Exile, literature and solidarity: Pablo Neruda, the Spanish civil war and the Pinochet dictatorship in Araucaria de Chile and Literatura Chilena magazines
DOI:
https://doi.org/10.35588/78442051Keywords:
Araucaria de Chile, Chilean Literature, Pablo Neruda, Spanish Civil War, Pinochet DictatorshipAbstract
In this article, we propose to analyze the approaches of the two main cultural journals of the Chilean exile, Araucaria de Chile e Literatura Chilena, about the Spanish civil war and the Pinochet dictatorship from the perspective of the literature of political resistance and the solidarity between Pablo Neruda and the Spanish writers impacted by the conflict in the European country and the opponents of the authoritarian values of the Franco regime. We will seek to reflect how our specific analysis based on literature and political resistance could be in compliance with the collective projects of the magazines, and supported by the values of leftist political cultures of Chile.
References
Alberti, R. (1979). Con Pablo Neruda en el corazón. Literatura Chilena en el Exilio, n. 12, 19.
Aleixandre, V. (1979). La última vez que vi a Neruda. Literatura Chilena en el Exilio, n. 12, 9.
Araucaria de Chile. (1987). Perennidad de Neruda. Araucaria de Chile, n. 40, 97-98.
Araya, G. (1978). Etapas en la obra de Pablo Neruda. Literatura Chilena en el Exilio, n. 6, 2-4.
Beevor, A. (2005). La Guerra Civil Española. Barcelona: Crítica.
Berchenko, P. (1987). “España en el Corazón”: bibliografia anotada. Araucaria de Chile, n. 40, 129-142.
Cáceres, L. (1979). El “Winnipeg” cuarenta años después. Araucaria de Chile, n. 8, 47-68.
Costa, A. V. (2007). Pablo Neruda: uma poética engajada. Rio de Janeiro: E-papers.
Cruz, R. (2006). En el nombre del pueblo. República, rebelión y guerra en la España de 1936. Madrid: Siglo XXI.
Díaz-Casanueva, H. (1984). Neruda y su “Canto a Bolivar”. Araucaria de Chile, n. 26, 70-76.
Dorfman, A. (2003). O longo adeus a Pinochet. São Paulo: Companhia das Letras.
Editorial. (1979). Araucaria de Chile, n. 8, 4.
Editorial. (1984). A los lectores. 80 años de Neruda. Araucaria de Chile, n. 26, 5.
Editorial. (1987). A los lectores. Araucaria de Chile, n. 40, 5.
Editorial. (1979). Literatura Chilena en el Exilio, n. 12, 1.
Goytisolo, J. A. (1979). Con las palabras de Neruda. Literatura Chilena en el Exilio, n. 12, 19.
Gutiérrez Revulta, P. (1987). Neruda en España: “La calle destruída”. Araucaria de Chile, n. 40, 111-123.
Literatura Chilena en el Exilio. (1977). Documentos. Literatura Chilena en el Exilio, n. 4, 36.
Motta, R. P. S. (2009). Desafios e possibilidades na apropriação de cultura política pela historiografia (pp. 13-38). En Motta, R. P. S. (org.). Culturas políticas na história: novos estudos. Belo Horizonte: Argvmentvm.
Muñoz, H. (2010). A sombra do ditador: memórias políticas do Chile sob Pinochet. Rio de Janeiro: Zahar.
Patiño, R. (2009). América Latina: literatura e crítica em revista(s). En E. M. de Souza, R. Marques (orgs.). Modernidades alternativas na América Latina (pp. 460-461). Belo Horizonte: Editora UFMG.
Salvador, A. (2013). Pablo Neruda y la Generación del 27. Revista Letral, n. 10, 73-87.
Schopf, F. (1984). Las huellas del poeta. Araucaria de Chile, n. 26, 114-127.
Teitelboim, V. (1987). España en el corazón, Chile en el corazón. Araucaria de Chile, n. 40, 98-111.
Teitelboim, V. (1984). Para leer el “Canto General”. Araucaria de Chile, n. 26, 205-209.
Valdivia, V. (2015). Pinochetismo e guerra social no Chile. En R. P. S. Motta (org). Ditaduras Militares: Brasil, Argentina, Chile e Uruguai (pp. 121-141). Belo Horizonte: Editora UFMG.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Raphael Coelho Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Los autores publicados en Palimpsesto aceptan las condiciones de publicación, distribución, preservación y uso de contenidos contemplados por esta revista a través de la licencia Creative Commons BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ que permite compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría original y publicación inicial en esta revista
- Los autores pueden hacer uso sin restricciones de su producción, cumpliendo siempre con lo exigido por la dicha licencia: citar la edición respectiva de esta revista como fuente original.
- Palimpsesto acoge y promueve el cumplimiento de acceso abierto sin ningún tipo de condición o restricción a los textos y datos dados a conocer por ella. Palimpsesto hace suya todas las declaraciones internacionales que favorecen el acceso abierto (Open Access), tales como las de Budapest, Berlín, Bethesda, entre otras.
- Como política de retribución, los autores, cuyos artículos hayan sido aceptados y publicados en PALIMPSESTO, aceptan formar parte del comité de revisores de nuestra revista.
- El autor/a, una vez enviado el artículo, acepta las condiciones de difusión de esta revista explicadas en este apartado.