Proposal for a Knowledge Management Model for Cementos Argos Company’s Research and Development area
DOI:
https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5479Keywords:
Knowledge Management, Development and Research, Knowledge Management ModelsAbstract
This paper presents a proposal for a model of Knowledge Management (KM) that adapts to the characteristics of the area of R & D in Argos and allows execute research projects with a positive impact for the organization, from the generation of new knowledge until the transfer to operations, positively affecting indicators such as the life cycle of projects and consequently optimizing the development times of new products that are directly related to sustainability This proposal is a result of the study of relevant models, knowledge of the characteristics from R&D and theoretical validation by academic and professional R & D Argos. The proposed model seeks to identify, capture - create, transform and transfer the required and acquired knowledge from research projects so that affect the performance indicators in the area and consequently the company.
Downloads
References
Argos. (2013). Proyecto Educativo. Medellín: Argos.
Ariza, A. L., Castro, J. P., & Roncallo, M. (2004). Diagnóstico de la gestión de conocimiento en una empresa grande de Barranquilla (Colombia). Una actividad de vinculación cooperativa universidad - sector productivo. Ingeniería y Desarrollo, núm. 16, Universidad del Norte, 70-103.
Barragán Ocaña, A. (2009). Aproximación a una taxonomía de modelos de gestión del conocimiento. Intangible Capital, 65-101.
Boisot. (1987). Information and Organizations: The Manager as Anthropologist. Fontana/Collins, London.
Davenport, & Prusak. (1998). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press, 61-62.
F.M Ross Amrbrecht.Jr, R. B. (2001). Knowledge Management in Research and Development. Research Technology Management, 28-48.
Frid, R. (2003). A Common KM Framework For The Government Of Canada: Frid Framework For Enterprise Knowledge Management. Ontario: Canadian Institute ok Knowledge Management.
Galvis Pérez, J. A. (2009). Mapas de conocimiento como una herramienta de apoyo para la Gestión de Conocimiento. Interactic, 4-15.
Gómez, A. F. (2013). Modelo de Gestión del Conocimiento para el Departamento de Organización y Sistemas de la Universidad de Antioquia. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
Gómez, D. R. (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. Educar , 25-39.
Marc H. Meyer, T. J. (2012). Preserving the integrity of knowledge and information in I&D. Kelley School Business, 51-61.
Martínez & Ruiz. (2004). Los procesos de creación del conocimiento: el aprendizaje y la espiral de conversión del conocimiento. XVI Congreso Nacional de AEDEM.
Medina García, V. H. (2005). Modelo Organizacional y Tecnológico de Gestión del Conocimiento en la Universidad. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Mehralian, G., Rasekh, H. R., Akhavan, P., & Ghatari, A. R. (2013). Prioritization of intellectual capital indicators in knowledge-based industries: Evidence from pharmaceutical industry. International Journal of Information Management 33, 209– 216.
Nonaka, I. a. (1999). The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics. Oxford: Oxford University Press.
OCDE. (2002). Manual de Frascati. FECYT. Fundación Española Ciencia y Tecnología.
Parra Mesa, I. (2009). El alquimista. Medellín: Universidad Eafit.
Pérez, J. G. (2009). Mapas de conocimiento como una herramienta de apoyo para la Gestión de Conocimiento. Interactic, 2-15.
Pinzón Quintero, C. (2009). Análisis de los procesos de Gestión de Conocimiento en Centros de Desarrollo Tecnológico Agrícola Colombiano y propuesta para su fortalecimiento. Bogotá: Universidad Nacional.
ProMéxico. (2011). Mapa de ruta de diseño,ingeniería y manufactura avanzada. Ciudad de México: ProMéxico.
Sierra, R. D. (2014). Propuesta de un modelo de Gestión de Conocimiento en la era digital. Medellín: UPB.
Skyrme, D.J. and Amidon, D.M. (1998). `New measures of success'' (Vol. 19). (T. J. Strategy, Ed.) The Journal of Business Strategy.