (2017). Mandatos militantes, vida cotidiana y subjetividad revolucionaria en el Movimiento de Izquierda Revolucionaria de Chile (1965-1975). Revista Austral de Ciencias Sociales, 28, 163-182.

DOI: https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2015.n28-09

Sandoval, J. (2018). Sospechas maricas de la cueca democrática: arte, memoria, y futuro en "Las Yeguas del Apocalipsis" (1988-1993). Estudios de Filosofía, 58, 9-39.

DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a02

Sapiro, G. (2016). La sociología de la literatura. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Sarduy, S. (1974). El barroco. Buenos Aires: Sudamericana.

Sontag, S. (2005). Contra la interpretación. Buenos Aires: Alfaguara.

Sossa, A. (2013). Una aproximación desde la sociología del cuerpo a los movimientos sociales. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 5(13), 9-20. Recuperado de: http://www.relaces.com.ar/index.php/relaces/article/view/36/35

Trejo, A., y Waldman, G. (2018). Pasaporte sellado. Cruzando las fronteras entre ciencias sociales y literatura. Ciudad de México: Universidad Autónoma de México.

Valdivia, V. (2016). La Unión Demócrata Independiente (UDI): Un caso de conservadurismo modernizador en Chile. Nuevo mundo, mundos nuevos, Coloquios.

DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.68811

Vega, C. (2013). El Colectivo de Acciones de Arte y su resistencia artística contra la dictadura chilena (1979-1985). Revista Divergencia, 2(3), 37-48. Recuperado de: http://www.revistadivergencia.cl/wpcontent/uploads/2018/11/02_el_colectivo_de_acciones_de_arte.pdf

Venegas, H. (2009). Trayectoria del Partido Comunista de Chile. De la crisis de la Unidad Popular a la política de rebelión popular de masas. UNIVERSUM, 24(2), 262-293. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762009000200013

Ward, M. (2016). (Re)escribiendo la heteronormatividad en tiempos de Pinochet. Textos Híbridos, 5, 128-155.

DOI: 10.15691/textoshibridos.v5i1.65

Yeguas del Apocalipsis. (2018). Yeguas del Apocalipsis. Recuperado de: http://www.yeguasdelapocalipsis.cl/biografia/

Downloads

Published

2021-11-16

How to Cite

Allende Pino, C. (2021). Representations of the social movement against the Chilean dictatorship in Tengo Miedo Torero. Árboles Y Rizomas, 3(2), 85-103. https://doi.org/10.35588/ayr.v3i2.5043