A Radiophonic Modernity. Technology, Sound and Communication in Chile at beginning of XXth Century
Keywords:
Radio, listening, modernization.Abstract
In the first decades of twenty-century, changes in ideology of pregress and new development of mass culture, are both process wich determine the transnational knowledge of modernity and contemporary meanings of technology. Radio, as aural comunication device through electrics waves, involve the arrival of sound in arrangement of time and daily life, as well as his ability for change the meanings of space and distance. These new properties of technology were assimilated, interpreted and disseminated through the translation of radiophonic technics in several discourse about sound and communication in the modern press.References
ARNHEIM, Rudolf. 1980. Estética radiofónica. Barcelona, Gustivo Gilli.
BURKE, Peter y Asa BRIGGS. 2002. De Gutenberg a Internet: una historia social de los medios de comunicación. Madrid: Santillana.
EHRICK, Christine. 2010. “Savage Dissonance. Gender, Voice and Women’s Radio Speech in Argentina, 1930-1945”. en Sound in the Age of Mechanical reproduction. David Suisman y Susan Strasser (eds), 69-91. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
GALLO, Rubén. 2005. Mexican Modernity: The Avant-Garde and Technological Revolution.Cambridge: MIT Press.
GONZÁLEZ, Juan Pablo y Claudio ROLLE. 2005. Historia social de la música popular enChile, 1890-1950. Santiago: Universidad Católica.
GUTIÉRREZ, Paulina y Giselle MUNIZAGA. 1983. Radio y cultura popular de masas. Santiago: Ceneca.
HARTLEY, John. “Radiocracy: Sound and Citizenship”, en International Journal of Culural Studies Vol. 3, No. 2 (2000):153-159.
KAHN, Douglas. 2001. Noise, Water, Meat. A History of Sound in the Arts. MIT.
KRACAUER, Sigfried. 1995. The Mass Ornament. Weimar Essays. Cambridge: Harvard University Press.
LACEY, Kate. “Towards a Periodization of Listening. Radio and Modern Life”, en International Journal of Cultural Studies, Vol. 3, No.2 (2000): 279-288.
LASAGNI, María Cristina; Paula EDWARDS y Josiane BONNEFOY. 1985. La radio en Chile:historia, modelos, perspectivas. Santiago: CENECA.
LEPPERT, Richard, “Music ‘Pushed to the Edge of Existence (Adorno, Listening and the Question of Hope)”, en Cultural Critique No 60 (2005): 92-133.
MARTIN-BARBERO, Jesús. 1987. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gilli.
MATALLANA, Andrea. 2006. ‘Locos por la radio’. Una historia social de la radiofonía en la Argentina, 1923-1947. Buenos Aires: Prometeo.
MILLAS, Hernán. 1993. Habrase visto. Santiago: Ed. Andrés Bello.
JAVIER OSORIO, UNA MODERNIDAD RADIOFONICA.
MOREL, Consuelo; Isabel ZEGERS e Ignacio VICUÑA. 1975[¿]. Historia de la radio en Chile. Tomos I y II. Santiago, EAC.
OCHOA, Ana María. “El sonido y el largo siglo XX”, Número No. 51 (1993). En: http://www.revistanumero.com/51/sonido.html [13/10/2011]
OSSANDÓN, Carlos y Eduardo Santa Cruz. 2005. El estallido de las formas. Chile en los albores de la cultura de masas. Santiago: LOM ediciones.
PAREDES Q., Ricardo. 2011. Explorando los primeros tiempos de la radio en Chile, 1922-1944. Tesis para optar al grado de Doctor en Historia, Universidad de Chile. Ver:http://www.cuandochileeraradio.cl/
PATNODE, Randall. “What These People Need id Radio: New Technologies, The Press and Otherness in 1920’s America”, en Technology and Culture Vol. 42, No2 (2003): 285-305.
RINKE, Stefan. 2009. “Las torres de Babel del siglo XX: cambio urbano, cultura de masas y noteamericanización en Chile, 1918-1931”, en Ampliando miradas. Chile y su historia en un tiempo global. Purcell, Fernando y Riquelme, Fernando (eds.), 159- 193. Santiago: RIL y
Universidad Católica.
RINKE, Stefan. 2002. Cultura de masas: reforma y nacionalismo en Chile. 1910-1930. Santiago:
Dibam. PURCELL, Fernando y RIQUELME, Fernando (eds.),
SARLO, Beatriz. 2004. La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires: Nueva Visión.
STERNE, Jonathan. “A Machine To Hear for Them: On the Very Possibility of Sound’s Reproduction”, en Cultural Studies Vol.15, No2 (2001): 259-294.
SUBERCASEAUX, Bernardo. 2007. Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Tomo IV Nacionalismo y cultura. Santiago: Editorial Universitaria.
THOMPSON, Emily. 2004. The Soundscapes of Modernity. Architectural Acoustic and the Culture of Listening in America, 1900-1933. Cambridge: MIT Press.
WEBER, Heike. “Head Cocoons: A Sensory-Social History of Earphone Use in West Germany, 1950-2010”, en Sense and Society Vol. 5, No 3 (2010): 339-363.
WINOCUR, Rosalía. 2002. Ciudadanos mediáticos. La construcción de lo público en la radio. Barcelona, Gedisa.
Downloads
Issue
Section
License
- Los autores publicados en Palimpsesto aceptan las condiciones de publicación, distribución, preservación y uso de contenidos contemplados por esta revista a través de la licencia Creative Commons BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ que permite compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría original y publicación inicial en esta revista
- Los autores pueden hacer uso sin restricciones de su producción, cumpliendo siempre con lo exigido por la dicha licencia: citar la edición respectiva de esta revista como fuente original.
- Palimpsesto acoge y promueve el cumplimiento de acceso abierto sin ningún tipo de condición o restricción a los textos y datos dados a conocer por ella. Palimpsesto hace suya todas las declaraciones internacionales que favorecen el acceso abierto (Open Access), tales como las de Budapest, Berlín, Bethesda, entre otras.
- Como política de retribución, los autores, cuyos artículos hayan sido aceptados y publicados en PALIMPSESTO, aceptan formar parte del comité de revisores de nuestra revista.
- El autor/a, una vez enviado el artículo, acepta las condiciones de difusión de esta revista explicadas en este apartado.