Modelo para la Evaluación de Competencias Digitales, Informacionales y Mediáticas para la Transformación Digital
DOI:
https://doi.org/10.35588/tjtd5y16Keywords:
Digital competencies, informational competencies, media competencies, digital transformation, modelAbstract
The results of the investigation are presented, which consisted of proposing a model for the evaluation of digital, informational and media competencies that contribute to the digital transformation process. A bibliometric review was carried out, for the identification of relevant dimensions and variables, which, focused on human resources, make it possible to evaluate the state of the competency gaps, to actively participate in the digital transformation process of an organization, considering its state. of digital maturity, from the perspective of the employee and the technologies available. The result of a structured model, its premises and evaluation instruments, which integrates a set of validated elements, will allow the development of actions to achieve the desired state in the digital transformation based on people's competencies.
Downloads
References
Alonso, J. y Martín, H. (2013). Competencias Informacionales. En J. A. Mirón-Canelo (Ed.), Guía para la elaboración de trabajos científicos (1ra ed.). Gráficas Lope. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/122619/Gu%C3%ADa_Trabajoscient%C3%ADficos.pdf?sequence=7&isAllowed=y
Anderson, C. y Ellerby, W. (2018). Digital Maturity Model. Deloitte, 9-12. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Technology-Media-Telecommunications/deloitte-digital-maturity-model.pdf
Botero, J. F. (2020). Desarrollo y aplicación de un modelo de madurez en transformación digital para pequeñas y medianas empresas constructoras. (Trabajo de grado - Maestría). Universidad de los Andes, Colombia. http://hdl.handle.net/1992/50950
Carretero, S., Vuorikari, R. y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842
Castro, F. R. (2019). Políticas públicas nacionales para el desarrollo de Internet y su relación con las competencias infocomunicacionales: Comparativo entre Brasil y Colombia. (Tesis doctorado). Universidad Federal de Bahia, Brasil. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/33899
Vuorikari, R., Kluzer, S. y Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://doi.org/10.2760/490274
de Armas, L. y Díaz, M. E. (2022). Tetr4dig: modelo de gestión de cambio organizacional enfocado a la transformación digital. Tono, Revista Científco-Técnica de la Empresa de Telecomunicaciones de Cuba S. A., 18(1) 34-45.
de Armas-Granado, L., Díaz-Monjiotti, E. y Reyes-León, G. (2022). TETR4DIG: Modelo conceptual y evaluación de madurez del cambio organizacional enfocado en la Transformación digital. Revista cubana de transformación digital, 3(3), e177. https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/177
de los Santos, K. (s.f.). Competencias laborales para un nuevo mundo del trabajo. Universidad de la Empresa, Uruguay. https://ude.edu.uy/nuevas-competencias-laborales/
Dorta, P. y Dorta-González, M. I. (2011). Aplicación empírica de un indicador bibliométrico basado en el índice h. Culture and Education, 23(2), 297-313. https://doi.org/10.1174/113564011795944695
Joint Research Centre, Institute for Prospective Technological Studies y Ferrari, A. (2012). Digital Competence in practice: An analysis of frameworks, Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://data.europa.eu/doi/10.2791/82116
Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2018). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
García-Llorente, H. J., Martínez-Abad, F. y Rodríguez-Conde, M. J. (2019). Validación de un instrumento de evaluación de competencias informacionales autopercibidas en educación secundaria obligatoria. Anales de Documentación, 22(1), 1-14. https://doi.org/10.6018/analesdoc.22.1.305641
Godet, M. y Durance, P. (2007). Prospectiva Estratégica: problemas y métodos. Laboratoire d'Investigation Prospective et Stratégique, Conservatoire National des Arts et Métiers, París. https://archivo.cepal.org/pdfs/GuiaProspectiva/Godet2007.pdf
Heilig, L., Schwarze, S. y Voss, S. (2017). An analysis of digital transformation in the history and future of modern ports. Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii, USA. http://hdl.handle.net/10125/41313
Henriette, E., Feki, M. y Boughzala, I. (2015). The Shape of Digital Transformation: A Systematic Literature Review. MCIS 2015 Proceedings, 10. https://aisel.aisnet.org/mcis2015/10
Matt, C., Hess, T., Benlian, A. y Wiesböck, F.(2016). Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 123-139. https://aisel.aisnet.org/misqe/vol15/iss2/6
Koeleman, J., Ribeirinho, M., Rockhill, D., Sjödin, E. y Strube, G. (2019). Decoding digital transformation in construction. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/capabilities/operations/our-insights/decoding-digital-transformation-in-construction#/
López, M. (2022). Identificación de Competencias Mediáticas e Informacionales de los profesionales de la información de la Biblioteca Pública Provincial Rubén Martínez Villena. Universidad de La Habana.
