The Fishermen’s Festival in the Port of Mar del Plata, Argentina. Between Traditions and Reinvented Identities
DOI:
https://doi.org/10.35588/rivar.v8i24.5190Keywords:
festivity, port, traditions, inmigration, ArgentineAbstract
The Fishermen’s Festival in the city of Mar del Plata (Argentina) weas originated towards the end of the 1920s, when Father Dutto, together with a group of fishermen, organized this festival without distinction of nationality. It was characterized by exhibiting a homogenizing tint that sought fellowship among immigrants as well as smoothing out some type of regional differences. In the present analysis, this festival is considered as a space in which the traditions and customs carried by the immigrants were reinvented and in which a mixture of both new and recreated traditions was generated.
Downloads
References
Argiroffo, B. y Etcharry, C. (1992). “Inmigración, redes sociales y movilidad ocupacional: italianos de Ginestra y Ripalimosani en Rosario, (1947-1958)”. Estudios Migratorios Latinoamericanos 21: 345-370.
Bernasconi, A. (1993). “Le associazioni italiane nel secondo dopoguerra: nuove funzioni per nuovi inmigrati?”. En Rosoli, G. (ed.). Identitá degli italiani in Argentina. Reti sociali, famiglia e lavoro. Roma, Studium: 319-340.
____. (1990). “Cofradías religiosas e identidad en la inmigración italiana en la Argentina”. Estudios Migratorios Latinoamericanos 14: 211-224.
Castro, M. (2001). “Entre la unidad y la diversidad: el barrio Puerto de Mar del Plata y las iniciativas sociales católicas entre las décadas de 1920 y 1940”. En Cacopardo, F. ¿Qué hacer con la extensión? Mar del Plata, ciudad y territorio, siglos XIX y XX. Buenos Aires, Alianza: 207-242.
Devoto, F. (1992). “La experiencia mutualistica italiana en la Argentina: un balance”. En Devoto, F. y Miguez, M. Asociacionismo, trabajo e identidad étnica. Buenos Aires, CEMLA-CSER-IEHS: 169-185.
____. (1985). “Participación y conflictos en las sociedades italianas de Socorros Mutuos”. En Devoto, F. y Rosoli, G. (comps.). La inmigración italiana en la Argentina. Buenos Aires, Biblos: 141-164.
Favero, B. (2011). “La conformación de una identidad en el barrio del Puerto de Mar del Plata a través de sus protagonistas: inmigración, iglesia y beneficencia”. Antíteses 4(7): 61-80. DOI https://doi.org/10.5433/1984-3356.2011v4n7p61
____. (2009). “Un aporte cultural e identitario del mezzogiorno: las fiestas patronales de Santa Maria della Scala y San Giorgio en el Puerto de Mar del Plata”. En Primeras Jornadas de religión y sociedad en la Argentina Contemporánea y países del Cono Sur. Buenos Aires.
Favero, B. y Portela, G. (2005). Más allá de la Avenida Cincuentenario: el barrio del Puerto, 1920-1960. Mar del Plata, Suárez.
Gandolfo, R. (1988). “Notas sobre la élite de una comunidad emigrada en cadena: el caso de los agnoneses”. Estudios Migratorios Latinoamericanos 8: 137-156.
Greco, F. (1992). Chicho Mazzacristo. Mar del Plata, edición de Fernando Greco.
Hobsbawm, E. y Ranger, T. (2002) La invención de la tradición. Barcelona, Crítica.
Lobato, M. (2005). Cuando las mujeres reinaban. Belleza, virtud y poder en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires, Biblos.
Mateo, J. (2005). “El arte de vivir con fe. Pesca, religión y religiosidad en el Puerto de Mar del Plata (1920-1950)”. En Álvarez, N.; Rustoyburu, C. y Zuppa, G. Pasado y presente de la Mar del Plata social. Coloquio I. Mar del Plata, EUDEM: 171-184.
Moya, J. (2004). Primos y extranjeros. La inmigración española en Buenos Aires, 1850-1930. Buenos Aires, Emecé.
Pastoriza, E. (1998). Sociedad y política en la gestación de una ciudad turística de masas. Mar del Plata en los años treinta. Tesis de maestría. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata.
Pastoriza, E. y Torre, JC. (2019). Mar del Plata. Un sueño de los argentinos. Buenos Aires, Edhasa.
Portela, G. (2012). Transformaciones urbanas, sociales y culturales en el barrio del Puerto de Mar del Plata, 1920-1945. Tesis de maestría. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata.
Weinberg, F. y Eberle, A. (1988). “Los abruzzeses en Bahía Blanca. Estudio de cadenas migratorias”. Estudios Migratorios Latinoamericanos 8: 27-50.