Clause analysis in two narrative types written by elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/ayr.v2i2.4539

Keywords:

clause complexes, written production, syntactic development

Abstract

This article aims to compare both the type of clauses in narratives written by elementary school students and the degree of interdependency (parataxis and hypotaxis) and logico-semantic relations of clause complexes to identify the main changes observed as schooling progresses. The corpus consists of 180 texts produced by students of 3rd, 5th and 7th elementary levels under two writing conditions. Results indicate a significant predominance of clause complexes in the three elementary levels, with paratactic interdependency and logico-semantic relations of expansion conveyed by some circumstantial features and new information added through conjunctions. Nevertheless, an increased hypotactic relation pattern is observed. This pattern reaches significant levels when comparing texts written by 5th grade to 3rd grade students. It is concluded that students progressively advance by condensing information in the same syntagmatic structure. This means a qualitative change between 3rd and 5th elementary levels. In general, students write narratives which present actions as observable events, whose participants virtually do not talk neither reflect on their actions. However, there is an emerging trend to enrich their productions incorporating these aspects as they advance in schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aravena, S. (2011). El desarrollo narrativo a través de la adolescencia: estructura global de contenido y referencia personal. Signos 44 (77), 215-232. https://doi.org/10.4067/s0718-09342011000300002

Aravena, S. y Hugo, E. (2016). Desarrollo de la complejidad sintáctica en textos narrativos y explicativos escritos por estudiantes secundarios. Lenguas modernas 47, 9-40.

Bañales, G., Ahumada, S., Martínez, R., Martínez, M. y Messina, P. (2018). Investigaciones de la escritura en la Educación Básica en Chile: revisión de una década (2007-2016). RLA 56(1), 59-84.

https://doi.org/10.4067/s0718-48832018000100059

Beard, R., Myhill, D., Riley, J. and Nystrand, M. (2009). The Sage handbook of writing development. London: Sage.

Benitez, R. (2009). Análisis descriptivo de narraciones escritas por niños y niñas de tercer año básico. Literatura y Lingüística 20, 103-123. https://doi.org/10.29344/0717621x.20.1565

Bocaz, A. (1996). El paisaje de la conciencia en la producción de narraciones infantiles. Lenguas modernas 23, 49-70.

Christie, F. y Derewianka, B. (2010). School Discourse. London: Continuum.

Coloma, C. J., Peñaloza, C. y Reyes Fernández. (2007). Producción de oraciones complejas en niños de 8 y 10 años. RLA 45(1), 33-44. https://doi.org/10.4067/s0718-48832007000100003

Crespo, N., Alfaro, P. y Gongora. B. (2013). La medicioÌn de la sintaxis: evolucioÌn de un concepto. Onomázein 24(2), 155-172.

Crespo, N., Alvarado, C. y Meneses, A. (2012). Desarrollo sintáctico: una medición a partir de la diversidad clausular. Logos 23(1), 80-101.

Díaz Oyarce, C. (2019). La presencia de elementos de conexión en las producciones narrativas escritas en una muestra de escolares de Santiago de Chile. Signos 52(101), 736-758. https://doi.org/10.4067/s0718-09342019000300736

Eggins, S. (2013). An introduction to systemic functional linguistics. London: Bloomsbury.

Grabe, W. and Kaplan, R. (2014). Theory and practice of writing. New York: Longman.

Gutiérrez, R. M. (2008). El género manual en las disciplinas académicas: una caracterización desde el sistema de la obligación. Signos 41(67), 177-202. https://doi.org/10.4067/s0718-09342008000200007

Halliday, M.A.K. and Matthiessen, C. (1999). Construing experience through meaning: A language-based approach to cognition. London: Cassell.

Halliday, M.A.K. and Matthiessen, C. (2004). An introduction to functional grammar. London: Arnold.

