Festivities in the Kingdom of Castile During the 15th Century: A Feast for the Senses
DOI:
https://doi.org/10.35588/rivar.v8i24.5174Keywords:
festivities, Court, senses, chronicle, CastileAbstract
In the present paper, we analyze the festive events of the Castilian nobility in the Lower Middle Ages through its sensory universe. During those celebrations, their assistants not only saw his surroundings but heard, smelled, touched, and savored them. Their senses were involved in the construction of a courtly festive model. This proposal is part of the so-called “sensory turn” of the social sciences that has occurred in recent decades. David Howes called it “a cultural approach to the study of the senses as well as a sensory approach to the study of culture” (Howes, 2014). Consequently, the objective of our analysis is to explore the sensory environment of the Castilian courtly festivities of the fifteen through the study of the chronicle of The Countess Michael Lucas of Iranzo.
Downloads
References
Barriera, D. (2013). La antropologización de la Historia. Las edades medias de Jacques Le Goff (de Mercaderes y banqueros a La bolsa y la vida). Rosario, Protohistoria.
Bejarano Pellicer, C. (2016). “De las alegrías medievales a las solemnidades barrocas: las raíces del paisaje sonoro festivo de la España Moderna en la Crónica del Condestable Miguel Lucas de Iranzo”. En Rodríguez, G. y Coronado Schwindt, G. (dirs.). Paisajes sensoriales, sonidos y silencios de la Edad Media. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata: 242-267.
Boucheron, P. y Ruiz Gómez, F. (2009). “Prólogo”. En Boucheron, P. y Ruiz Gómez, F. Modelos culturales y normas sociales al final de la Edad Media. Cuenca, Universidad de Castila-La Mancha: 9-16.
Burke, P. (2006). ¿Qué es la historia cultural? Barcelona, Paidós.
Carriazo, J. de M. (1940). Hechos del Condestable Don Miguel Lucas de Iranzo (Crónica del siglo XV). Madrid, Espasa-Calpe.
Cea, M. (1998). “Fiestas, juegos y diversiones en la sociedad rural castellana de fines de la Edad Media”. Edad Media: Revista de Historia 1: 111-142.
Classen, C. (2012). The Deepest Sense: A Cultural History of Touch. Illinois, University of Illinois Press.
____. (2001). “The senses”. En Stearns. P. (ed.). Encyclopedia of European Social History. Vol. IV. Nueva York, Charles Scribner’s Sons: 355-364.
____. (1998). The Color of Angels Cosmology, Gender and the Aesthetic Imagination. Londres, Routledge.
____. (1997). “Foundations for an anthropology of the senses”. International Social Science Journal 153: 401-412.
Contreras Villar, A. (1987). “La Corte del Condestable Iranzo. La ciudad y la fiesta”. En la España Medieval 10: 305-322.
Coronado Schwindt, G. (2020). “Los estudios sensoriales y la Edad Media: planteos historiográficos, desafíos y proyecciones”. Revista de historiografía 34: 277-298.
____. (2019). “Las entradas reales en el reino de Castilla hacia el final de la Edad Media: el universo sonoro del poder”. Mirabilia 29 (2): 29-55.
____. (2018). “Percibiendo el nuevo mundo a través de los sentidos: Gonzalo Fernández de Oviedo (1492 y 1536)”. En Rodríguez, G.; Zapatero, M. y Lucci, M. Sentir América: registros sensoriales europeos del Atlántico y de América del Sur: siglos XV y XVI. Mar del Plata y Buenos Aires, Universidad Nacional de Mar del Plata y Academia Nacional de la Historia: 116-161.
____. (2017). “Marcas de sonoridad en la documentación sinodal y concejil del reino de Castilla (siglos XV-XVI)”. En Rodríguez, G. y Coronado Schwindt, G. (dirs.). Abordajes sensoriales del mundo medieval. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata: 129-149.
____. (2016). “Recepciones sensoriales: las concepciones aristotélicas sobre los sentidos en la Baja Edad Media castellana”. En Colombani, MC. et al. (comps.). Historia de la Filosofía Antigua: Actas de las VI Jornadas “Dr. Francisco Olivieri”. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata: 39†‘48.
____. (2012). “El paisaje sonoro en la Crónica de Don Miguel Luca de Iranzo”. En Rodríguez, G. (comp.). ¿Cómo se construye la historia? Revisitando la Edad Media desde la historiografía contemporánea. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata Grupo de Investigación y Estudios Medievales (GIEM): 1-18.
