Claudio Bertoni’s diary as testing ground for his work
DOI:
https://doi.org/10.35588/ayr.v2i2.4674Keywords:
Claudio Bertoni, personal diary, poetry, photographyAbstract
It is possible to use an autobiographical and literary reading for any work, but in the intimate diary the reality / creation dichotomy comes to the fore, which is why it is necessary to delve into this type of writing. In this article, I analyze two of Claudio Bertoni's intimate diaries published as books: Rápido, antes de llorar (2007) and ¿A quién matamos ahora? (2011). I try to show that both texts are the core of his work, as origin and testing ground of his artistic creation. From the study of writers' diaries, it is possible to not only extract biographical data but also know their aesthetic systems, their beliefs and their writing processes. The research methodology consists in defining and describing the characteristics of the diary as genre, and then analyzing the intimate diaries of the Chilean poet by identifying both examples of texts or poems that have been published from his diaries and frequent themes in his personal notebooks, his poetry and his visual work. For this last aspect of the analysis, I focus on the similarities between the practice of the intimate diary and photography in his books Chilenas (2009), Desnudos (2009) and Desgarraduras (2009).
Downloads
References
Barthes, R. (2017). La cámara lúcida nota sobre la fotografía. Provincia de Buenos Aires: Editorial Paidós Ibérica, S. A.
Bertoni, C. (1986). El cansador intrabajable (II). Santiago de Chile: Las Ediciones del Ornitorrinco.
------------- (1996). Ni yo. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio
------------- (2005). Harakiri. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
------------- (2009 a). Piden sangre por las puras. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
------------- (2009 b). Desgarraduras. Santiago de Chile: Quilombo Ediciones.
------------- (2009 c). Chilenas. Chile: Ocho Libros Editores.
------------- (2011). ¿A quién matamos ahora?, Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
------------- (2007). Rápido, antes de llorar, Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
-------------- (2013). Desnudos 1973-2008. Santiago: Ocho Libros Editores.
-------------- (2014). Antología (1973-2014). Santiago de Chile: Lumen.
-------------- (2018). The price of love. Santiago de Chile: Pequeño Dios Editores.
Campillo, A. (1992). El autor, la ficción, la verdad. Daimon Revista Internacional De Filosofía, 5, pp.25-46. Recuperado de: https://revistas.um.es/daimon/article/view/12311
Cueto, S. (2007-2008). Kafka y el arte diario. Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, BOLETIN/13-14, pp. 1-12. Recuperado de: https://www.yumpu.com/es/document/read/37760871/kafka-y-el-arte-diario-celargorg
Cussen, F., Escobar, D., Florit, A. y Joannon, C. (2017). Una conversación con Claudio Bertoni. Santiago de Chile: Overol.
De Man, P. (1991). La autobiografía como des-figuración. Anthropos: La autobiografía y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental, 29, pp. 13-118. Recuperado de:
https://ayciiunr.files.wordpress.com/2019/08/de-man-p-la-autobiografc3ada-como-desfiguracic3b3n.pdf
Díaz, G. (Ed). (2014). Claudio Bertoni Reloj no marques las horas, haz esta noche perpetua 1965-2014. Santiago de Chile: Ediciones de la cortina de humo.
Dubois, P. (2017). El golpe del corte. En: G. Indij y A. Silva (Ed.) CLIC! Fotografía y Estética (pp. 42-43). Buenos Aires, Argentina: la marca editorial.
Fariña, S. (2009). Ojo y tacto. En: C. Bertoni (2009). Desgarraduras (pp.8-11). Santiago de Chile: Quilombo Ediciones.
Ferrer, R. (2009). El deseo nos arroja fuera de nosotros. En: C. Bertoni (2009). Chilenas (pp. 5-12). Chile: Ocho Libros Editores.
Ginsberg, A. (2018). Allen Ginsberg. Ginsberg Esencial Poemas Canciones Ensayos Diarios Correspondencia Entrevistas Fotografías. Barcelona: Anagrama Compendium.
Gómez, A. y Parejo, N. (2004). La fotografía del pubis natural al pubis rasurado. Variaciones sobre una misma forma. En: Terceras Jornadas: II. Imagen y cultura. Universidad de Málaga. Recuperado de: https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/9008/fotografia_gomez_IC_2005.pdf
Jara, M. (2019). El diario de vida de Claudio Bertoni como campo de prueba de su obra (Tesis de Magíster). Universidad de Santiago de Chile, Chile.
Kafka, F. (2010). Kafka en primera persona. Selección de los diarios de vida de Franz Kafka. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul Endymion.
Luque, Á. (2016). El diario personal en la literatura: Teoría del diario literario. Castilla. Estudios de Literatura, Vol. 7, pp. 273-306. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/316086880
Millán, G. (2007). Veneno de escorpión diario de vida y de muerte. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
Montero, G. (2019). “Como encender la luz sobre una cosa sin ensuciarla”. La poética de los objetos de Claudio Bertoni. Cincinnati Romance Review, 46, pp. 72-88.
Morales, L. (2014). El diario íntimo en Chile. Chile: RIL editores.
Oyarzún, L. (2016). Diario de Oriente Unión Soviética, China e India. Valdivia, Chile: Editorial Universitaria.
Pizarnik, A. (2014). Diarios. Buenos Aires: Editorial Lumen, S.A.
Rosenberg, H. (2017). ¡Bogart ha muerto!. En: G. Indij y A. Silva (Ed.), CLIC! Fotografía y Estética (pp. 29-30). Buenos Aires: La marca editorial.
Steiner, G. (2007). Diez (posibles) razones para la tristeza del pensamiento. México: Centzontle Siruela.