Kellog, R. (2008). Training writing skill: a cognitive development perspective. Journal of Writing Research 1 (1), 1-26. DOI: 10.17239/jowr-2008.01.01.1

Koster, M., Tribushinina, E., de Jong, P. and van den Bergh, H. (2015). Teaching children to write: a meta-analysis of writing intervention research. Journal of Writing Research 7 (2), 299-324.

https://doi.org/10.17239/jowr-2015.07.02.2

Levon, E. (2010). Organizing and processing your data. The nuts and bolts of quantitative analyses. En L. Litosseliti (ed.), Research Methods in Linguistics (pp.68-92). London: Continuum.

López-Roldan, P. y Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantiativa. Barcelona: Universitat Autonóma de Barcelona.

Marinkovic, J. (2006). La escritura como proceso. Fundamentos y prácticas en el aula. Santiago: Frasis.

Martin, J., Mathiessen, C. and Painter, C. (1997). Working with functional grammar. London: Arnold.

Meneses, A. (2006). Leer y escribir en la escuela: representaciones discursivas de los diferentes agentes educativos en las áreas prioritarias del currículo escolar en NB3. Tesis para optar al grado de doctor en lingüística. Valparaíso: PUCV. https://doi.org/10.4067/s0718-09342008000200010

Meneses, A. (2008). Leer y escribir en una escuela chilena: representaciones discursivas de los diferentes agentes educativos en las áreas prioritarias del currículo escolar de NB3. Signos 41 (67), 257-278.

https://doi.org/10.4067/s0718-09342008000200010

Meneses, A., Ow, M. y Benitez, R. (2012). Complejidad sintáctica: ¿modalidad comunicativa o tipo textual? Estudio de casos de producciones textuales de estudiantes de 5° básico. Onomázein 25, 65-93.

Mineduc (2009). Informe de resultados de escritura 4° básico. Santiago: Mineduc.

Mineduc (2015). Informe de resultados de escritura 6° básico. Santiago: Mineduc.

Ow, M. y Alvarado, C. (2013). Niños que narran: aumento en la complejidad discursive y sintáctica durante la edad escolar. Literatura y Lingüística 28, 149-168. https://doi.org/10.29344/0717621x.28.71

Pinheiro, F. e de Freitas Rossi, T. (2008). A consciência metalingüística pragmática e sua relação com a produção escrita. RLA Revista de Lingüística Teórica y Aplicada 46(2), 29-51. https://doi.org/10.4067/s0718-48832008000200003

Rose, D. and Acevedo, C. (2017). Learning to write, Reading to Learn: background and development of genre-based literacy improvement projects in Australia. Lenguaje y textos 46, 7-18. DOI: 10.4995/lyt.2017.8688

Rose, D. and Martin, J. (2012). Learning to write, Reading to learn. Genre, knowledge and Pedagogy in the Sydney School. South Yorkshire: Equinox.

Rubio, M. (2016). Narraciones de escolares básicos: dos tareas de escritura. Literatura y Lingüística 34, 221-249.

https://doi.org/10.4067/s0716-58112016000200011

Rubio, M. (2019). Procesos experienciales en narraciones sobre situaciones cotidianas escritas por escolares básicos. Signos 52(99), 158-180. https://doi.org/10.4067/s0718-09342019000100158

Schleppegrell, M. (2004). The language os schooling. A Functional linguistic perspective. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Sotomayor, C., Lucchini, G., Bedwell, P., Biedma, M., Hernández, C. y Molina, D. (2013). Producción escrita en la Educación Básica: análisis de narraciones de alumnos de escuelas municipales de Chile. Onomázein 1(27), 53-77.

https://doi.org/10.4067/s0718-09342013000100005

Tomasello, M. (2003). Constructing a language. A usage-based language theory language acquisition. Massachusetts: Harvard University Press.

Thompson, G. (2014). Introducing functional. Grammar. London: Routledge

Downloads

Published

2020-12-19

How to Cite

Clause analysis in two narrative types written by elementary school students. (2020). Árboles Y Rizomas, 2(2), 69-87. https://doi.org/10.35588/ayr.v2i2.4539