The Andean Aesthetic of the Textile and the Darning Procedure in Cuando Sara Chura despierte
DOI:
https://doi.org/10.35588/pa.v13i22.6090Keywords:
Andean aesthetic, aesthetics of reception, decolonial social criticism, autonomy of art, Cuando Sara Chura despierteAbstract
From a critical perspective of the autonomy of art, in this paper we will outline the main aesthetic categories of pre-Hispanic Andean philosophy. We will base our study on anthropological studies, but we will also contrast, our object of study with the Western aesthetics of reception represented in our scheme by Jauss in his Small Apology for The Aesthetic Experience (1972). In this double procedure, we will focus on the figure of the textile for its condition of being a central cultural product of the people in the Andes. We will see, that the textile condenses several categories of the andean aesthetics. Once we establish this aproach, we will proceed to highlight the features of the Andean aesthetic that we find in the novel Cuando Sara Chura despierte (2003) by the Bolivian Juan Pablo Piñeiro. Here we will defend that the narrative construction of Piñeiro has a simile with the construction of a textile. We are interested in highlighting how in the literary production to which we refer, both the pre-Hispanic Andean aesthetic and the figure of the textile catalyze sensitive possibilities in their reception, operating in them a decolonial social criticism, which must be rescued.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Los autores publicados en Palimpsesto aceptan las condiciones de publicación, distribución, preservación y uso de contenidos contemplados por esta revista a través de la licencia Creative Commons BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ que permite compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría original y publicación inicial en esta revista
- Los autores pueden hacer uso sin restricciones de su producción, cumpliendo siempre con lo exigido por la dicha licencia: citar la edición respectiva de esta revista como fuente original.
- Palimpsesto acoge y promueve el cumplimiento de acceso abierto sin ningún tipo de condición o restricción a los textos y datos dados a conocer por ella. Palimpsesto hace suya todas las declaraciones internacionales que favorecen el acceso abierto (Open Access), tales como las de Budapest, Berlín, Bethesda, entre otras.
- Como política de retribución, los autores, cuyos artículos hayan sido aceptados y publicados en PALIMPSESTO, aceptan formar parte del comité de revisores de nuestra revista.
- El autor/a, una vez enviado el artículo, acepta las condiciones de difusión de esta revista explicadas en este apartado.