Pablo de Rokha and Madre España: the zenith of social and political commitment in “Imprecación a la bestia fascista”

Authors

  • Ana María Cristi Universidad de Playa Ancha

DOI:

https://doi.org/10.35588/y1qtyf88

Keywords:

Pablo de Rokha, Spanish Civil War, Social poetry, Imprecated word, Political, commitment

Abstract

The Spanish Civil War is considered one of the most important war conflicts occurred in the twentieth century. The internal struggle that arose between democrats and nationalists managed to influence arts and literature in much parts of the world, being Chile one of those countries where the event marked a new future in literary production at the time. This article focuses on the rise of the social poetry of Pablo de Rokha. From the beginning till the end De Rokha was recognise all over the country for his social commitment. In this line, the following effort aims to examine the process that underlies the advent of the compromised poetry of Pablo de Rokha, with the purpose of situating and proposing "the imprecated word" as the aesthetic component that stands out in the book Madre España (1937) and in the subsequent evolution of the Rokhian work.

References

Aguilar, M. (1998) “El proceso creativo de la Generación del 38”. Revista Simpson 7/ Sociedad de Escritores de Chile. 23-35 páginas.

Alone (1933) Panorama de la literatura chilena durante el siglo XX. Santiago, Chile: Nascimiento.

Anguita, E. (2002). Páginas de la memoria/ Eduardo Anguita. Santiago, Chile: RIL editores.

Aznar, M. (2010) República Literaria y Revolución (1920-1939). Sevilla, España: Renacimiento.

Banderas, F. (1987) “La épica social americana” Revista separata (14). 1-26.

Barchino, M. (2011) “La vanguardia chilena, de la provocación a la revolución”. En Manuel Fuentes y Paco Tovar (Ed) A través de la vanguardia hispanoamericana. Tarragona, España: URV, 79-84.

_______ (2013) Chile y la guerra civil española. Madrid, España: Calambur.

Castro, E. (1986) Versos para Federico Lorca como tema poético. Murcia, España: Universidad de Murcia.

Curet, J. (2015) Pablo de Rokha: Vanguardia y Geocrítica, La poesía de U (1926) y Carta Magna de América (1949). (Tesis doctoral) Universidad de Salamanca, Salamanca, España.

Délano, L. y Palacios, E. (1962) Antología de la poesía social de Chile. Santiago, Chile: Austral.

De Rokha, P. (1999) Obras inéditas. Santiago, Chile: LOM.

________ (2011) El amigo piedra. Autobiografía. Santiago, Chile: Editorial Multitud.

________ (2015) Antología de las obras completas de Pablo de Rokha; selección, notas, edición e introducción de Alejandro Lavquén. Santiago, Chile: Pehuén.

________ (2016) Pablo de Rokha. Antología rokhiana. (ed) Miguel Naranjo. Santiago, Chile: Tácitas.

Entrevista a Pablo de Rokha (7 de enero de 1968) La nación. P. 7. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/283036067/La-epica-social-americana.

De Undurraga, A. (1945) El arte poética de Pablo de Rokha. Santiago, Chile: Nascimiento.

Gracia, J. y Ródenas, D. (2011): Historia de la literatura española 7. Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010, Madrid, España: Crítica.

Montes, H. y Orlandi, J. (1969) Historia de la literatura chilena. Santiago, Chile: Zig-Zag.

Nómez, N. (1988) Pablo de Rokha, una escritura en movimiento. Santiago, Chile: Documentas.

_______ (1991) Pablo de Rokha: historia, utopía y producción literaria. Ottawa, Canadá: Girol books, Inc.

_______ (2013) Escrito en Rokha. Antología poética de Pablo de Rokha. Talca, Chile: Universidad de Talca.

Quiñones, G. (1973) Poesía combatiente: (Grandes poetas del siglo XX). Santiago, Chile: Quimantú.

Sepúlveda, F. (1970) “Pablo de Rokha, una forma poética.” Aisthesis. Revista chilena de investigaciones estética. (5) La poesía y sus problemas en Chile, 147-171.

Silva Castro, R. (1961) Panorama literario de Chile. Santiago, Chile: Universitaria.

Soto, H. (1996) Antología de la solidaridad chilena. España: 1936. Santiago, Chile: LOM.

Downloads

Published

2018-09-29

How to Cite

Pablo de Rokha and Madre España: the zenith of social and political commitment in “Imprecación a la bestia fascista”. (2018). Palimpsesto, 8(14), 13-25. https://doi.org/10.35588/y1qtyf88