Coronado Schwindt, G. y Díaz Sammaroni, M. (2019). “Los cinco sentidos en escena”. Arqueología, historia y viajes sobre el mundo medieval 70: 20-27.
Coronado Schwindt, G. y Rodríguez, G. (2017). “La intersensorialidad en el Waltharius”. Cuadernos Medievales 23: 31-48.
de Castro Martínez, T. (1996). La alimentación en las crónicas castellanas bajomedievales. Granada, Universidad de Granada.
Díaz Sammaroni, M. (2020). “Las fiestas castellanas bajomedievales a través de los sentidos: el caso de Don Miguel de Iranzo”. En Borgognoni, E. y Rivero Rodríguez, M. (eds.). Hispania†‘Espanna†‘Españas: Diálogos y dinámicas históricas en el mundo hispánico. Buenos Aires, Fundación para la Historia de España: 153-193.
____. (2019). “El mundo sensorial festivo de Juan II (1406-1454)”. Mirabilia 29(2): 174-198.
Domínguez Ruiz, AL. y Zirión, A. (2017). “Introducción al estudio de los sentidos”. En Domínguez Ruiz, AL. y Zirión, A. (coords.). La dimensión sensorial de la cultura. Diez contribuciones al estudio de los sentidos en México. Ciudad de México, del Lirio: 9-34.
Funes, L. (2009). Investigación literaria de textos medievales: objeto y práctica. Buenos Aires, Miño y Dávila.
García, M. (2009). Hechos del Contestable Don Miguel Lucas de Iranzo (Crónica del siglo XV). Granada, Universidad de Granada.
García Marsilla, JV. (2007). “Vestir el poder. Indumentaria e imagen en las cortes de Alfonso El Magnánimo y María de Castilla”. Res publica 18: 353-373.
García Soler, MJ. (2012). “Vino e inspiración poética en la antigua Grecia”. En Pérez, SC. y Blánquez Pérez, J. (eds.). Patrimonio cultural de la vid y el vino. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid: 17-24.
Genet, JP. (2009). “Modelos culturales, normas sociales y génesis del Estado Moderno”. En Boucheron, P. y Ruiz Gómez, F. Modelos culturales y normas sociales al final de la Edad Media. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha: 17-38.
Giménez Cruz, A. (1984). “Ceremonial y juegos de sociedad en la Corte del Condestable Miguel Lucas de Iranzo”. Boletín del Instituto de Estudios Giennenses 120: 83-103.
González Arce, JD. (2013). “Los colores de la corte del príncipe Juan (1478-1497), heredero de los Reyes Católicos. Aspectos políticos, estéticos y económicos”. Espacio, tiempo y forma. Serie III, Historia medieval 26: 185-208. DOI https://doi.org/10.5944/etfiii.26.2013.10812
Griffiths, F. y Starkey, K. (2018). “Sensing Through Objects”. En Griffiths, F. y Starkey, K. (eds.). Sensor Reflections. Traces of Experience in Medieval Artifacts. Berlín y Boston, de Gruyter: 1-21. DOI https://doi.org/10.1515/9783110563443
Hacke, D. y Musselwhite, P. (ed.). (2018). Empire of the Senses. Sensory Practices of Colonialism in Early America. Londres, Brill. DOI https://doi.org/10.1163/9789004340640
Hinojosa Montalvo, JR. (1999), “Juegos, fiestas y espectáculos en el reino de Valencia: del caballero andante al moro juglar”. En VV.AA. Fiestas, juegos y espectáculos en la España medieval. Actas del VII Curso de Cultura Medieval. Madrid, Fundación Santa María la Real, Centro de Estudios del Románico y Polifemo: 65-92.
Howes, D. (2019). “Prólogo”. En Sabido Ramos, O. Los sentidos del cuerpo: el giro sensorial en la investigación social y los estudios de género. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México y Centro de Investigaciones y Estudios de Género: 9-15.
____. (2014). “El creciente campo de los Estudios Sensoriales”. Cuerpos, emociones y sociedad 15: 10-26.
Knighton, T. (1997). “Spaces and Contexts for Listening in 15th-Century Castile: The Case of the Constable’s Palace in Jaen”. Early music: 661-677.
Ladero Quesada, MA. (1992). “El crecimiento económico de la Corona de Castilla en el siglo XV: ejemplos andaluces”. Medievalia 10: 217-236. DOI https://doi.org/10.5565/rev/medievalia.283
Ladero Quesada, MA. (2015). Las fiestas en la Europa medieval. Madrid, Dykinson.
Le Breton, D. (2007). El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Buenos Aires, Nueva Visión.
