South-South University Cooperation: a New Form of Collaboration between Latin America and Africa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/e6yxze89

Keywords:

La cooperación, Sur-Sur, Universidad, África, América Latina.

Abstract

Traditionally, Latin American and African universities cooperated asymmetrically with a (North-South) approach. This article is a work prepared according to a clear objective, which is to examine South-South university cooperation, with a sense of horizontality, rationality and co-responsibility that encourages openness and sharing. For this we have taken as a case study the collaboration of the International Higher Institute of Tourism of Tangier (ISITT) with the Santo Tomas University of Chile (UST) and the Santo Tomas Technical Institute. This example constitutes a successful model of cooperation between African and Latin American university institutions. Our research focuses on exposing how this collaboration has been carried out, what benefits it has brought to both parties and how it has contributed to the development and internationalization of higher education in both countries.

Author Biography

  • Abdelhak Hiri, International Higher Institute of Tourism of Tangier

    B.A. and M.A. in Hispanic Culture and Communication, Faculty of Arts and Human Sciences of Tetouan. PhD in Hispanic Language and Literature from the University Hassan II-Casablanca.

References

AGCID. (2021). Estudio de la cooperación triangular chilena gestionada por AGCID 2021. Agencia Chilena de Cooperación Internacional, AGCI.

Aiboud Benchekroun, Bouchra. (2018). La coopération Sud-Sud entre le Maroc et ses partenaires africains: Etat des lieux et leviers de développement. Public & Nonprofit Management Review, 3(1).

Álvarez Alonso, C. (2015). Las universidades como agentes de cooperación al desarrollo y la acción estatal en la internacionalización de la educación superior. La diplomacia universitaria [Tesis de doctorado inédita]. España: Universidad Pablo de Olavide. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=74138

Berkman, P. A. (2019). Evolution of Science Diplomacy and Its Local-Global Applications. European Foreign Affairs Review, 24, 63–80. https://doi.org/10.54648/eerr2019019

Carabaza Bravo, J. & Essawy, M. (1999). El saber en Al-Andalus: textos y estudios, II (Vol. 2). España: Universidad de Sevilla.

Dias, R. (2011). Paradiplomacia y turismo en las redes de ciudades del Mercosur. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(1), 1408-1430. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5294941.pdf

DIRECON. (febrero de 2019). Ficha país: Chile-Marruecos. Recuperado de http://bcn.cl/2b3et

El Houdaïgui, R. (2003). La politique étrangère sous le règne de Hassan II: acteurs, enjeux et processus décisionnels. France: Editions L’Harmattan.

Embajada de Chile en Marruecos. (5 de enero de 2018). Acuerdos y tratados bilaterales. Recuperado de http://bcn.cl/23a36

Fernández Vítores, D. (2014). La lengua española en Marruecos. Rabat: Embajada de España — Instituto de Estudios Hispano-Lusos — Biblioteca Digital AECID.

Fuentes, M. & Boto G. (31 de mayo de 2020). ¿Hacia una Universidad virtual? Ctxt. Contexto y Acción. https://bit.ly/3MOyiTe

García, D.H., Jiménez, P., & Zapata, M.G. (2018). La Paradiplomacia Universitaria: La internacionalización de la educación superior en América. Revista Política, Globalidad y Ciudadanía, 4(8), 37-48. https://doi.org/10.29105/pgc4.8-3

Höne, K. (11 de marzo de 2015). What is Diplomacy? Towards Education Diplomacy? Diplo. https://www.diplomacy.edu/blog/what-diplomacy-towards-education-diplomacy/

Koubi, F. (2021). La diplomatie culturelle, cadre théorique et analytique du cas marocain. Revue Droit et Société, 1(3), 73-89. Recuperado de https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1387719.pdf

Krainer, A. (2023). Diálogo intercultural en la educación superior en Ecuador. Ecuador: FLACSO.

Lechini, G. (2014). América Latina y África. Entre la solidaridad sur-sur y los propios intereses. Estud. int., 46 (179). http://dx.doi.org/10.5354/0719-3769.2014.35468

Messari, M. L. (22-28 de octubre de 2003). Los Judíos Marroquíes de Brasil. Le Matin du Sahara et du Maghreb.

Ojeda Medina, T. (2018) Releyendo el Plan de Acción de Buenos Aires. Revista Española de desarrollo y cooperación, 43, 23-35.

Perrotta, A. D. (2016). La internacionalización de la universidad. Debates globales, acciones regionales. Buenos Aires: Ediciones UNGS.

PIFCSS. (2014). Cronología e Historia de la cooperación Sur-Sur. Un aporte desde Iberoamérica, documento de trabajo no. 5. Santiago de Chile: Programa Iberoamericano para el Fortalecimiento de la Cooperación Sur-Sur. https://cooperacionsursur.org/wp-content/uploads/2020/05/17-DT05-Crono_SurSur_2014.pdf

PNUD. (2009). Mejorar la cooperación Sur-Sur y triangular. Estudio de la situación actual y de las buenas prácticas adoptadas en las políticas, las instituciones y la operación de la CSS y triangular. PNUD.

Rosas Moscoso, S. (2014). “50 años de relaciones diplomáticas” en Marruecos y El Perú, Medio Siglo de Amistad y de Cooperación. Rabat: Publicaciones del Instituto de Estudios Hispano-Lusos.

Sebastián, J. (2004). Cooperación e Internacionalización de las Universidades. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Sebastián, J. (21 de octubre de 2015). ¿Internacionalizarse o morir? UNICEN. https://www.unicen.edu.ar/content/%C2%BFinternacionalizarse-o-morir

Salazar, D. & Cao, A. M. (2022). La “Diplomacia del Conocimiento”: Respuesta a los desafíos de la internacionalización de las IES. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 854-876. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.457

Vagni, J. J. (2008). Marruecos, Una Puerta Hacia el Mundo Árabe y Africano. Argentina: Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba. https://estudiosafricanos.cea.unc.edu.ar/publicaciones/coleccion-africa/marruecos-una-puerta-hacia-el-mundo-arabe-y-africano/

Vera Valdés, J. (2010). Cooperación interuniversitaria. Una visión desde América Latina y el Caribe. Revista Universidades, 47, 46-50. http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/615/577

Downloads

Published

2024-07-30

How to Cite

South-South University Cooperation: a New Form of Collaboration between Latin America and Africa. (2024). Palimpsesto, 14(24), 78-93. https://doi.org/10.35588/e6yxze89