Effect of commitment to the community on variables of organizational behavior in educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/pfhgbg92

Keywords:

Community Engagement, Organizational Engagement, Job Satisfaction, Mental Stress, Quality of Work Life

Abstract

The objective of this study is to analyze the effect of commitment to the community on the community in which the school establishment is inserted, on the organizational commitment, job satisfaction and job stress, in educational institutions. The database, is made up of 140 observations, Cronbach's Alpha was used in the reliability analysis and structural equation analysis was applied. The results are presented in an adjusted model, where it is observed that the workers in the sample, when carrying out more activities for the benefit of the community, have a greater perception of job satisfaction, greater organizational commitment and a decrease in their stress levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Margarita Chiang Vega, Universidad del Bío-Bío

    Doctora en Recursos Humanos. Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad del Bío-Bío. Concepción, Chile.

  • Celia Perine Figueroa, Universidad del Bío-Bío

    Magíster en Gestión de Empresas. Universidad del Bío-Bío. Chile.

  • María José Rivera Cerda, Universidad del Bío-Bío

    Magíster en Gestión de Empresas. Universidad del Bío-Bío. Chile.

References

Acción Empresarial (2003). El ABC de la Responsabilidad Social Empresarial en Chile y el mundo. https://bit.ly/3phphJv

Acción Empresas (2017). Inversión Social Estratégica y Productividad: Una relación a fomentar. https://bit.ly/3AQoelG

Aguado Martín, J., Bátiz Cano, A., y Quintana Pérez, S. (2013). El estrés en personal sanitario hospitalario: estado actual. Medicina y Seguridad del Trabajo, 59(231), 259-275. https://dx.doi.org/10.4321/S0465-546X2013000200006

Aldape, A., Pedrozo, J., Castillo, V., y Moguel, M. (2011). Liderazgo y satisfacción en el trabajo. ¿Vale la pena estudiarlos? Revista de Economía, Finanzas y Negocios, 1(2), 35-42.

Allen, D.G., y Shanock, L. R. (2013). Perceived organizational support and embeddedness as key mechanisms connecting socialization tactics to commitment and turnover among new employees. Journal of Organizational Behavior, 34, 350–369. https://doi.org/10.1002/job.1805

Arias Herrera, H. (2003). Estudio de las Comunidades. Comunicación y Comunidad: La Habana, Cuba, Editorial Félix Varela.

Barattucci, Y. (2011). Estrés y Alimentación [tesis]. Buenos Aires: Universidad Fasta. https://bit.ly/3aIJxLw

Boyd, N., Nowell, B., Yang, Z. y Hano, M. (2018). Sense of Community, Sense of Community Responsibility, and Public Service Motivation as Predictors of Employee Well-Being and Engagement in Public Service Organizations. American Review of Public Administration, 48(5), 428-443. DOI: 10.1177/0275074017692875

Barroso Tanoira, F. (2008). La responsabilidad social empresarial: Un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, Yucatán. Contaduría y administración, (226), 73-91. https://bit.ly/3lWZxjz

Cernas Ortiz, D., Mercado Salgado, P., y Davis, M. (2018). Perspectiva futura de tiempo, satisfacción laboral y compromiso organizacional: efecto mediador de la autoeficacia, la esperanza y la vitalidad. Journal of Work and Organizational Psychology, 34, 1-9. https://bit.ly/2Z7RB66

Chandía Vásquez, F., Vidal Grandon, K., y Chiang Vega, M. (2016). Relación Entre Estrés Laboral y Adherencia a la Dieta Mediterránea (DM) en Funcionarios de una Institución de Educación Superior, Chile. Ciencia & Trabajo, 18(55), 58-67. https://bit.ly/3FWyFI3

Chiang Vega, M., Gómez Fuentealba, N., y Salazar Botello, C. (2014). Satisfacción Laboral y estilos de liderazgo en instituciones públicas y privadas de educación en Chile. Cuadernos de Administración, 30(52), 65-74. https://bit.ly/3AT372d

Chiang Vega, M., Salazar Botello, C., Gómez Fuentealba, N., y Martín Rodrigo, M. (2014). Estilo de liderazgo y creencias Organizacionales en la satisfacción laboral de la administración pública de Chile. Revista cuatrimestral de las Facultades de Derecho y Ciencias Económicas y Empresariales, (93), 103-122. https://bit.ly/3FTgl2F

Chiang Vega, M., Gómez Fuentealba, N., y Wackerling Patiño, L. (2016). Compromiso Organizacional del Funcionario Municipal Rural de la Provincia de Ñuble, Chile. Ciencia & Trabajo, 18(56), 134-138. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000200010.

Durán, M. (2010). Bienestar Psicológico: El estrés y la calidad de vida en el contexto laboral. Revista Nacional de Administración, 1(1), 71-84. https://doi.org/10.22458/rna.v1i1.285

Edel Navarro, R., García Santillán, A., y Casiano Bustamante, R. (2007). Clima y Compromiso Organizacional. México: Finanzas, Contaduría y Administración. https://bit.ly/3AQ0IFx

Hellriegel D., Slocum, J., y Woodman R. (1999). Comportamiento organizacional. México: International Thomson Editores.

