A Radiophonic Modernity. Technology, Sound and Communication in Chile at beginning of XXth Century

Authors

  • Javier Osorio Universidad Alberto Hurtado

Keywords:

Radio, listening, modernization.

Abstract

In the first decades of twenty-century, changes in ideology of pregress and new development of mass culture, are both process wich determine the transnational knowledge of modernity and contemporary meanings of technology. Radio, as aural comunication device through electrics waves, involve the arrival of sound in arrangement of time and daily life, as well as his ability for change the meanings of space and distance. These new properties of technology were assimilated, interpreted and disseminated through the translation of radiophonic technics in several discourse about sound and communication in the modern press.

References

ARNHEIM, Rudolf. 1980. Estética radiofónica. Barcelona, Gustivo Gilli.

BURKE, Peter y Asa BRIGGS. 2002. De Gutenberg a Internet: una historia social de los medios de comunicación. Madrid: Santillana.

EHRICK, Christine. 2010. “Savage Dissonance. Gender, Voice and Women’s Radio Speech in Argentina, 1930-1945”. en Sound in the Age of Mechanical reproduction. David Suisman y Susan Strasser (eds), 69-91. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

GALLO, Rubén. 2005. Mexican Modernity: The Avant-Garde and Technological Revolution.Cambridge: MIT Press.

GONZÁLEZ, Juan Pablo y Claudio ROLLE. 2005. Historia social de la música popular enChile, 1890-1950. Santiago: Universidad Católica.

GUTIÉRREZ, Paulina y Giselle MUNIZAGA. 1983. Radio y cultura popular de masas. Santiago: Ceneca.

HARTLEY, John. “Radiocracy: Sound and Citizenship”, en International Journal of Culural Studies Vol. 3, No. 2 (2000):153-159.

KAHN, Douglas. 2001. Noise, Water, Meat. A History of Sound in the Arts. MIT.

KRACAUER, Sigfried. 1995. The Mass Ornament. Weimar Essays. Cambridge: Harvard University Press.

LACEY, Kate. “Towards a Periodization of Listening. Radio and Modern Life”, en International Journal of Cultural Studies, Vol. 3, No.2 (2000): 279-288.

LASAGNI, María Cristina; Paula EDWARDS y Josiane BONNEFOY. 1985. La radio en Chile:historia, modelos, perspectivas. Santiago: CENECA.

LEPPERT, Richard, “Music ‘Pushed to the Edge of Existence (Adorno, Listening and the Question of Hope)”, en Cultural Critique No 60 (2005): 92-133.

MARTIN-BARBERO, Jesús. 1987. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gilli.

MATALLANA, Andrea. 2006. ‘Locos por la radio’. Una historia social de la radiofonía en la Argentina, 1923-1947. Buenos Aires: Prometeo.

MILLAS, Hernán. 1993. Habrase visto. Santiago: Ed. Andrés Bello.

JAVIER OSORIO, UNA MODERNIDAD RADIOFONICA.

MOREL, Consuelo; Isabel ZEGERS e Ignacio VICUÑA. 1975[¿]. Historia de la radio en Chile. Tomos I y II. Santiago, EAC.

OCHOA, Ana María. “El sonido y el largo siglo XX”, Número No. 51 (1993). En: http://www.revistanumero.com/51/sonido.html [13/10/2011]

OSSANDÓN, Carlos y Eduardo Santa Cruz. 2005. El estallido de las formas. Chile en los albores de la cultura de masas. Santiago: LOM ediciones.

PAREDES Q., Ricardo. 2011. Explorando los primeros tiempos de la radio en Chile, 1922-1944. Tesis para optar al grado de Doctor en Historia, Universidad de Chile. Ver:http://www.cuandochileeraradio.cl/

PATNODE, Randall. “What These People Need id Radio: New Technologies, The Press and Otherness in 1920’s America”, en Technology and Culture Vol. 42, No2 (2003): 285-305.

RINKE, Stefan. 2009. “Las torres de Babel del siglo XX: cambio urbano, cultura de masas y noteamericanización en Chile, 1918-1931”, en Ampliando miradas. Chile y su historia en un tiempo global. Purcell, Fernando y Riquelme, Fernando (eds.), 159- 193. Santiago: RIL y

Universidad Católica.

RINKE, Stefan. 2002. Cultura de masas: reforma y nacionalismo en Chile. 1910-1930. Santiago:

Dibam. PURCELL, Fernando y RIQUELME, Fernando (eds.),

SARLO, Beatriz. 2004. La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina. Buenos Aires: Nueva Visión.

STERNE, Jonathan. “A Machine To Hear for Them: On the Very Possibility of Sound’s Reproduction”, en Cultural Studies Vol.15, No2 (2001): 259-294.

SUBERCASEAUX, Bernardo. 2007. Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Tomo IV Nacionalismo y cultura. Santiago: Editorial Universitaria.

THOMPSON, Emily. 2004. The Soundscapes of Modernity. Architectural Acoustic and the Culture of Listening in America, 1900-1933. Cambridge: MIT Press.

WEBER, Heike. “Head Cocoons: A Sensory-Social History of Earphone Use in West Germany, 1950-2010”, en Sense and Society Vol. 5, No 3 (2010): 339-363.

WINOCUR, Rosalía. 2002. Ciudadanos mediáticos. La construcción de lo público en la radio. Barcelona, Gedisa.

Downloads

Issue

Section

Articles

How to Cite

A Radiophonic Modernity. Technology, Sound and Communication in Chile at beginning of XXth Century. (2016). Palimpsesto, 6(9), 15-26. https://revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/2838