Lorenzo, O. (2016). Modelos de Madurez Digital: ¿en qué consisten y qué podemos aprender de ellos? Boletín de Estudios Económicos, 71(219), 573-590.
Manrique, J., Sandoval, Y. y Arenas, A. (2017). Competencia mediática en Colombia: marcos de referencia para un diagnóstico. Nexus, (21). https://doi.org/10.25100/nc.v0i21.5904
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia. (2020). Marco de la Transformación Digital para el Estado Colombiano. https://gobiernodigital.mintic.gov.co/692/articles-179145_Marco_Transformacion_Digital.pdf
Morakanyane, R., Grace, A. y O’Reilly, P. (2017). Conceptualizing Digital Transformation in BusinessOrganizations: A Systematic Review of Literature. BLED 2017 Proceedings, 21. https://aisel.aisnet.org/bled2017/21
OCDE. (2021). Digital Transformation Maturity Model. París. https://www.oecd.org/tax/forum-on-tax-administration/publications-and-products/digital-transformation-maturity-model.htm
Ortoll, E. (2003). Gestión del conocimiento y competencia informacional en el puesto de trabajo. UOC. http://www.uoc.edu/dt/20343/index.html
Pinto, M. (2005). Alfabetización en información para traductores: Propuesta del modelo ALFINTRA. En Sale S., Dora. (ed), La Biblioteca de Babel: documentarse para traducir.
Granada: Comares, 19-32. España.
Portilla, P. A. (2020). Medición del nivel de madurez de la transformación digital de los restaurantes del barrio Corocito en la ciudad de Pereira. Artículo de tesis de maestría. Universidad de Manizales, Colombia. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/6187
Quindemil, E. (2010). Desarrollo de competencias informacionales en estudiantes de Bibliotecología y Ciencias de la Información en La Habana. Propuesta de un modelo de formación. (Tesis Doctoral). Editorial de la Universidad de Granada. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=63109
Rodríguez-Conde, M. J., Martínez-Abad, F. y Olmos-Miguélañez, S. (2013). Evaluación de competencias informacionales en educación secundaria: un modelo causal. Culture and Education, 25(3), 361–373. https://doi.org/10.1174/113564013807749687
Rodríguez, B. A. (2021). Diseño de modelo de madurez digital para áreas de gestión de personas en organizaciones. (Tesis de grado). Universidad de Chile, Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181655
Santibáñez, J., Latorre, C. y Tejada, S. (2014). Evaluación de la competencia mediática estética en personas mayores. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (30), 1-14. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/291521
Sánchez, M. (2010). Diagnóstico de las competencias informacionales en Ciencias de la Información desde la percepción del estudiante de la Universidad de la Habana. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 29(67), 50-64. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.042
Skog, D., Wimelius, H. y Sandberg, J. (2018). Digital disruption. Business & Information Systems Engineering, 60(4), 431-437. https://doi.org/10.1007/s12599-018-0550-4
Stable-Rodríguez, Y. y Font-Fernández, C. L. (2022). Análisis de la producción científica sobre competencias digitales, informacionales y mediáticas en Scopus y Web of Sciencie. Bibliotecas. Anales de investigación, 18(3), 1-11. http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/529
Tunaroza, L. M. (2022). Estrategia de transformación digital para organizaciones globales tradicionales. Caso de estudio SBU Colombia. (Tesis de maestría). Escuela Colombiana de Ingeniería, Bogotá, Colombia. https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/handle/001/2172/Anexo%201.pdf
Valdés, A. E. y Torres, D. (2021). Propuesta para desarrollar competencias informacionales, digitales y mediáticas desde el Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. Alcance, 10(26), 53-81. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702021000200053
Santibáñez, J. (2012). La Competencia mediática: dimensiones e indicadores en el currículo del segundo ciclo de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de La Rioja. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (22), 1-15. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/252448
Viltres, B. y Mato, L. (2016). Metodología para el diseño e implementación de perfiles de Competencias en ETECSA. ETECSA. La Habana, Cuba.
Zorro, E. (2019). Modelos de madurez digital en pymes – Caso de estudio de una pyme de telecomunicaciones de Colombia. (Tessi de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/77419
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-07 (2)
- 2024-04-24 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 People and Technology Management Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.