Johnson, J. y Hall, E. (1988). Job Strain, Work place social support and cardiovascular disease: a cross-sectional study of a random simple of the Swedish working population. American Journal of Public Health, (78), 1336-1342. DOI: 10.2105/ajph.78.10.1336

Karasek, R. (1979). Job demands, job decission latitude and mental strain: implications for job re-design. Admins Science Quarterly, 24(2), 285-308. https://doi.org/10.2307/2392498

Kokkinos, C.M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers, British Journal of Educational Psychology, 77, 229-243. DOI: 10.1348/000709905X90344

Krause, K., Severino, P., y Chiang Vega, M. (2019; sin publicar). Desarrollo estructura de cuestionario de compromiso con la comunidad.

Locke, E. (1976). “The nature and causes of job satisfaction”, in Dunnette, M.D. (Ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Rand McNally, Chicago, IL, 1297-349.

Manzano Diaz, A. (2019). Compromiso organizacional y sentido de pertenencia en docentes: un estudio en una institución educativa pública y privada de Quito-Ecuador. Res non verba revista científica, 9(2), 1-17, DOI:10.21855/resnonverba.v9i2.220

Martínez Fuentes, M., Campbell, L., Muñoz Morales, N., y Moyano Arcos, G. (2023) La gestión pedagógica y el compromiso organizacional: una relación en conflicto. Investigación y Postgrado, 38(1), 67-91.

Mehech Vargas, C., Cordero Unghiatti, A., y Gómez Rabagliati, T. (2016). Medición del compromiso laboral y su impacto en los resultados de la empresa, Seminario de Titulación, Universidad de Chile, 1-91, Santiago, Chile https://bit.ly/3lM4V8W

Meyer, J. P., y Allen, N. J. (1991). A three component conceptualization of organizational commitment. Human Resources Manager Review, 1(1), 61-89.

Organización Mundial de la Salud (2007). Sensibilizando sobre el Estrés Laboral en los Países en Desarrollo, un riesgo moderno en un ambiente de trabajo tradicional. Suiza: Ediciones de la OMS. https://bit.ly/3BSZQ4a

Pedraza Melo, N. (2020). El clima y la satisfacción laboral del capital humano: factores diferenciados en organizaciones públicas y privadas. Innovar, 30(76), 9-24. https://doi.org/10.15446/innovar.v30n76.85191.

Pedraza Melo, N. (2020). Satisfacción laboral y compromiso organizacional del capital humano en el desempeño en instituciones de educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.595

Porter, L. W. (1962). Job attitudes in management: I. Perceived deficiencies in need fulfillment as a function of job level. Journal of Applied Psychology, 46(6), 375–384. https://doi.org/10.1037/h0047808

Quirós, D. (2019). Percepción de profesionales en administración sobre algunas variables organizacionales como potenciales generadores de estrés laboral. Revista Nacional de Administración, 10(1), 29-45. https://doi.org/10.22458/rna.v10i1.2469

Robbins, S. P., y Judge, T. A. (2013). Comportamiento organizacional. Decimoquinta edición. México: Pearson Education. ISBN: 978-607-32-1980-8.

Rodrigues, L., Lago, E., Landim Almeida, C., Ribeiro, I., y Mesquita, G. (2020). Estrés y depresión en docentes de una institución pública de enseñanza. Enfermería Global, 19(57), 209-242. Epub 16 de marzo de 2020.https://dx.doi.org/eglobal.19.1.383201

Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., González Fernández-Larrea, M., y Mirabal González, Y (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. Cooperativismo y Desarrollo, 8(1), 147-159. https://bit.ly/2Z2pJQY

Rosas, J. (2010). Estudio del área de compromiso con la comunidad: Medición, relación y efecto con el plan manejo frente a emergencias ESSBIO S.A y su respuesta ante el terremoto. Tesis para optar al título de Ingeniero Comercial, Universidad del Bío Bío, Concepción, Chile.

Salmela-Aro, K., Hietajarvi, L. y Lonka, K. (2019). Burnout and work engagement among teachers, Frontiers in Psychology, 10. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02254

Selye, H. (1960). La tensión en la vida. Buenos Aires: Compañía General Fabril Editora S.A. https://bit.ly/3pbNj8t

UNESCO (2020). Compromiso de las instituciones de educación superior con la comunidad, Respuesta del ámbito educativo de la UNESCO al COVID-19: notas temáticas del Sector de Educación, 5.3 [56] https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374128_spa

Downloads

Published

2023-12-01

Issue

Section

People Management

How to Cite

Effect of commitment to the community on variables of organizational behavior in educational institutions. (2023). People and Technology Management Journal, 16(48), 19. https://doi.org/10.35588/pfhgbg92