Simulacrum in the tensions and disputes of the feminine and masculine in Montaña adentro by Marta Brunet
DOI:
https://doi.org/10.35588/ayr.v2i1.4340Keywords:
Marta Brunet, literary canon, feminine/masculine, simulacrumAbstract
This article reviews the strategies that Marta Brunet employs in her novel Montaña adentro (1923) to situate her work’s validity within the confines of the literary canon at that time. To support her project, she creates tensions between the feminine and masculine and uses a variety of masks in her writing. This lets her achieve a significant position in the cultural field dominated by male conceptions and assumptions. Montaña adentro is proposed as a site for the reader’s interpretation of a simulacrum within the permanent contention between the feminine and the masculine that ultimately shape her writing project.
Downloads
References
Allen, M. E. (1952). Dos estilos de novela: Marta Brunet y María Luisa Bombal. Revista Iberoamericana, 35, 63-91.
https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.1952.1482
Amaro, L. (2014). En un país de silencio: Narrativa de Marta Brunet. En N. Cisterna (Ed.), Marta Brunet: Obra narrativa. Novelas – Tomo I (pp. 15-87). Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Bourdieu, P. (1990). El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método. Criterios, 25-28, 20-42. La Habana, Cuba. Recuperado de http://educacion.deacmusac.es/practicaslegitimadoras/files/2010/05/bourdieucampo.pdf
Brunet, M. (2014). Montaña adentro. En N. Cisterna (Ed.), Marta Brunet: Obra narrativa. Novelas – Tomo I (pp. 115-170) Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Brito, E. (2014). Ficciones del muro: Brunet, Donoso, Eltit. Santiago: Editorial Cuarto Propio.
Carreño, R. (2002). Una escena crítica: Estereotipos e ideologías de género en la recepción crítica de Marta Brunet y María Luisa Bombal. Anales de Literatura Chilena, 3, 43-51.
Carreño, R. (2007). Leche amarga: violencia y erotismo en la narrativa chilena del siglo XX. Santiago: Editorial Cuarto Propio.
Carreño, R. (2014). Piedrazo al patriarcado. En N. Cisterna (Ed.), Marta Brunet: Obra narrativa. Novelas – Tomo I (pp. 881-903) Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Guerra, L. (1995) La mujer fragmentada: Historias de un signo. Santiago: Editorial Cuarto Propio.
Llanos, B. (2000) Transgresión y violencia sexual en Marta Brunet. Mapocho, 48, 29-37.
Ludmer, J. (1985) Las tretas del débil, en González, P. y Ortega, E. (eds.), La sartén por el mango, (pp. 47-54). Rio Piedras, Puerto Rico: Ediciones El Huracán.
Oyarzún, K. (1997). Prólogo. Montaña adentro. Marta Brunet. Santiago: Universitaria.
Oyarzún, K. (2014). Teatralidad del género. Inquietud del sexo. En torno a Amasijo de Marta Brunet. En N. Cisterna (Ed.), Marta Brunet: Obra narrativa. Novelas – Tomo I (pp. 879-898). Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Richard, Nelly. (2008). ¿Tiene sexo la escritura? Feminismo, género y diferencia(s). Santiago: Palinodia.
Zamorano, C. (2014). Eugenia Brito, Ficciones del muro: Brunet, Donoso, Eltit. Catedral Tomada. Revista de crítica literaria latinoamericana, 2, 3, 175-181. https://doi.org/10.5195/CT/2014.79