Martín Romero, JL. (2011). “El condestable Miguel Lucas en su “Crónica”. Revista de filología española 91: 129-158. DOI https://doi.org/10.3989/rfe.2011.v91.i1.219
____. (2002). Vino y cultura en la Edad Media. Zamora, Centro de la UNED de Zamora.
Martín Romero, JL. y Manchón Gómez, R. (2010). “Hechos del Condestable Miguel Lucas de Iranzo: corpus bibliográfico y estudio literario”. En Castro Galiano, E. (coord.). Proyectos de investigación 2007-08. Jaén, Universidad de Jaén: 135-196.
Moncó, B. (2019). “Fuentes históricas e interpretación antropológica”. En Dacosta, A. (ed.). Antropología e historia. Intersecciones teóricas. Madrid, Polifemo: 51-68.
Monsalvo Antón, JM. (2019). La construcción del poder real en la monarquía castellana (siglos XI-XV). Madrid, Marcial Pons.
____. (2000). La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV: política y cultura. Madrid, Síntesis.
Montanari, M. (2004). La comida como cultura. Gijón, Trea.
Newhauser, R. (2017). “Tacto y arado: creando la comunidad sensorial”. En Rodríguez, G. y Coronado Schwindt, G. Abordajes sensoriales del mundo medieval. Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata: 105-128.
Nogales Rincón, D. (2016). “El color negro: luto y magnificencia en la Corona de Castilla (siglos XIII-XV)”. Medievalismo 26: 221-245.
Palomo Fernández, G. y Senra, Gabriel y Galán, JL. (1994). “La ciudad y
la fiesta en la historiografía castellana de la Baja Edad Media: escenografía lúdicofestiva”. Hispania 54(186): 5-36.
Pérez Monzón, O. (2010). “Ceremonias regias en la Castilla Medieval: a propósito del llamado ‘Libro de la Coronación de los Reyes de Castilla y Aragón’”. Archivo español de arte 83(332): 317-334. DOI https://doi.org/10.3989/aearte.2010.v83.i332.444
RAE (2021). Diccionario de la Real Academia Española. En https://dle.rae.es/ (consultado 09/09/2021).
____. (1729). Diccionario de Autoridades. Tomo II. En https://apps2.rae.es/DA.html (consultado 13/09/2021).
Riera Melis, A. (2013). “Gastronomía y política en los banquetes cortesanos de la Baja Edad Media”. En García Guatas, MS.; Piedrafita Pérez, E. y Barbacil, J. (eds.). La alimentación en la Corona de Aragón (siglos XIV-XV). Zaragoza, Institución Fernando el Católico: 65-100.
Rivera Medina, AM. (2007). “Vid, viñedos y vino en Sefarad: cultivo elaboración y comercio de un vino diferenciador”. Espacio, Tiempo y Forma III(20): 199-223.
Rodrigo-Estevan, ML. (2013). “El consumo de vino en la Baja Edad Media. Consideraciones socioculturales”. En García Guatas, MS.; Piedrafita Pérez, E. y Barbacil, J. (eds.). La alimentación en la Corona de Aragón (siglos XIV-XV). Zaragoza, Institución Fernando el Católico: 101-134.
Rodríguez, G.; Zapatero, M. y Lucci, M. (2018). Sentir América: registros sensoriales europeos del Atlántico y de América del Sur: siglos XV y XVI. Mar del Plata y Buenos Aires, Universidad Nacional de Mar del Plata y Academia Nacional de la Historia.
Rodríguez Molina, J. (2005). “El mundo festivo del Condestable Iranzo”. En Garrido Aranda, A. (coord.). El mundo festivo en España y América. Córdoba, Universidad de Córdoba: 55-76.
Ruiz, T. y Sené, JF. (1991). “Festivités, couleurs et symboles du pouvoir en Castille au XVe siècle les célébrations de mai 1428”. Annales. Histoire, Sciences Sociales 46(3): 521-546. DOI https://doi.org/10.3406/ahess.1991.278963
Smith, M. (2012). “Preface: Styling Sensory History”. Journal for Eighteenth-Century Studies 35(4): 469-472. DOI https://doi.org/10.1111/j.1754-0208.2012.00533.x
____. (2007). Sensing the Past: Seeing, Hearing, Smelling, Tasting, and Touching in History. Berkeley, University of California Press.
Synnott, A. (2002). The Body Social. Symbolism, Self and Society. Londres y Nueva York, Routledge.
Zapatero, M. (2015). Alimentación y abastecimiento de carne. El caso castellano durante la Baja Edad Media: mercado, consumo y cultura. Murcia, Universidad de Murcia.